KudoZ home » English to Polish » Other

designer drug

Polish translation: Narkotyk autorski


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:designer drug
Polish translation:Narkotyk autorski
Entered by: Natalie

01:12 Dec 29, 2001
English to Polish translations [PRO]
English term or phrase: designer drug
It's from a text about such drugs as Extasy or Fantasy
nikita11
Narkotyk autorski
Explanation:
Inne (częściej używane, mniej poprawne po polsku): designer drug, drag dezajnerski

http://hyperreal.pl/an/XTC/rIII.html:

" W większości krajów, z USA włącznie, wszystkie nowe narkotyki uznawane są za "niewinne dopóki wina nie zostanie udowodniona", chyba że strukturą i działaniem przypominają substancje zakazane. Prowadzi to do powstania fenomenu określanego jako "designer drugs" (czyli "narkotyki autorskie") - narkotyki, które syntetyzowane są po to, aby ominąć prawo."

Substancje psychostymulujące to amfetaminy (amfetamina i jej pochodne, takie jak metamfetamina), Extasy i kokaina. Popularne nazwy: amfa, speed, kreska, whizz.

Klasyfikacja narkotykow:

różnego rodzaju substancje chemiczne obecne w postaci lotnej w klejach, lakierach nitro, rozpuszczalnikach do farb i lakierów,
opiaty (opium, morfina, heroina),
środki halucynogenne: marihuana, haszysz, LSD, Psylocybina, PCP (Fencyklidyna),
środki pobudzające : kokaina i crack, amfetaminy
leki psychoaktywne.

Mam nadzieje, że informacje te będą pomocne

Ewa
Selected response from:

Eva Hussain
Australia
Grading comment
Thanks a lot!

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2dopalacz
cquest
5narkotyk zmodyfikowany / syntetycznie zmodyfikowany narkotykponar
4 +1Narkotyk autorskiEva Hussain


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Narkotyk autorski


Explanation:
Inne (częściej używane, mniej poprawne po polsku): designer drug, drag dezajnerski

http://hyperreal.pl/an/XTC/rIII.html:

" W większości krajów, z USA włącznie, wszystkie nowe narkotyki uznawane są za "niewinne dopóki wina nie zostanie udowodniona", chyba że strukturą i działaniem przypominają substancje zakazane. Prowadzi to do powstania fenomenu określanego jako "designer drugs" (czyli "narkotyki autorskie") - narkotyki, które syntetyzowane są po to, aby ominąć prawo."

Substancje psychostymulujące to amfetaminy (amfetamina i jej pochodne, takie jak metamfetamina), Extasy i kokaina. Popularne nazwy: amfa, speed, kreska, whizz.

Klasyfikacja narkotykow:

różnego rodzaju substancje chemiczne obecne w postaci lotnej w klejach, lakierach nitro, rozpuszczalnikach do farb i lakierów,
opiaty (opium, morfina, heroina),
środki halucynogenne: marihuana, haszysz, LSD, Psylocybina, PCP (Fencyklidyna),
środki pobudzające : kokaina i crack, amfetaminy
leki psychoaktywne.

Mam nadzieje, że informacje te będą pomocne

Ewa



    Reference: http://rabbit.if-pan.krakow.pl/~popikp/narkotyki/index.html
    Reference: http://www.narkotyk.pl
Eva Hussain
Australia
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 100
Grading comment
Thanks a lot!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Barbara Szelest-VanDussen
17 hrs

20 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
narkotyk zmodyfikowany / syntetycznie zmodyfikowany narkotyk


Explanation:
Also: narkotyk(i) zmodyfikowany(e); syntetycznie zmodyfikowany narkotyk

"Poradnia Narkotyki Uzaleznienia
Oprócz amfetaminy i metamfetaminy na nielegalnym rynku narkotyków występuje szereg ich psychoaktywnych analogów strukturalnych, określanych mianem "narkotyków zmodyfikowanych" ("designer drugs"). (Termin ten wprowadził dr Gary Henderson, farmakolog z Uniwersytetu Kalifornijskiego.) Chemicy utrzymują te analogi przez wprowadzenie różnych grup funkcyjnych lub atomów do cząsteczek narkotyków macierzystych. w ten sposób powstają związki o znacznie silniejszym działaniu psychotropowym.
Narkotyki zmodyfikowane są to więc nowe substancje psychoaktywne, będące wynikiem chemicznej modyfikacji znanych narkotyków,... "
www.republika.pl/narkotyki_poradnia/pliki/Narkotyki/amfetam...


    Reference: http://www.republika.pl/narkotyki_poradnia/pliki/Narkotyki/a...
ponar
PRO pts in pair: 695

3252 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
dopalacz


Explanation:
Teraz tak się na to mówi ;)

cquest
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 423

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  pidzej
374 days

agree  Jarosław Bartkowiak
874 days