KudoZ home » English to Polish » Science

99.0%-100.5% malic acid

Polish translation: kwas jabłkowy


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:malic acid
Polish translation:kwas jabłkowy
Entered by: Romuald Pawlikowski

14:34 Dec 11, 2003
English to Polish translations [PRO]
Science
English term or phrase: 99.0%-100.5% malic acid
Malic Acid: Soluble, granular powder consisting of 99.0%-100.5% malic acid (DL-). Acts as an acidifier, buffering agent; alternative to citric acid.
Lucasso
99,0%-100.5% kwas jabłkowy
Explanation:
lub kwas hydroksybutanodiolowy

100.5 % ???

Dictionary of Science and Technology

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-11 14:49:13 (GMT)
--------------------------------------------------

faktycznie kwas HYDROKSYBUANODIOWY

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-11 14:53:55 (GMT)
--------------------------------------------------

Kwas jabłkowy (HOOC-CH2-CH(OH)-COOH), białe kryształy o temperaturze topnienia 130°C (racemat). W przyrodzie występuje kwas (−)-jabłkowy (np. w rabarbarze, jabłkach). Zastosowanie w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.

http://wiem.onet.pl

Produkcja na skalę przemysłową kwasu jabłkowego w formie naturalnej

Jabłczan jest powszechnie stosowany w przemyśle farmaceutycznym i spożywczym oraz wykazuje potencjalne zastosowanie w produkcji rozkładalnych biologicznie polimerów. W naturze kwas jabłkowy jest syntezowany przez enzym fumaranowy, tworząc cząsteczkę, która posiada asymetryczny atom węgla. Z powodu tej asymetrii, kwas jabłkowy posiada dwa izomery L(-) i D(+), które można odróżnić tylko na podstawie ich optycznego zachowania. Synteza chemiczna produkuje oba izomery w równych ilościach, podczas gdy biosynteza wyłącznie formę L(-). Węgierski zespół badawczy opracował bardzo wydajną technologię umożliwiającą syntezę kwasu jabłkowego z fumaranu. Nowy proces biosyntezy okazał się bardziej wydajny i mniej kosztowny od obecnie stosowanych. Genetycznie zmienione mikroorganizmy i ciągła przepływowa konwersja zapewniają wydajność opisanej technologii. [malicaid]

http://innowacje.wis.pk.edu.pl/ircpk/ircpk_of62.htm
Selected response from:

Romuald Pawlikowski
Grading comment
Dziękuję bardzo.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +399,0%-100.5% kwas jabłkowy
Romuald Pawlikowski
4 +1kwas jabłkowyanglista


Discussion entries: 1





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
99,0%-100.5% kwas jabłkowy


Explanation:
lub kwas hydroksybutanodiolowy

100.5 % ???

Dictionary of Science and Technology

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-11 14:49:13 (GMT)
--------------------------------------------------

faktycznie kwas HYDROKSYBUANODIOWY

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-11 14:53:55 (GMT)
--------------------------------------------------

Kwas jabłkowy (HOOC-CH2-CH(OH)-COOH), białe kryształy o temperaturze topnienia 130°C (racemat). W przyrodzie występuje kwas (−)-jabłkowy (np. w rabarbarze, jabłkach). Zastosowanie w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.

http://wiem.onet.pl

Produkcja na skalę przemysłową kwasu jabłkowego w formie naturalnej

Jabłczan jest powszechnie stosowany w przemyśle farmaceutycznym i spożywczym oraz wykazuje potencjalne zastosowanie w produkcji rozkładalnych biologicznie polimerów. W naturze kwas jabłkowy jest syntezowany przez enzym fumaranowy, tworząc cząsteczkę, która posiada asymetryczny atom węgla. Z powodu tej asymetrii, kwas jabłkowy posiada dwa izomery L(-) i D(+), które można odróżnić tylko na podstawie ich optycznego zachowania. Synteza chemiczna produkuje oba izomery w równych ilościach, podczas gdy biosynteza wyłącznie formę L(-). Węgierski zespół badawczy opracował bardzo wydajną technologię umożliwiającą syntezę kwasu jabłkowego z fumaranu. Nowy proces biosyntezy okazał się bardziej wydajny i mniej kosztowny od obecnie stosowanych. Genetycznie zmienione mikroorganizmy i ciągła przepływowa konwersja zapewniają wydajność opisanej technologii. [malicaid]

http://innowacje.wis.pk.edu.pl/ircpk/ircpk_of62.htm

Romuald Pawlikowski
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 713
Grading comment
Dziękuję bardzo.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leff: buTanodiowy ;)
11 mins
  -> OK, myśle że to jabłkowy powinno wystarczyć :-)

agree  vladex: po prostu "jabłkowy" jest ok. tylko uważać, by nie pomieszać angielskich kropek i polskich przecinków, jak to zrobiłeś Romualdzie :-)
21 mins
  -> Dzięki, też to zauważyłem, niestety nie można tego odkręcić :-)

agree  jamajka
16 hrs

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
kwas jabłkowy


Explanation:
+ zawartość/ilość
(tylko czemu > 100% ?)


Sł. chemiczny ang-pol

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-11 14:44:07 (GMT)
--------------------------------------------------

inna nazwa to kwas hydoksybutanoDIOWY (nie \"-diolowy\")

Encyklopedia PWN
... JABŁKOWY KWAS, kwas hydroksybutanodiowy, kwas hydroksybursztynowy, HOOC–CH(OH)–CH
2 –COOH, związek org., białe kryształy, rozp. ...
encyklopedia.pwn.pl/32025_0_3.html - 18k - Kopia - Podobne strony

Rok 2003 - Dz. U. Nr 158, poz. 1535 - załączniki
... 65020, 006915-15-7, Kwas jabłkowy [=kwas hydroksybutanodiowy] Malic acid,
65040, 000141-82-2, Kwas malonowy [=kwas propanodiowy] Malonic acid, ...
www.portalmed.pl/xml/prawo/medycyna/ medycyna/r2003/031535s/z - 101k - Kopia - Podobne strony

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 lipca 2003 r. w ...
... Maleic acid. SML(T) = 30 mg/kg (4). 65020. 006915-15-7. Kwas jabłkowy [=kwas hydroksybutanodiowy].
Malic acid. 65040. 000141-82-2. Kwas malonowy [=kwas propanodiowy]. ...
www.abc.com.pl/serwis/du/2003/1535.htm - 101k - Kopia - Podobne strony


anglista
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 454

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leff
10 mins