KudoZ home » English to Polish » Other

Limit w zadawaniu pytan KudoZ?

Polish translation: ad.2: a)

12:18 Jan 28, 2003
English to Polish translations [PRO]
/ Admin
English term or phrase: Limit w zadawaniu pytan KudoZ?
W dyskusji na powyzszy temat zabralo dotychczas glos 10 osob
http://www.proz.com/?sp=bb/viewtopic&topic_id=8000&forum_id=...

Aby ulatwic wypowiedzenie sie "milczacej wiekszosci" zadaje dwa pytania, na ktore odpowiedz wymaga tylko wcisniecia funkcji "agree" albo napisania slowa "agree". Glosowanie dotyczy tylko tego, czy powinien byc ustalony limit liczby pytan KudoZ zadawanych przez te sama osobe, a nie czy nalezy go egzekwowac, bo to jest zrozumiale. Prosze o glosowanie do godz. 17.00 w
piatek 31 stycznia.

1) Nie, kazdy powinien moc zadawac tyle pytan KudoZ ile potrzebuje (jednak nigdy liczba pytan niezamknietych nie moze przekroczyc 20).

Aby podpisac sie pod tym stwierdzeniem prosze wpisac "agree" w polu "Request
more info".

2) Tak, przeszkadza mi zadawanie pytan hurtem. Z ponizszych propozycji jako limit pytan KudoZ, ktore jedna osoba moze zadac w jednym
dniu/tygodniu/miesiacu najbardziej odpowiada mi:

a) 15 / 30-50 / 100-120
b) 15 / 50-70 / 200
c) 15 / 100 / 450

W tym momencie prosze, aby GingeR, lim0nka i leff (a takze inni zainteresowani zlozeniem ew. nowych propozycji) przeslali na to pytanie KudoZ odpowiedzi w postaci przedstawionych powyzej propozycji a)-c), na ktore my z kolei bedziemy mogli glosowac przy pomocy "agree".

Dla uproszczenia wszystkim zycia: brak zainteresowania tym pytaniem bedzie oznaczac wprowadzenie dziennego limitu KudoZ dla jednej osoby (lacznie "easy" + "pro") na poziomie 15 pytan, przy czym liczba pytan niezamknietych
przez dana osobe nie bedzie mogla przekroczyc 20. Jednak czy jest zainteresowanie czy nie, prosze aby GingeR, lim0nka i leff przeslali tu swoje propozycje w formie odpowiedzi!

Moderator eng>pol
Jacek Krankowski
Polish translation:ad.2: a)
Explanation:
15/30-50/100-120
Selected response from:

Magda Dziadosz
Poland
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +8ad.2: a)
Magda Dziadosz
5 +5Jestem przeciwny mechanicznym limitom
Andrzej Lejman
5 +5moj komentarz
Ania
4 +5bez limitów, za to solidarnie i odpowiedzialnie
Andrzej Glazek
3 +415 / 100/ 450
leff
3 +3BEZ LIMITU
Jerzy Czopik
5 +1b)
Piotr Bienkowski
5Bez limitow
SoPolTrad
5Jacku,
Natalie
1 +4a moze....
GingerR
3ad.2: a)
Araksia Sarkisian
1elektroniczna cenzura może pogorszyć działanie proz'u
PAS


Discussion entries: 8





  

Answers


41 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +8
ad.2: a)


Explanation:
15/30-50/100-120

Magda Dziadosz
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1545
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kasia Trzcińska-Draper: Nie odzywam się na forum (choć czytam) bo moje posty idą dwa dni. Bezsens. Natomiast w pełni popieram i Twoją, Magdo, inicjatywę, i proponowane przez Ciebie limity. Pozdrawiam :))
17 mins

agree  Pawel Czernecki
23 mins

agree  pidzej
2 hrs

agree  GingerR
3 hrs

agree  Parol
11 hrs

agree  Araksia Sarkisian
21 hrs

agree  PAS: gwoli porządku, jeśli chodzi o same liczby
21 hrs

agree  anglista
1 day 1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
b)


Explanation:
the middle path :)

Piotr Bienkowski
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 353

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  lim0nka: czyli 15 / 50-70 / 200; dyskusja rozgorzała, podpiszę się więc tutaj, będzie o jedno okienko mniej ;)
2 days 10 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
Bez limitow


Explanation:
Juz sie wypowiedzialem, ale nie doszlo (?)
Limit jest czyms sztucznym, i moze sprawic w pewnym momencie klopot komus, kto naprawde znajdzie sie w potrzebie i bedzie chcial zadac 20 czy 40 uzytecznych pytan.
Problem wiaze sie z JEDNA osoba. Nie wystarczy jej zasugerowac zmiane zachowania albo usunac ja z tego grona?!
Dyskusja wydaje mi sie troche rozdmuchana i rozwiazania przesadzone, jak na wyjsciowa przyczyne...

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-28 14:46:25 (GMT)
--------------------------------------------------

Przeczytalem jeszcze raz odpowiedz p. J. Cz. na moja wypowiedz: nie jest ona zbyt emocjonalna? Nie mam wrazenia, by cokolwiek upowaznialo kogokolwiek do oceniania innych osob, szczegolnie na podstawie tak waskiej znajomosci mnie, jak znajomosc pana J. Cz. Panie Cz., zen, wiecej dystansu !!! To, ze jestem przeciwnego zdania niz Pan, niekoniecznie swiadczy o tym, ze jestem ograniczony :)) Nikogo tez nie zmuszam do wypisywania komentarzy niskich lotow...

Mam wrazenie, ze zasugerowanie rzeczonej pani, ze podstaw polskiego / angielskiego powinna byla sie nauczyc zanim zostala tlumaczem polskiego/ angielskiego, i ze nie powinna braku tych podstaw \"zalatwiac\" bombardowaniem kilkuset osob kilkudziesiecioma pytaniami dziennie, rozwiaze ten problem bez koniecznosci budowania wielopietrowych progow i ograniczen... ktore kiedys moga uniemozliwic pomoc komus naprawde potrzebujacemu...

Mam nadzieje, ze wywolam komentarze mniej osobiste i bardziej wywazone niz to \"cos\" na co po raz drugi odpowiadam...


SoPolTrad
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 14

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jerzy Czopik: Absolutnie nie chodzi o jedną osobę - wygłaszanie takich komentarzy świadczy o bardzo ograniczonym (tylko do jendej działki językowej) polu widzenia. Przykro mi, że zmusiłeś mnie do aż tak ostrego komentarza :-(
36 mins
  -> dostaje maile z bodajze pieciu jezykow na polski, zauwazylem wystepujacy od wielu tygodni problem z jedna osoba... komentarz nie jest rzeczywiscie trafny, ale za komentarze (ograniczone?) odpowiadaja tylko ich autorzy, prawda?!

agree  Ania
43 mins

disagree  Renata Korpak: Limit to dobry pomysl. Moze nim zadamy 16. pyt. danego dnia, limit zmusi nas do podjecia bardziej roznorodnych inicjatyw przy szukaniu ekwiwalentow. Limit pomoze tez rozwiazac problem nawalnic zatykajacych skrzynki i nie dopuszczajacych dalszej poczty
4 hrs

agree  Piotr Kurek
19 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
moj komentarz


Explanation:
Wydaje mi sie, ze taki 'wodospad pytan' to kwestia przyzwoitosci i kultury osobistej. Z szacunkiem do wiedzy, umiejetnosci i dostepnych zasobow, kazdemu moga sie przytrafic np. turbo-ekspresowe zlecenia czy orzechy trudne do zgryzienia. I co wtedy? bedziemy prosic znajomych, by umiescili pytania za nas? A nawet jesli tak, jesli my mozemy, moga tak postapic i inni.

Natomiast w kwestii zapychania skrzynki, zawsze mozna zaktualizowac swoje 'email preferences' i podczas nieobecnosci nie otrzymywac pytan.

Nie wypowiadam sie w temacie mozliwosci i efektywnosci utrzymania listy od strony technicznej, bo sie na tym nie znam.

Ania
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 201

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  SoPolTrad: Dokladnie. A jedna uciazliwa pania mozna zniechecic... przypuszczam zreszta, ze wkrotce jej przejdzie, przeciez chyba nikt nie odpowiada na jej pytania?!
19 mins
  -> Odpowiadac zawsze warto. Mysle, ze osoba posiadajaca tak duze trudnosci w tlumaczeniu, podda sie dla wlasnego dobra.

agree  Piotr Kurek: w
18 hrs

agree  PAS: SoPolTrad - no właśnie odpowiada... chęć zaliczenia punktów jest silniejsza. Na bojkot potrzebna dyscyplina
20 hrs
  -> otoz to!

agree  kterelak: zgadzam się, nikt nikogo nie zmusza do odpowiadania na pytania, a strona jest ogólnodostępna.
2 days 5 hrs

agree  Natalie: Absolutnie!
4 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
15 / 100/ 450


Explanation:
czyli z grubsza wielokrotności limitu dziennego

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-28 14:42:46 (GMT)
--------------------------------------------------

Dla porządku dodam, że to propozycja c)

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-29 16:24:47 (GMT)
--------------------------------------------------

Może jeszcze kilka słów uzupełnienia.

Głosując za wprowadzeniem limitu dziennego staram się wczuć w problemy innych, narzekających, że lawina pytań od Ivony powoduje zbyt szybkie \'uciekanie\' ze standardowego okna KudoZ pytań od innych osób, tym samych zmniejszając szansę uzyskania odpowiedzi na to pytanie. Nie podzielam tych obiekcji (sam dość rzadko zadaję pytania), ale je rozumiem. Nie widzę jednak uzasadnienia dla wprowadzania specjalnych limitów tygodniowych czy tym bardziej miesięcznych, bo wtedy nie może już być uzasadnieniem \'uciekanie\' pytań z okna KudoZ. Jeśli chodzi o problemy z zapychaniem skrzynek pocztowych, to zawsze można ich uniknąć zmieniając ustawienia KudoZ.

A jeśli idzie o różne propozycje bojkotu Ivony (czy kogokolwiek innego), to wybaczcie, ale na mnie możecie nie liczyć. Ja odpowiadam tylko na te pytania, na które mam OCHOTĘ odpowiedzieć (i przynajmniej wydaje mi się, że potrafię odpowiedzieć) - czego i Wam życzę.

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 11240

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  hadraadae
38 mins

agree  Roman Palewicz
1 hr

agree  Renata Korpak
3 hrs

agree  Jerzy Czopik: Absolutnie Leff - ja jestem przeciw limitowi, ale jeszcze bardziej przeciwko jakiejkolwiek DYSKRYMINACJI KOGOKOLWIEK. Nie che - nie odpowiadam. Co to znaczy, ze pytania uciekaja? Przeciez w mailu i tak sa, a mozna wywolac bodajze do 500 pytan w Necie....
2 days 7 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
BEZ LIMITU


Explanation:
A przynajmniej nie w formie: wolno ci zadac x pytan dziennie. Co powinnismy ograniczyc, to ilosc nie ocenionych pytan. Tu uwazam limit za potrzebny i tu jestem sklonny poprzec blokowanie dostepu.
Uzasadnienie tylko krociotkie (dluszze dam na forum, jak wycisne troche czasu...):
Limitowanie ilosci pytan nie uchroni nas przed pytaniami, na ktore mozna odpowiedziec przy pomocy slownika, do ktorego wystarczy tylko chciec zagladnac. Nie nauczy nikogo jezyka, i w zasadzie spowoduje tylko niechec.
To jest absolutnie sprzeczne ze stanowiskiem Henry´ego.

I gwoli przyzwoitosci jeszcze kilka slow do SoPolTRAD - komentarz mial sie odnosic tylko i wylacznie do ograniczenia problemu do jednej - wiadomej - osoby. Takie przypadki zdarzaja sie nawet w znacznie mniejszym kolku niemiecko-polskim. Nie uwazam nikogo za ograniczonego, nie spodobalo mi sie tu - i nie podoba mi sie w calej dyskusji, ze "przyczepilismy" sie jednej "wiadomej" osoby. To nie tedy droga, apeluje o mitygacje. Moze gdyby wyjasnienie to pojawilo sie wczesniej...
W kazdym razie SoPolTrad pisze: "Nie mam wrazenia, by cokolwiek upowaznialo kogokolwiek do oceniania innych osob..." a wyzej "Problem wiaze sie z jedna osoba..." - przeciez to tez ocena.

Reszte dopisze za kilka dni, przepraszam, na razie nie mam czasu na dluzsze dyskusje.

W kazdym razie limit moim zdaniem nie bedzie mial pozadanego efektu "wychowawczego".

Jerzy

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-30 21:52:42 (GMT)
--------------------------------------------------

Po przeczytaniu wypowiedzi (30.01.03, 22:44) na szybko nasunela mi sie pewna propozycja:

Limit nie, blokada dostepu jako srodek dyscyplinary jak najbardziej, a w razie zadawania \"glupich\" pytan przez osoby, mieniace sie tlumaczami proponuje wyslanie przez moderatora przypomnienia, po co sa KudoZy itp. Tekst ulozymy wspolnie.
W koncu mozna zbojkotowac takie pytania.
Jak na razie jednak udzielane sa odpowiedzi na takie pytania, bo najwyrazniej pokusa punktowa jest duza. Sam tez odowiadalem, i pewnie czasami odpowiadac bede, chocby dla sportu i polepszenia stanu konta.
Wazniejsze od tego jest NIE ZASMIECANIE Glosariusza!!! A to najwyrazniej ta dyskusja odsunela na dalszy plan.
Priorytetem jet jednak na prawde Glosariusz, a nie to, czy \"wiadoma osoba\" - albo inni, przykladow moglbym dac kilka, ale nie chce, bo to nie tedy droga - zadaje 30 pytan, czy 130. Im wiecej ich zadaje, tym gorsze swiadectwo wydaje swojej fachowosci, ale to juz inna para kaloszy.

Bardzo wazny argument przeciwko limitowi wiaze sie tez ze sposobem dostepu do Internetu. O ile w domu ze stacjnarnego komputera mam dostep szerokopasmowy 24 h na dobe i moge pozwolic sobie na komfort zadawania pytan online, odpowiadania na nie online i czytania komentarzy itp., wszystko online, to wyjezdzajac na wakacje do Polski (i nie tylko) mam czesto tylko do dyspozycji modemik albo nawet tylko komorke. I co zrobie, jesli mnie dopadnie i tekst bedzie naszpikowany paskudztwami. Tomek niech Wam powie -jak bylo z dzwigiem... Wtedy moze sie okazac, ze przez dluzszy czas bede wpisywal pytania do KudoZ.net - tego malego programiku - aby je potem wyslac hurtem. A co bedzie, jak nie daj Boze przekrocze prze to limit? Albo dokonam obrazy majestatu i zepchne czyjes pytania w dol witryny glownej ProZa? Zostane zablokowany - tylko to naprawde nie tedy droga.
Jakikolwiek limit to sztywna sprawa - nie wystarczylo nam wszystkim limotow z PRL-u??????

Jerzy

Jerzy Czopik
Germany
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 828

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  SoPolTrad: Podpisuje sie zdecydowanie pod ostatnim zdaniem.
11 hrs
  -> Dziekuje. Mysle, ze nieporozumienie spowodowane moim komentarzem zostalo wyjasnione

agree  Piotr Kurek: Całkowicie się zgadzam, BEZ LIMITÓW, REGLAMENTACJI, ORGANICZEŃ! - nie tędy droga; przecież można zawsze obejść narzucone ograniczenie, nieprawdaż? Np. logując się pod innym 'nickiem'!
13 hrs
  -> Chocby tylko tak. Zakladanie nowych, pustych profili w celu obejscia restrykcji nie jest niczym nowym

agree  JamesBarto
16 hrs

neutral  Magda Dziadosz: na temat limtów: http://www.proz.com/index.php3?sp=bb/viewtopic&mode=viewtopi...
22 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +4
a moze....


Explanation:
osobom nieulatwiajacym zycia innym uczestnikom Prozowego swiata przeslac tekst widniejacy na stronie "About Kudoz", cytuje:

* * *
Using KudoZ feels like playing a game. But the results are serious! When you need immediate translation assistance into any of the world's major languages, there is no better solution.

Before you ask a KudoZ question, please note the following rules:

- Only ask a question after searching dictionaries and the ProZ.com glossaries. (View now)
- Terms / phrases should be less than 10 words in length.
(For larger jobs, use: InstantJobs)
- The system is free. However, grading is required.

Also read: KudoZ Etiquette (!)

* * *

Limity i ostrzezenia dla osob naduzywajacych pomocy to jedno, ale moze warto tez przypomniec o obowiązującej etykiecie... Moze zasypac taka osobe emailami, w ktorych tresci znajda sie zasady Proz-owskie? ;)

propozycja

GingerR
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 515

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerzy Czopik: zamiast limitu bylbym za, ot tak dla sportu...
44 mins

agree  lim0nka: niektórzy są odporni... a maile zawsze można wykasować PRZED przeczytaniem...
1 hr

neutral  anglista: tylko kto miałby to zrobić? ostrzegałabym przed mailowaniem do osób nie przestrzegających netykiety; jedna moja znajoma do dzisiaj tego żałuje, bo jest regularnie zasypywana spamem od wiadomej osoby
13 hrs

agree  SoPolTrad
15 hrs

agree  pirx: bez limitow, represje dla osob przesadzajacych z liczba pytan...
23 hrs

21 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
elektroniczna cenzura może pogorszyć działanie proz'u


Explanation:
generalnie zgadzam się z Jerzym - wprowadzanie biurokracji (cenzury?) elektronicznej niektórych niczego nie nauczy, a może utrudnić działanie i tak nie chodzącej zbyt gładko strony proz.

Czy można natomiast wprowadzić blokadę na zadawanie pytań, jeśli poprzednie nie zostały ocenione?
To nie rozwiązuje problemu, bo tu chodzi o zadawanie pytań "bezsensownych" (z braku innego słowa) w ogóle. Poza tym nasz winowajca generalnie ocenia te pytania, a to że ocenia je zgodnie z literą a nie duchem (answer provided but ref. not given - oczywiście - jak można podać referencje do kawałka dialogu?) No i tylko 3 punkty się należą...

Co do emocji - pax! My chcemy wspólnie załatwić jakiś problem, a nie pożreć się wzajemnie.

Paweł Skaliński



PAS
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1277

22 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ad.2: a)


Explanation:
15/30-50/100-120

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-29 10:40:44 (GMT)
--------------------------------------------------

\"- Only ask a question after searching dictionaries and the ProZ.com glossaries\"...

Podkreśliłabym właśnie \"after searching dictionaries\".

Araksia Sarkisian
Poland
Native speaker of: Native in ArmenianArmenian, Native in RussianRussian
PRO pts in pair: 376

22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
bez limitów, za to solidarnie i odpowiedzialnie


Explanation:
Największą wartością ProZ.com z punktu widzenia środowiska jako ogółu jest kolektywne tworzenie bazy wiedzy tłumaczeniowej gromadzącej informacje niedostępne lub trudno dostępne gdzie indziej. W naszym wspólnym interesie jest, aby ta baza była jak najlepsza.
Z tego względu administracyjne ograniczanie liczby dopływających na forum pytań nie jest moim zdaniem dobrym pomysłem.
Na głupie pytania można oczywiście nie odpowiadać, zaś na pytania sensowne ale seryjnie zadawane przez osoby, które ewidentnie podejmują się tłumaczeń je przerastających, można odpowiadać z opóźnieniem, które takie osoby zniechęci.
Wiem, że różne są motywy uczestnictwa w forum (poszukiwanie wyzwań intelektualnych, pokazanie się w nadziei na zlecenia, zbieranie punktów KudoZ z takimi samymi nadziejami i wiele innych) i - jestem realistą - nie ma co liczyć na stuprocentową solidarność, ale na pewien jej poziom chyba tak (szczególnie wśród osób, które znane sa z tego, że udzielają sensownych odpowiedzi:)).
Wiem też, że dla szeregu osób problem jest nie tylko etyczny, ale i techniczny (ściąganie modemem masy bezwartościowej poczty), ale wydaje się, że problemy tego roadzju będą w szybkim tempie znikać na skutek coraz powszechniejszego dostępu szerokopasmowego.

Andrzej Glazek
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 214

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  PAS: hmm... odpowiedź z opóźnieniem - to jeszcze bardziej wyrafinowana forma bojkotu
5 mins

agree  Ania
5 mins

agree  SoPolTrad: A koledzy chca zadekretowac i zdefiniowac zdrowy rozsadek i przyzwoitosc przy pomocy paru cyferek...
1 hr

agree  bartek
3 hrs

agree  Piotr Kurek
4 hrs

neutral  pidzej: ignorowanie, bojkotowanie, opóżnianie nie rozwiąże problemu "poważnych" pytań, często zadanych ledwie godzinę temu, a już wypchniętych poza ekran - ja np. nie chcę pytań w poczcie acz staram się większość zobaczyć nie zmieniając ustawień
5 hrs
  -> Ale limit dzienny tego problemu nie rozwiąże, prawda? Może go zmniejszyć, owszem. Podobnie jak inne formy zniechęcania do zadawania pytań bezsensownych.

1 day 20 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
Jestem przeciwny mechanicznym limitom


Explanation:
Poza tym, czy było to konsultowane od strony technicznej?

Czy jest możliwe założenie takiej blokady tylko na pytania w kombinacji z PL?
Czy na osoby, które mają wpisaną parę z PL?

Myślę, że jest parę innych możliwości:
- nie chcę, to nie odpowiadam
- po którymś z rzędu pytaniu można zamiast odpowiedzi wysłać komentarz/sugestię zaprzestania.
- można wreszcie zablokować dostęp konkretnej osobie np. na tydzień, w przypadku recydywy 2 tygodnie etc.

Andrzej Lejman
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 8466

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Piotr Kurek: jako żywo!
1 hr

agree  Jerzy Czopik: Andrzeju - blokowanie dostepu stosowalismy, pomoglo w paru przypadkach. Limit jest bez sensu. A jak pytania durne, to przeciez albo je zingnoruje, albo dam durna odpowiedz - albo co najlepsze - moderator danej pary wysle osobce maila z ostrzeniem
13 hrs

agree  Tradeusz: zgadzam się z panem Jerzym ! Sam nadużyłem grzeczności (Asche aufs Haupt!) i sądze, że blokada to najlepszy sposób aby komuś (czasami nowicjuszowi) uświadomić, że to nie odpowiada maszyna tylko specjaliści którzy zdobyli tak ogromną wiedzę latami !
1 day 5 hrs

agree  Paulina Koperska
1 day 6 hrs

agree  lim0nka: więc może rzeczywiście najpierw blokada jako "środek wychowawczy"... w nadziei, że odniesie pożądany skutek...
1 day 7 hrs

4 days   confidence: Answerer confidence 5/5
Jacku,


Explanation:
a tam znowu taaaaaka dluga seria pytan sypnela... Ciekawa jestem, ile filmow przetlumaczono juz tutaj "for free"?

Natalie
Poland
Native speaker of: Native in RussianRussian
PRO pts in pair: 2529