KudoZ home » English to Polish » Psychology

backlash effect

Polish translation: backlash


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:backlash effect
Polish translation:backlash
Entered by: magda_b

13:30 Feb 2, 2012
English to Polish translations [PRO]
Social Sciences - Psychology / social psychology
English term or phrase: backlash effect
However, although agentic women are perceived as highly capable, they risk social and economic penalties for violating feminine stereotypes (termed backlash effects; Rudman, 1998).

Znaczenie terminu jest dla mnie jasne, ale nie mogę znaleźć polskiego odpowiednika. Any ideas?
magda_b
backlash
Explanation:
Wygląda na to, że można zostawić w oryginale.

Tradycyjny paradygmat męskości został umocniony przez Sigmunda Freuda
i jego uczniów, a współcześnie otrzymuje wsparcie ze strony socjobiologów i psychologów ewolucyjnych. Warto w tym kontekście wspomnieć o backlashu. W latach osiemdziesiątych minionego stulecia – najpierw w USA, następnie w Europie Zachodniej i w innych krajach – nastąpił silny kontratak na prawa kobiet, tak zwany backlash, czyli próba odebrania zwycięstw feminizmu.

http://wiedzaiedukacja.eu/wp-content/uploads/2010/05/Męskość...

--------------------------------------------------
Note added at   29 min (2012-02-02 13:59:01 GMT)
--------------------------------------------------

Rozdział zatytułowany "Backlash", str. 24
http://www.bezuprzedzen.org/doc/MT_podrecznik_web.pdf
Selected response from:

laskova
Poland
Grading comment
Zostawiłam w końcu backlash w oryginale, a przy pierwszym użyciu w tekście dodałam wyjaśnienie. Jeszcze raz dzięki!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2backlash
laskova
3 +1skutki antyfeminizmu/kontrfeminizmuA.G.


Discussion entries: 3





  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
backlash


Explanation:
Wygląda na to, że można zostawić w oryginale.

Tradycyjny paradygmat męskości został umocniony przez Sigmunda Freuda
i jego uczniów, a współcześnie otrzymuje wsparcie ze strony socjobiologów i psychologów ewolucyjnych. Warto w tym kontekście wspomnieć o backlashu. W latach osiemdziesiątych minionego stulecia – najpierw w USA, następnie w Europie Zachodniej i w innych krajach – nastąpił silny kontratak na prawa kobiet, tak zwany backlash, czyli próba odebrania zwycięstw feminizmu.

http://wiedzaiedukacja.eu/wp-content/uploads/2010/05/Męskość...

--------------------------------------------------
Note added at   29 min (2012-02-02 13:59:01 GMT)
--------------------------------------------------

Rozdział zatytułowany "Backlash", str. 24
http://www.bezuprzedzen.org/doc/MT_podrecznik_web.pdf

laskova
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 15
Grading comment
Zostawiłam w końcu backlash w oryginale, a przy pierwszym użyciu w tekście dodałam wyjaśnienie. Jeszcze raz dzięki!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Aleksandra Hetmańczyk: Też tak sądzę, zobacz np. tutaj (Gender Studies IBL PAN): http://genderstudies.pl/?s=backlash&submit=Search, więc może skutki backlashu?
8 hrs
  -> Dziękuję.

agree  Polangmar: zjawisko backlashu - niestety, termin "backlash" się przyjął: http://tinyurl.com/79zwf6l
9 hrs
  -> Dziękuję.

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
skutki antyfeminizmu/kontrfeminizmu


Explanation:
Antyfeminizm – Wikipedia, wolna encyklopedia
pl.wikipedia.org/wiki/Antyfeminizm
Antyfeminizm – stanowisko sprzeciwiające się ideom i ruchowi .... silna fala konserwatywnego sprzeciwu wobec feminizmu (backlash) miała miejsce w latach ...
Różnorodność antyfeminizmu - Idee antyfeministyczne

A.G.
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roman Kozierkiewicz
29 mins
  -> dziękuję

neutral  Polangmar: Mógłbym się zgodzić, gdyby ten termin wystąpił w jakimś popularnym tekście - ale w kontekście z "termed" i podaniem literatury (Rudman, 1998) nie ma wyjścia: trzeba tłumaczyć precyzyjnie.
8 hrs