KudoZ home » English to Polish » Other

meta soprano

Polish translation: mezzosopran


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:mezzo soprano
Polish translation:mezzosopran
Entered by: lim0nka

17:47 Jan 5, 2003
English to Polish translations [PRO]
English term or phrase: meta soprano
Jakaś odmiana sopranu, ale moje słowniki nie przewidują takiego hasła. W polskich "metasopranu" też nie znalazłam. Nie wiem nawet, czy coś takiego istnieje...
lim0nka
United Kingdom
mezzosopran?
Explanation:
Google zawiera tylko pare mglistych wzmianek, ale poniewaz po wlosku "metŕ" znaczy to samo co "mezzo", czyli "polowa", tak bym wnioskowal.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-05 18:05:22 (GMT)
--------------------------------------------------

Performed by the High Sigilian Orchestra and Singers, conducted by the composer, with Gudrun Eisenteufel (meta-soprano), Salpietro Granieri (tenor), Rebekah Hause (contralto) and Amile Lestion (bass).
http://www.planewalker.com/sigis/sigis17.html
Selected response from:

Jacek Krankowski
Grading comment
Nie ma to jak odpowiedź od kogoś, kto zna włoski. :) Bardzo dziękuję.

Bartku, fletnia Pana to po angielsku "Pan flute". Niejaki Zamphir wygrywa na niej przepiękne melodie. Polecam!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1metasopran czyli górny sopran
Magda Dziadosz
5HmmJacek Krankowski
4mezzosopran?Jacek Krankowski
4fletnia Pana
bartek


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fletnia Pana


Explanation:
tak na oko i wszelkie disagree proszę wstrzymać

Zobacz proszę pod
http://images.google.pl/images?hl=pl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q="me...

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 24743

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
mezzosopran?


Explanation:
Google zawiera tylko pare mglistych wzmianek, ale poniewaz po wlosku "metŕ" znaczy to samo co "mezzo", czyli "polowa", tak bym wnioskowal.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-05 18:05:22 (GMT)
--------------------------------------------------

Performed by the High Sigilian Orchestra and Singers, conducted by the composer, with Gudrun Eisenteufel (meta-soprano), Salpietro Granieri (tenor), Rebekah Hause (contralto) and Amile Lestion (bass).
http://www.planewalker.com/sigis/sigis17.html


Jacek Krankowski
PRO pts in pair: 2960
Grading comment
Nie ma to jak odpowiedź od kogoś, kto zna włoski. :) Bardzo dziękuję.

Bartku, fletnia Pana to po angielsku "Pan flute". Niejaki Zamphir wygrywa na niej przepiękne melodie. Polecam!

40 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
metasopran czyli górny sopran


Explanation:
meta to nie to samo mezzo! Mezzosopran to średni sopran, a meta sopran to GÓRNY sopran, wyższy niż mezzo.

Fletnia pana może wydawać dzwięki sopranowe, altowe, różne, w tym mezzosopranowe i metasopranowe, w tym linku jest zrezstą wyraźnie pokazane, że są to dwa różne instrumenty.

Zobacz górny sopran: www.probono.art.pl/aukcje/program1999.html
wg słownika Kopalińskiego: meta = m.in. poza, przewyższający, wykraczający poza

Magda
PS Zamykanie pytania w ciągu niespełna 30 minut z zasady nie prowadzi do dobrych rezultatów...


--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-05 18:33:23 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

PS meta pochodzi z greki, a nie z włoskiego. M.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-06 11:07:48 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

W swietle PS Jacka:
zgadzam się, że samo słowo meta soprano jest jakimś wynalazkiem i ani słowniki ani internet nie podają nic, co można by uznać za definicję. Dla mnie także autorytetem byłby Flavio (Prozak, tłumacz i sopranista), skoro i on nie wie, to trochę jesteśmy w martwym punkcie.

Jednak, gdybym miała wybierać spośród podanych tutaj opcji, to nadal podtrzymuję swoje zdanie, że przedrostek meta oznacza coś wyższego, wychodzącego poza (np. metafizyka, metajęzyk).

Przydałoby się więcej kontekstu od Lim0nki.

Dlaczego ktoś miąlby mezzosopran nazywać meta? W tym linku do fletni pana są wyrażnie dwa instrumenty: mezzo i meta sopranowy i to mnie przekonało, że mówimy o dwóch różnych dźwiękach.

Chyba aktualny wpis do glosariusza, czyli ? jest najbardziej adekwatny, na razie. Ewentualnie można by pozostać przy słowie metasopran, które mówi tyle samo co meta soprano.

A tak poza dyskusją językową:
trudno jest powiedzieć co jest ponad sopranem. Najlepszym przykładem jest właśnie Flavio, który nie ma prawa śpiewać wyżej niż tenor, a jednak śpiewa. Dla takich przypadków ukuto termin \"kontrtenor\", a i tak są śpiewacy, którzy wychodzą i poza tę skalę i stają się sopranistami mimo, że teoretycznie jest to fizycznie niemożliwe. W końcu ktoś zaśpiewa i jeszcze wyżej...

Dla zaintersowanych tematem link do strony z nagraniami Flavia http://ffbg.net/gloria/


Magda Dziadosz
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1545

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leff
1 hr

neutral  Jacek Krankowski: Patrz moj P.S. ponizej
13 hrs

57 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Hmm


Explanation:
Poniewaz moja odpowiedz nie miala 100-proc. pewnosci, a Magdy miala - zmieniam wpis do glosariusza, wyznajac, iz kierowalem sie wylacznie etymolgia wloska. Byc moze tym razem wiecej ma jednak do powiedzenia greka (choc nie do konca mnie to przekonuje).

Poza tym:

http://www.proz.com/?sp=h&id=93167&keyword=KOMUNIKAT

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-06 08:23:56 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

P.S.

Magda,

moje watpliwosci biora sie stad, ze (a) w podanym przez Ciebie linku, oprocz Anity Gorny, ktora spiewa sopranem, nie widze zadnego metasopranu, (b) slowo to rzeczywiscie nie istnieje w zadnym dostepnym mi slowniku (w tym Grove Dictionary of Music), jak tez nie slyszal o nim nasz wspolny znajomy sopran Flavio. Poprosze o wiecej dowodow, rowniez ew. leffa. W stanie obecnym na potrzeby glosariusza nie moge sie zgodzic z zadnym z zaproponowanych tlumaczen.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-06 08:27:21 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Gorny sopran to sopran \"koloraturowy\"...


--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-06 09:01:11 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

lim0nka:

\"Kolezanka sopranistka odpisala, ze nie slyszala takiego okreslenia, ale instynktownie tez by to przetlumaczyla jako mezzosopran.\"

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-06 09:08:19 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Interpretowanie \"meta\" jako \"gorny\" kloci sie z dominujacym duchem tego przedrostka: ponad-jezyk to nie jest jednak gorny jezyk, a \"ponad\" sopranem nie ma juz nic. Oczywiscie nie znam sie na fletni pana, moze tam jest jeszcze cos ponad sopranem.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-06 10:46:03 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Streszczam - nasz znajomy sopran Flavio tak samo nie ma pojecia o co chodzi, natomiast etymologicznie przedrostek meta znaczy dlan tutaj \"sopran spiewajacy o sopranie\", czyli jemu tez skojarzylo sie to z metajezykiem, a w drugiej kolejnosci z jakas szajbnieta proba powiedzenia mezzosopran.

Dopo tanti anni nel mondo della musica
non avevo mai sentito questo termine, infatti temo sia un errore di
battitura o semplicemente un neologismo un po\' \"pazzo\".

Etimologicamente una \"metasoprano\" sarebbe una soprano che
canta di una soprano o che cerca di fare la soprano... tipo la meta
linguistica :) Forse volevano dire mezzosoprano...

Meta soprano come soprano acuto non l\'ho mai sentita. Io direi
come te coloratura, se si tratta di un ruolo virtuosistico, o semplicemente soprano leggero, in contrasto con la soprano lirico, lirico-leggero, drammatico, spinto...

Sono d\'accordo con te :)

Jacek Krankowski
PRO pts in pair: 2960