KudoZ home » English to Polish » Religion

Islamic studies

Polish translation: studia koraniczne


22:08 Dec 1, 2010
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Religion
English term or phrase: Islamic studies
Jest to nazwa jednego z egzaminów na poziomie naszej matury, na koniec szkoły średniej, w Pakistanie.
Mam to w powieści. Bohater oblewa ten egzamin, w związku z czym nie może iść na żadne studia. Taka nasza religia po islamsku... mam kłopot, jak to nazwać.
allp
Poland
Polish translation:studia koraniczne
Explanation:
nauki koraniczne

inna propozycja
Selected response from:

IwonaASzymaniak
United Kingdom
Grading comment
Dziękuję. Nauki koraniczne to będzie to.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +7wiedza o islamie
Stanislaw Czech, MCIL
5studia islamskie, studia nad islamem, wiedza o islamie - zależnie od kontekstu
Arek Miernik
3studia koraniczne
IwonaASzymaniak


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +7
islamic studies
wiedza o islamie


Explanation:
analogicznie do Wiedzy o Społeczeństwie

Kiedy uczą się o tym osoby z zewnątrz jest to islamoznawstwo/islamistyka ale nie pasuje mi to do przedmiotu w szkole średniej nauczanego w kraju muzułmańskim.

by brzmiało bardziej naturalnie można by to po prostu nazwać Religia, tak jak u nas - gdyby Polska była krajem muzułmańskim to zakres nauczania religii odpowiadałby mniej więcej "islamic studies" takie tłumaczenie może jednak być mylące dla czytelnika.



    Reference: http://pl.wikipedia.org/wiki/Islamistyka
Stanislaw Czech, MCIL
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16
Notes to answerer
Asker: właśnie mam wszystkie te same wątpliwości, dlatego zasięgam opinii publicznej :)

Asker: Dziękuję. To dobra propozycja, ale wybieram nauki, bo mają bardziej zaangażowane, mniej obiektywne brzmienie i bardziej pasują do tekstu.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  maciejm
35 mins
  -> Dziękuję :)

agree  Gosia Rokicka: zgadzam się zarówno z propozycją tłumaczenia, jak i z wątpliwościami :)
48 mins
  -> Dziękuję :)

agree  lim0nka
1 hr
  -> Dziękuję :)

agree  Michal Glowacki
10 hrs
  -> Dziękuję :)

agree  Tomasz Fortuna
16 hrs
  -> Dziękuję :)

agree  Bubz
1 day 1 hr
  -> Dziękuję :)

agree  SZYMCZYK: agree
1 day 2 hrs
  -> Dziękuję :)

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
islamic studies
studia koraniczne


Explanation:
nauki koraniczne

inna propozycja

IwonaASzymaniak
United Kingdom
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Dziękuję. Nauki koraniczne to będzie to.

446 days   confidence: Answerer confidence 5/5
islamic studies
studia islamskie, studia nad islamem, wiedza o islamie - zależnie od kontekstu


Explanation:
Jest to termin występujący w różnych kontekstach. W kontekście edukacji na opisanym w pytaniu poziomie, a więc jednego z przedmiotów w szkole średniej, dobre jest zarówno "wiedza o islamie" jak i po prostu "religia", jednak poza tym przypadkiem "islamic studies" funkcjonuje głównie w kontekście osobnego kierunku studiów - albo przygotowujących do roli imama (studia islamskie) albo eksperta "z zewnątrz" (islamistyka/studia nad islamem - za sprawą wrocławskiego Instytutu Studiów nad Islamem, pierwszej tego typu placówki w naszym kraju, nazwa ta zapewne zadomowi się w języku polskim).
Nauki/studia koraniczne są nieco mylące, jest to bowiem dosłowne tłumaczenie arabskiego terminu "Ulum al-Qur'an" odnoszącego się do tylko do przedmiotów związanych ściśle z badaniem Koranu i będących tylko małą częścią kierunku islamic studies, obejmującego też język arabski, islamskie prawo, badanie hadisów (drugiego po Koranie źrodła tekstowego islamu), teologię, itd.

Arek Miernik
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish