KudoZ home » English to Polish » Other

feature film

Polish translation: film fabularny pełnometrażowy


08:13 Mar 25, 2003
English to Polish translations [PRO]
English term or phrase: feature film
jw
N
Polish translation:film fabularny pełnometrażowy
Explanation:
tak przynajmniej podaje PWN/Oxford

bo już u Stanisławskiego jest to ‘główny film programu’
prawdopodobnie za definicją Webstera:
a special attraction; the principal motion picture shown on a program with other pictures

feature (film): a film that is usually 90 or more minutes long.
feature-length: a feature-length film or broadcast is usually 90 or more minutes long.
[Cambridge International Dictionary of English]

film pełnometrażowy: film o czasie trwania projekcji ponad 55 min
film długometrażowy: film nakręcony na taśmie o długości ponad 600 m (którego projekcja trwa ponad 22 minuty)
film średniometrażowy: film trwający od 20 do 60 minut
film krótkometrażowy: film nakręcony na taśmie do 600 m, najczęściej o treści naukowej, oświatowej, dokumentalnej
[Słownik języka polskiego]

czyli:
a) nawet słowniki mono nie są zgodne co do tego, ile taki ‘feature film’ powinien trwać;
b) film średnio- od długometrażowego różni się praktycznie tylko dwiema minutami (600 m – pod warunkiem, że mówimy o taśmie 35 mm, a nie 16 mm czy 8 mm ;)

i zgadzam się z Pawłem, że zazwyczaj przez ‘feature film’ rozumie się kinowy film fabularny, a więc pełnometrażowy, bo 99% z nich trwa ponad godzinę

natomiast nie przeliczałabym filmów na rolki, bo te bywają różne: od tzw. landrynek, na które wchodzi tylko jeden akt (czyli 10 minut filmu), przez chyba najpopularniejsze na dwa akty (20 minut), do takich, na których mieści się cały – nawet dwugodzinny – film
Selected response from:

lim0nka
United Kingdom
Grading comment
thanks!!!!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3film długometrażowy
leff
5 +1film pełnometrażowyEnsor
4 +2film fabularny
Pawel Czernecki
4film fabularny pełnometrażowy
lim0nka


  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
film fabularny


Explanation:
:-)

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-25 09:18:59 (GMT)
--------------------------------------------------

wyciągnięte ze słownika
feature film - film długometrażowy, pełnometrażowy, fabularny

documentary feature - fabularyzowany dokument

http://216.239.37.100/search?q=cache:h-AOVLtwXAAC:www.infofi...


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-25 09:38:51 (GMT)
--------------------------------------------------

kontynuując dyskusję z leffem - niektórzy nazywają \"Dwóch ludzi z szafą\" etiudą filmową:
Podczas studiów nakręcił też słynną etiudę \"Dwaj ludzie z szafą\", która przyniosła mu pięć międzynarodowych nagród. W 1961 r. zrealizował swój debiut fabularny \"Nóż w wodzie\",
http://www.znak.com.pl/polanlife.html



Pawel Czernecki
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1049

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek
0 min

agree  MonikaSojka
5 mins

disagree  leff: to ma związek wyłącznie z długością, a nie typem filmu
44 mins

agree  Piotr Kurek
1 hr

7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
film pełnometrażowy


Explanation:
albo: fabularny

Ensor
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1056

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  leff: to nie są zamienniki, krótkometrażówki też bywają fabularne
39 mins

agree  Joanna Carroll: pelnometrazowy moze byc fabularny lub dokumentalny
11 hrs
  -> dziekuje

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
film długometrażowy


Explanation:
feature
6 a motion picture, usually fictional, running more than 34 minutes, esp. as the main presentation in a theater

[Webster's]


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-25 09:14:09 (GMT)
--------------------------------------------------

Film długometrażowy «film nakręcony na taśmie o długości ponad 600 m (którego projekcja trwa ponad 22 minuty)»
[Słownik Języka Polskiego]

film fabularny – typ filmu o akcji (fabule) opartej całkowicie lub częściowo na wydarzeniach fikcyjnych (niepotwierdzonych autentyczną dokumentacją), stworzonej przez scenarzystę
[http://wiem.onet.pl/wiem/017b72.html]

Fabularność (lub nie) filmu nie ma nic wspólnego z długo- lub krótkometrażowością.

\"Dwaj ludzie z szafą\" Polańskiego to niewątpliwie film fabularny i niewątpliwie nie \'feature\' (czas projekcji 15 min.)

\"Feature Film
AKA: Feature
A movie at least 40-45 minutes (2 reels) long intended for theatrical release. Contrast with short subject.\"
[http://us.imdb.com/Glossary/F]


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-25 09:53:49 (GMT)
--------------------------------------------------

W odpowiedzi Pawłowi: \"Dwaj ludzie z szafą\" są niewątpliwie etiudą filmową - krótkometrażową, fabularną etiudą filmową. Pojęcie \'etiuda\' ma się nijak do metrażu czy fabuły - oznacza po prostu «ćwiczenie mające na celu doskonalenie stylu literackiego, gry aktorskiej, techniki malarskiej itp.; szkic»

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-25 10:03:04 (GMT)
--------------------------------------------------

Aha i żeby nie było wątpliwości - \"Shoah\" czy \"Robotnicy\'80\" (a.k.a. Wszystkie bilety wyprzedane) to niewątpliwe \'feature films\' i równie niewątpliwie nie są to filmy fabularne.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-25 12:13:28 (GMT)
--------------------------------------------------

Może pewną podpowiedzią dla niedowiarków będą kategorie z tegorocznych Oskarów:
DOCUMENTARY SHORT SUBJECT
DOCUMENTARY FEATURE
SHORT FILM (LIVE ACTION)
SHORT FILM (ANIMATED)
ANIMATED FEATURE FILM

Jak widać, jako \'feature\' są tu zarówno \'documentary\', jak i \'animated\', czyli odpowiednio \'długometrażowy film dokumentalny\' (bynajmniej nie \'dokument fabularyzowany\') i \'długometrażowy film animowany\' - w odróżnieniu od filmów krótkometrażowych: dokumentalnego, animowanego i aktorskiego (live action). To że najczęściej \'feature film\' jest filmem fabularnym nie zmienia faktu, że to \'feature\' odnosi się wyłącznie do długości, a nie fabuły.

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 11240

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lucyna Długołęcka
43 mins

neutral  Ensor: a jaka roznica pomiedzy 'pelnometrazowym' a 'dlugometrazowym'? W mojej definicji 'pelnometrazowy' to film trwajacy minimum 55 minut. Z tego wniosek. ze pelnometrazowy pasuje lepiej do 'feature' niz dlugometrazowy.
1 hr

agree  lim0nka: też już z ciekawości poszukałam kategorii oscarowych; przyznaję rację! :)
6 hrs

agree  Hanna Burdon
14 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
film fabularny pełnometrażowy


Explanation:
tak przynajmniej podaje PWN/Oxford

bo już u Stanisławskiego jest to ‘główny film programu’
prawdopodobnie za definicją Webstera:
a special attraction; the principal motion picture shown on a program with other pictures

feature (film): a film that is usually 90 or more minutes long.
feature-length: a feature-length film or broadcast is usually 90 or more minutes long.
[Cambridge International Dictionary of English]

film pełnometrażowy: film o czasie trwania projekcji ponad 55 min
film długometrażowy: film nakręcony na taśmie o długości ponad 600 m (którego projekcja trwa ponad 22 minuty)
film średniometrażowy: film trwający od 20 do 60 minut
film krótkometrażowy: film nakręcony na taśmie do 600 m, najczęściej o treści naukowej, oświatowej, dokumentalnej
[Słownik języka polskiego]

czyli:
a) nawet słowniki mono nie są zgodne co do tego, ile taki ‘feature film’ powinien trwać;
b) film średnio- od długometrażowego różni się praktycznie tylko dwiema minutami (600 m – pod warunkiem, że mówimy o taśmie 35 mm, a nie 16 mm czy 8 mm ;)

i zgadzam się z Pawłem, że zazwyczaj przez ‘feature film’ rozumie się kinowy film fabularny, a więc pełnometrażowy, bo 99% z nich trwa ponad godzinę

natomiast nie przeliczałabym filmów na rolki, bo te bywają różne: od tzw. landrynek, na które wchodzi tylko jeden akt (czyli 10 minut filmu), przez chyba najpopularniejsze na dwa akty (20 minut), do takich, na których mieści się cały – nawet dwugodzinny – film



    Reference: http://slowniki.onet.pl/index.html?tekst=feature+film&tr=aut...
lim0nka
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 3581
Grading comment
thanks!!!!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  leff: ale słowniki mono nic nie wspominają o fabularności - jakby nie liczyć, 99% to nie 100%
30 mins