KudoZ home » English to Polish » Psychology

cognitive restructuring

Polish translation: restrukturyzacja poznawcza


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cognitive restructuring
Polish translation:restrukturyzacja poznawcza
Entered by: Zhaba

13:43 Aug 26, 2008
English to Polish translations [PRO]
Social Sciences - Psychology
English term or phrase: cognitive restructuring
Anxiety is successfully treatable without medication. Cognitive behavioural training is the first line of defence, and there are skills we can teach kids. At first it's tough, but pretty soon they learn the skills and start to use them more and more. Usually their thinking is catastrophic: "No one likes me, I'm going to fail the test, the teacher hates me." You want to get them to think of alternate explanations: why else could the teacher be in a bad mood? She could have gas. She could be thinking about the fight she had with the principal. This is called cognitive restructuring, which is just a highfalutin way of saying that you challenge a kid who's thinking negatively to shift to a more positive, adaptive thought pattern. It's difficult, but you can do it.
Zhaba
restrukturyzacja poznawcza
Explanation:
po prostu

--------------------------------------------------
Note added at 39 mins (2008-08-26 14:22:13 GMT)
--------------------------------------------------

wyników jest naprawdę wiele np. ten: http://www.medicon.pl/14988.html
ze źródła tego samego co w konkurencyjnym tłumaczeniu

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2008-08-26 17:53:35 GMT)
--------------------------------------------------

Słownik ang-pl przy Słowniku psychologii Reber Emily też używa terminu restrukturyzacja

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2008-08-26 18:54:38 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Nie wiem gdzie się dziękuje za wybranie mojej odpowiedzi...
W każdym razie nawet w tekście zwrócona jest uwaga, że termin jest bardzo "napuszony" ale widocznie tak to się nazywa i już.
W każdym razie dziękuję:)
Selected response from:

greg606
Poland
Grading comment
Dzięki. Co prawda miałam nadzieję, że się da bardziej po ludzku, bo cały wywiad jest pisany językiem kolokwialnym. Ale widocznie tak już musi być. Dziękuję.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4modyfikacja poznawcza
Sebastian Magier
4restrukturyzacja poznawcza
greg606
3reinterpretacja poznawczaAllda


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
modyfikacja poznawcza


Explanation:
Jeden z etapów terapii behawioralno-poznawczej.

Np.

Procedury zmiany: część II - trening umiejętności, ekspozycja, modyfikacja poznawcza

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2008-08-26 14:07:51 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.medicon.pl/4698.html

Sebastian Magier
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  greg606: jednak w google termin restrukturyzacja jest 7 razy częstszy i dający solidne wyniki ze źródeł psychologicznych, wyjaśnienie i jeden przykład na "modyfikacja" to troche mało
12 mins
  -> To trzeba było dać szczerego negatywa. Termin 'modyfikacja' wydaje mi sie zgrabniejszy po prostu. Zhaba wybierze ten, który jej bardziej pasuje.

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
reinterpretacja poznawcza


Explanation:
spotkałam się z takim tłumaczeniem.

Allda
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 34

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
restrukturyzacja poznawcza


Explanation:
po prostu

--------------------------------------------------
Note added at 39 mins (2008-08-26 14:22:13 GMT)
--------------------------------------------------

wyników jest naprawdę wiele np. ten: http://www.medicon.pl/14988.html
ze źródła tego samego co w konkurencyjnym tłumaczeniu

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2008-08-26 17:53:35 GMT)
--------------------------------------------------

Słownik ang-pl przy Słowniku psychologii Reber Emily też używa terminu restrukturyzacja

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2008-08-26 18:54:38 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Nie wiem gdzie się dziękuje za wybranie mojej odpowiedzi...
W każdym razie nawet w tekście zwrócona jest uwaga, że termin jest bardzo "napuszony" ale widocznie tak to się nazywa i już.
W każdym razie dziękuję:)


    Reference: http://www.google.pl/search?q=restrukturyzacja+poznawcza&ie=...
greg606
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dzięki. Co prawda miałam nadzieję, że się da bardziej po ludzku, bo cały wywiad jest pisany językiem kolokwialnym. Ale widocznie tak już musi być. Dziękuję.