KudoZ home » English to Polish » Philosophy

conceptual determinacy

Polish translation: pojęciowa określoność, ew. dookreślenie


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:conceptual determinacy
Polish translation:pojęciowa określoność, ew. dookreślenie
Entered by: vitkas

14:32 Feb 13, 2009
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Philosophy
English term or phrase: conceptual determinacy
This analysis of form is not to be assimilated to a Hegelian process of logical reflection, however, despite the surface similarities, for Vischer is keen to stress that 'looking' involves more than simply giving the phenomenon greater conceptual determinacy. As will be apparent later, the consequence of the active participation in the world central to looking is that the world becomes invested with value
vitkas
pojęciowa określoność, ew. dookreślenie
Explanation:
Propozycja na podstawie własnej wiedzy - w oryginale to wyrażenie ma się odnosić do systemu heglowskiego, wedle którego pojęcia w trakcie postępu dziejów zyskują coraz większą określoność (nabierają historycznej treści)
Selected response from:

krzyszalin
Poland
Grading comment
dziękuję
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1pojęciowa określoność, ew. dookreśleniekrzyszalin
3pojęciowa determinacja, determinacy - gry nieskończonePiotrekN
Summary of reference entries provided
Conceptual determinacy
Jerzy Matwiejczuk

  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pojęciowa determinacja, determinacy - gry nieskończone


Explanation:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Gry_nieskończone

http://eik.110mb.com/archiwum/No_05/swiderski.pdf - tu się pojawia pojęcie pojęciowej determinacji...

PiotrekN
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jerzy Matwiejczuk: Pardon ???
2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
pojęciowa określoność, ew. dookreślenie


Explanation:
Propozycja na podstawie własnej wiedzy - w oryginale to wyrażenie ma się odnosić do systemu heglowskiego, wedle którego pojęcia w trakcie postępu dziejów zyskują coraz większą określoność (nabierają historycznej treści)

krzyszalin
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8
Grading comment
dziękuję

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerzy Matwiejczuk: Zgadzam się z propozycją, ale nie mieszajmy do tego Hegla ("mimo powierzchownych podobieństw")//Autor powołuje się na Hegla, aby zaprzeczyć podobieństwu
1 hr
  -> ... ale ciąg dalszy: "nie omieszka podkreślić, iż 'patrzenie' zakłada coś więcej niż pojęciowe dookreślenie zjawiska" odnosi się przecież do Hegla jako przeciwstawienia dla autora, o którym mowa. Chyba, że źle rozumiem?




Reference comments


3 hrs
Reference: Conceptual determinacy

Reference information:
Rzecz jest o odmiennym traktowaniu (przez Vischera) procesu widzenia (seeing) i patrzenia (looking), z których ten ostatni wymaga zaangażowania podmiotu patrzącego, a nie tylko biernego (fizjologiczneg) uczestnictwa. To aktywne zaangażowanie (looking) to coś więcej niż tylko "pojęciowe dookreślenie"...
http://findarticles.com/p/articles/mi_m0422/is_n1_v79/ai_208...

Jerzy Matwiejczuk
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 28