KudoZ home » English to Polish » Poetry & Literature

Pytanie konkursowe XX/4

Polish translation: !


23:50 Mar 25, 2004
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature / crime
English term or phrase: Pytanie konkursowe XX/4
Upon the floor were found four Napoleons, an ear-ring of topaz, three large silver spoons, three smaller of_ métal d'Alger_, and two bags, containing nearly four thousand francs in gold.

====
Z powodu awarii połączenia z Internetem nie zdążyłem zadać tego pytania we czwartek, ale proszę je traktować jako czwartkowe ;-)

Za to dziś są do uzyskania ekstra dwa punkty!!! Otrzyma je osoba, która najpełniej wyjaśni czym jest ten tajemniczy 'métal d'Alger' - rzecz jasna z powołaniem się na źródła. A więc do boju! ;-)

Zasady konkursu, jak zwykle, na Forum
http://www.proz.com/topic/19593
leff
Polish translation:!
Explanation:
Pod podłogą znaleziono cztery Napoleony, kolczyk z topazem, trzy duże srebrne łyżki, trzy mniejsze z 'métal d'Alger', i dwie torby zawierające prawie cztery tysiące franków w złocie.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 41 mins (2004-03-26 04:31:56 GMT)
--------------------------------------------------

ale ustalenie tożsamości \'métal d\'Alger\' to już inna para kaloszy,
więc pierwszy link w słowniku w projekcie Runenberg natknąłem się na pierwszą wskazówkę
http://www.lysator.liu.se/runeberg/salmonsen/2/1/0538.html
jest to metal algierski, czyli Tinlegeringer
a to z kolei
http://www.chemtec.dk/_private/Datablad_TinNi.htm
a stąd już prosty wniosek, stop żelaza, chromu i niklu, czyli najzwyklejsza stal nierdzewna, ale przyznaję droga do tego była długa

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 13 mins (2004-03-26 09:04:27 GMT)
--------------------------------------------------

oczywiście na podłodze, nie wiem co mnie zamroczyło, pewnie fakt, że była 5 rano :)

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs 54 mins (2004-03-26 15:44:56 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.republika.pl/coins/s.htm
faktycznie napoleony z małej literki

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs 55 mins (2004-03-26 15:46:50 GMT)
--------------------------------------------------

LUIDOR [franc.], Louis d\'or, złota moneta franc., wzorowana na hiszp. pistolach , o masie wahającej się od 6,84 do 7,28 g złota i wartości 10-24 liwrów, emisję rozpoczęto 1640, za panowania Ludwika XIII, na awersie umieszczano głowy lub popiersia kolejnych królów franc., ostatniego luidora, zw. ludwikiem konstytucyjnym, wybito 1791 (na awersie głowa króla, a na rewersie wyobrażenie geniusza rewolucji i napis \"królestwo prawa\"), powszechnie używany w Niemczech, na nowo bicie złotych monet we Francji podjęto 1803 -- były to napoleony o wartości nominalnej 20 franków, emitowane do 1914.
Selected response from:

ArturSz
United Kingdom
Grading comment
Co prawda odpowiedź pierwotna Artura zawierała sporo błędów, ale z biegiem czasu większość z nich została naprawiona ;-) Ale Arturze - tu z pewnością nie ma przecinka przed 'i'.
A punkty dodatkowe? Będzie ich więcej niż zamierzałem! 2 punkty otrzymuje bez wątpienia Artur. Brawo. Ale postanowiłem też nagrodzić bonusem Izę, za czujne napisanie 'napoleony'. ;-)
Na osobny bonus zasługuje też NowEva za kolczyk z topazu.
Mało brakowało, by to właśnie Ewa zdobyła dziś kudozy, ale uważam, że jednak dla zachowania stylu należy zostawic ten metal algierski w formie oryginalnie użytej przez autora. A wyjaśnienie powinno trafić do przypisu.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5!
ArturSz
4XX/4
lim0nka
4To teraz ja...
Iza Szczypka
4XX/4
*eva*
3XX/4Przemysław Szkodziński


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pytanie konkursowe xx/4
XX/4


Explanation:
Na podłodze znaleziono cztery "Napoleony", kolczyk z topazem, trzy srebrne łyżki stołowe, trzy mniejsze z "métal d'Alger" i dwa worki zawierające prawie cztery tysiące franków w złocie.

cztery Napoleony czy czterech Napoleonów?
od biedy mogłbyby być też cztery napoleonki :o)

wprawdzie już wiem, czym jest ten tajemniczy "'métal d'Alger" (zakładając, oczywiście, że wyjaśnienia Artura są poprawne, bo ja się na tym nie znam), jednak skoro sam Poe tego nie wyjaśnił, to niech się martwią ci, którzy będą to czytać ;)

lim0nka
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 142

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pytanie konkursowe xx/4
To teraz ja...


Explanation:
Na podłodze znaleziono cztery napoleony, kolczyk z topazem, trzy duże łyżki ze srebra i trzy metalowe łyżeczki oraz dwie sakwy, zawierające blisko cztery tysiące franków w złocie.

Jak rozumiem, z tymi napoleonami chodzi o monety, więc chyba z małej litery?

Iza Szczypka
Spain
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16

13 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pytanie konkursowe xx/4
XX/4


Explanation:
Na podłodze znaleziono cztery Napoleony, kolczyk z topazem, trzy duże łyżki ze srebra oraz trzy łyżki mniejsze z métal d'Alger i dwie torby o zwartości niemal czterech tysięcy franków w złocie.

Z Napoleonami może chodzić także o odmianę alkoholu. ;) Gdybym tłumaczył ów w tekst w celu późniejszego wydania go, dałbym przypis wyjaśniający, czym ów 'métal d'Alger' jest.

Przemysław Szkodziński
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Iza Szczypka: Marzyciel... Jaki przytomny włamywacz / morderca zostawiłby 4 Napoleony zamiast zabrać / spożyć na miejscu? A poza tym Napoleona wtedy jeszcze nie destylowali pod tą marką: http//www.distilling.com/PDF/AD0104.pdf Emotikona widziałam, ale poznańskie geny..
55 mins
  -> Haha. Zwróć uwagę na emotikonkę ';)' przy wypowiedzi. :) Ale uwaga niemniej cenna.

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
pytanie konkursowe xx/4
!


Explanation:
Pod podłogą znaleziono cztery Napoleony, kolczyk z topazem, trzy duże srebrne łyżki, trzy mniejsze z 'métal d'Alger', i dwie torby zawierające prawie cztery tysiące franków w złocie.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 41 mins (2004-03-26 04:31:56 GMT)
--------------------------------------------------

ale ustalenie tożsamości \'métal d\'Alger\' to już inna para kaloszy,
więc pierwszy link w słowniku w projekcie Runenberg natknąłem się na pierwszą wskazówkę
http://www.lysator.liu.se/runeberg/salmonsen/2/1/0538.html
jest to metal algierski, czyli Tinlegeringer
a to z kolei
http://www.chemtec.dk/_private/Datablad_TinNi.htm
a stąd już prosty wniosek, stop żelaza, chromu i niklu, czyli najzwyklejsza stal nierdzewna, ale przyznaję droga do tego była długa

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 13 mins (2004-03-26 09:04:27 GMT)
--------------------------------------------------

oczywiście na podłodze, nie wiem co mnie zamroczyło, pewnie fakt, że była 5 rano :)

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs 54 mins (2004-03-26 15:44:56 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.republika.pl/coins/s.htm
faktycznie napoleony z małej literki

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs 55 mins (2004-03-26 15:46:50 GMT)
--------------------------------------------------

LUIDOR [franc.], Louis d\'or, złota moneta franc., wzorowana na hiszp. pistolach , o masie wahającej się od 6,84 do 7,28 g złota i wartości 10-24 liwrów, emisję rozpoczęto 1640, za panowania Ludwika XIII, na awersie umieszczano głowy lub popiersia kolejnych królów franc., ostatniego luidora, zw. ludwikiem konstytucyjnym, wybito 1791 (na awersie głowa króla, a na rewersie wyobrażenie geniusza rewolucji i napis \"królestwo prawa\"), powszechnie używany w Niemczech, na nowo bicie złotych monet we Francji podjęto 1803 -- były to napoleony o wartości nominalnej 20 franków, emitowane do 1914.

ArturSz
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Co prawda odpowiedź pierwotna Artura zawierała sporo błędów, ale z biegiem czasu większość z nich została naprawiona ;-) Ale Arturze - tu z pewnością nie ma przecinka przed 'i'.
A punkty dodatkowe? Będzie ich więcej niż zamierzałem! 2 punkty otrzymuje bez wątpienia Artur. Brawo. Ale postanowiłem też nagrodzić bonusem Izę, za czujne napisanie 'napoleony'. ;-)
Na osobny bonus zasługuje też NowEva za kolczyk z topazu.
Mało brakowało, by to właśnie Ewa zdobyła dziś kudozy, ale uważam, że jednak dla zachowania stylu należy zostawic ten metal algierski w formie oryginalnie użytej przez autora. A wyjaśnienie powinno trafić do przypisu.

18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pytanie konkursowe xx/4
XX/4


Explanation:
Na podłodze znaleziono cztery napoleony, kolczyk wykonany z topazu, trzy duże srebrne łyżki, trzy mniejsze łyżeczki z metalu algierskiego oraz dwie torby wypełnione blisko czteroma tysiącami franków w złocie.


he he, opłacało się poczekać na ten metal algierski ;o))

piękne kolczyki z topazu tutaj: http://www.danceshopper.com/dance-jewelry-earrings-topaz

*eva*
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 130

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Iza Szczypka: Całkiem, całkiem... Chociaż wolę w wersji szafiry, heliotropy albo vocano (co to za diabeł to ostatnie?) Jak to - jak? SPONSORA!!! Może być w wersji "bogaty a szczodry klient".
43 mins
  -> pojęcia nie mam... ważne teraz jak je zdobyć? ;o))