KudoZ home » English to Polish » Science

Bluegill sunfish

Polish translation: bas Lepomis macrochirus


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Bluegill sunfish
Polish translation:bas Lepomis macrochirus
Entered by: vladex

11:27 Dec 4, 2003
English to Polish translations [PRO]
Science
English term or phrase: Bluegill sunfish
Rybka zwana Lepomis macrochirus, używana (biedactwo:( do określania ekotoksyczności produktów chemicznych.
Czy ma to utrwaloną nazwę w języku polskim (jeden z linków podaje "bas"). A może lepiej zostawić po łacinie?
AleksanderS
bas Lepomis macrochirus
Explanation:
ten błękitnoksrzeli okoń to jakaś próba kalki z angielskiego

zresztą tam, gdzie pisałem pracę magisterską nazywaliśmy to "makrochirurgiem" :-)

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-04 11:43:47 (GMT)
--------------------------------------------------

a tu link (autorki znam osobiście):

http://www.hydro.biol.uw.edu.pl/zhuw/pub/kosmos1999/roz6/roz...

jak ktoś chce to nazywać błękitnoskrzelim okoniem, to jego sprawa, nie jest to element naturalnej polskiej ichtiofauny, wiec nie ma oficjalnej nazwy - tyle tylko, że nie ma co pokazywać się w Zakładzie Hydrobiologii UW :-)
Selected response from:

vladex
Grading comment
Dziękuję za wyjaśnienie. Chyba użyję dokładnie powyższego sformułowania (bas Lepomis Macrochirus). Znaczy, że tych basów jest więcej niż jeden gatunek (podgatunek ... ech, nie znam się na (ry)biologii), więc ten konkretny rodzaj basa poświęconego na ołtarzu nauki nazywa się Lepomis macrochirus - dobrze rozumuję?
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1błękitnoskrzeli okń / Lepomis macrochirus
bartek
5komentarz
vladex
4błękitnoskrzeli okoń (Lepomis macrochirus)Domka
4bas Lepomis macrochirus
vladex


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
bluegill sunfish
błękitnoskrzeli okń / Lepomis macrochirus


Explanation:
pod łacińską nazwą wystęouje najczęściej

pstrąga. Doświadczenia z błękitnoskrzelim okoniem (Lepomis macrochirus) wykazały, że tetraetyloolów o stężeniu do 0,2 mg Pb/dm3 nie był jeszcze szkodliwy. Natomiast stężenie 1,4 mg Pb/dm3 działało śmiertelnie po 48 h oddziaływania.
http://wuwuwu.com.pl/ekologia/agi4.htm

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 24743

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  anglista: okoń błękitnoskrzeli - kiedyś o to pytałam - http://www.proz.com/kudoz/318962
15 mins
  -> Dzięki :-)

neutral  vladex: ale kiedy Nelu o to pytałaś, jeszcze mnie na prozie nie było :-)
49 mins
  -> "nie ma co pokazywać się w Zakładzie Hydrobiologii". A co, pogoniłbyś? :-)

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bluegill sunfish
błękitnoskrzeli okoń (Lepomis macrochirus)


Explanation:
Tak przynajmniej znalazlam, ale jesli nie ma sie pewnosci, to zawsze mozna powiedziec "ryba z gatunku Lepomis macrochirus".


    Reference: http://wuwuwu.com.pl/ekologia/agi4.htm
Domka
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 13

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bas Lepomis macrochirus


Explanation:
ten błękitnoksrzeli okoń to jakaś próba kalki z angielskiego

zresztą tam, gdzie pisałem pracę magisterską nazywaliśmy to "makrochirurgiem" :-)

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-04 11:43:47 (GMT)
--------------------------------------------------

a tu link (autorki znam osobiście):

http://www.hydro.biol.uw.edu.pl/zhuw/pub/kosmos1999/roz6/roz...

jak ktoś chce to nazywać błękitnoskrzelim okoniem, to jego sprawa, nie jest to element naturalnej polskiej ichtiofauny, wiec nie ma oficjalnej nazwy - tyle tylko, że nie ma co pokazywać się w Zakładzie Hydrobiologii UW :-)

vladex
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 431
Grading comment
Dziękuję za wyjaśnienie. Chyba użyję dokładnie powyższego sformułowania (bas Lepomis Macrochirus). Znaczy, że tych basów jest więcej niż jeden gatunek (podgatunek ... ech, nie znam się na (ry)biologii), więc ten konkretny rodzaj basa poświęconego na ołtarzu nauki nazywa się Lepomis macrochirus - dobrze rozumuję?

42 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
komentarz


Explanation:
basy (albo jak kto woli "bassy") to cała rodzina ryb, a poza tym niektóre gatunki z tej rodziny nazywa się właśnie basami (bassami) [sensu stricto], tak jak niektóre koty (rodzina koty lub kotowate) nazywa się kotami w przeciwieństwie do ocelotów, panter, gepardów itd. Można by powiedzieć, że bas (bass) to coś jak nazwa rodzaju, gdyby nie to, że niektóre gatunki basów sensu stricto należą do rodzaju Micropterus - np. bas wielkogębowy (Micropterus salomoides), a inne do rodzaju Lepomis - np. bas zielony (Lepomis cyanellus). Niektórzy zaś basa zielonego ochrzcili nazwą rodzajową bassek, a "naszego" L. macrochirus - okoń.

Pobieżny przegląd www pokazuje, że wędkarze wolą nazwę z podwójnym "s"...

vladex
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 431

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  anglista: :-)) dobrze, że w końcu Cię tu mamy, :-(( nie wiem w takim razie, ile wart jest cały słowniczek MSDS w moim profilu http://www.proz.com/?sp=mt&eid_s=29352&glossary=6684&justglo...
1 day 3 hrs
  -> generalnie, jest w porz±dku