KudoZ home » English to Polish » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

figuration

Polish translation: (socjologia) figuracyjna


09:30 Sep 21, 2007
English to Polish translations [PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: figuration
tak jak w figurational sociology. Jak to się nazywa po polsku?
mww
Polish translation:(socjologia) figuracyjna
Explanation:
Twórcą socjologii figuracyjnej był Norbert Elias. Jest to raczej ciekawostka wśród teorii socjologicznych, a nie teoria głównonurtowa, przynajmniej na gruncie polskim, bo w j. angielskim gugluje się przyzwoicie.
Myślę, że zgodnie z tym, co p. Kozierkiewicz proponuje, można "figuration" nazwać figuracją, chociaż - będąc socjologiem tzw. "akademickim", nie słyszałam, aby ktoś z moich kolegów i koleżanek tym się zajmował.
Podany link to link do cache, aktualna wersja strony już tego materiału nie zawiera.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days5 hrs (2007-09-23 14:43:27 GMT)
--------------------------------------------------

Może Ci się przydać:
http://www.sciaga.pl/tekst/68949-69-sztompka_zbir_definicji_...

--------------------------------------------------
Note added at 2 days5 hrs (2007-09-23 15:00:37 GMT)
--------------------------------------------------

Zobacz:
"W celu rozjasnienia osobliwej koncepcji struktury opracowanej przez Giddensa warto zwrócic uwage na prace jego nauczyciela – Norberta Eliasa. Jednym z najważniejszych wniosków wypływajacych z przemyslen Eliasa jest spostrzeżenie, że struktura społeczna zawsze odnosi sie do konkretnych podmiotów, zawsze jest c z y j a s.27 Mimo że figuracja Eliasa nie oznacza tego samego, co struktura Giddensa, można doszukac sie w nich istotnych podobienstw. Jak twierdzi Giddens: Strukture można opisac ponadczasowo [i bezpodmiotowo – M.M.], ale jej funkcjonowania już nie.28 Struktura objawia sie w działaniu, ale nie każdym.
Jej własciwym miejscem sa figuracje – złożone działania społeczne (co jednak nie znaczy wyłacznie zbiorowe)."

http://tinyurl.com/222lgj
Selected response from:

Himawari
Poland
Grading comment
thnx

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4figuracjaRoman Kozierkiewicz
3(socjologia) figuracyjna
Himawari


  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
figuracja


Explanation:
Termin stosowany w socjologii

Roman Kozierkiewicz
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 22

2 days5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(socjologia) figuracyjna


Explanation:
Twórcą socjologii figuracyjnej był Norbert Elias. Jest to raczej ciekawostka wśród teorii socjologicznych, a nie teoria głównonurtowa, przynajmniej na gruncie polskim, bo w j. angielskim gugluje się przyzwoicie.
Myślę, że zgodnie z tym, co p. Kozierkiewicz proponuje, można "figuration" nazwać figuracją, chociaż - będąc socjologiem tzw. "akademickim", nie słyszałam, aby ktoś z moich kolegów i koleżanek tym się zajmował.
Podany link to link do cache, aktualna wersja strony już tego materiału nie zawiera.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days5 hrs (2007-09-23 14:43:27 GMT)
--------------------------------------------------

Może Ci się przydać:
http://www.sciaga.pl/tekst/68949-69-sztompka_zbir_definicji_...

--------------------------------------------------
Note added at 2 days5 hrs (2007-09-23 15:00:37 GMT)
--------------------------------------------------

Zobacz:
"W celu rozjasnienia osobliwej koncepcji struktury opracowanej przez Giddensa warto zwrócic uwage na prace jego nauczyciela – Norberta Eliasa. Jednym z najważniejszych wniosków wypływajacych z przemyslen Eliasa jest spostrzeżenie, że struktura społeczna zawsze odnosi sie do konkretnych podmiotów, zawsze jest c z y j a s.27 Mimo że figuracja Eliasa nie oznacza tego samego, co struktura Giddensa, można doszukac sie w nich istotnych podobienstw. Jak twierdzi Giddens: Strukture można opisac ponadczasowo [i bezpodmiotowo – M.M.], ale jej funkcjonowania już nie.28 Struktura objawia sie w działaniu, ale nie każdym.
Jej własciwym miejscem sa figuracje – złożone działania społeczne (co jednak nie znaczy wyłacznie zbiorowe)."

http://tinyurl.com/222lgj


    Reference: http://tinyurl.com/yq6gzr
Himawari
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 39
Grading comment
thnx