KudoZ home » English to Polish » Tech/Engineering

respirable fibers

Polish translation: włókna respirabilne


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:respirable fibers
Polish translation:włókna respirabilne
Entered by: Hanna Burdon

07:56 Oct 24, 2001
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: respirable fibers
These fibers are not “respirable fibers”, because their diameter is over 3μm. Even after manipulation the length of the finest dust is significantly longer than 5μm and the length/diameter ration is greater than 3. These are the normal values used to define “respirable” fibers.
big_fish
włókna wziewne (?)
Explanation:
Znak zapytania, bo nie spotkalam sie z takim terminem.

Wydaje mi sie, ze chodzi tu o wlokna na tyle male, ze dzialaja jak alergeny wziewne.

"Spośród czynników środowiskowych należy wymienić : substancje drażniące, alergeny zarówno wziewne, jak i kontaktowe, klimat, potliwość, drobnoustroje, niektóre pokarmy."
http://www.dzieckook.pl/choroby/chor_atopowe_zap1.html

"Sprawcą zagrożenia są niewidzialne gołym okiem włókna azbestowe wdychane do płuc."
http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_981109/nauka/nau...

"Niewidzialne gołym okiem włókna azbestowe wdychane są do płuc. Powodują zwłóknienie tkanki płucnej. Rozwija się azbestoza, choroba śmiertelna"
http://www.rzeczpospolita.pl/Pl-win/gazeta/wydanie_990831/na...

"Alergeny roztoczy kurzu domowego przenoszone są w cząsteczkach zbyt dużych, by mogły wniknąć głęboko do dróg oddechowych, ale mimo to na całym świecie są one jedną z głównych przyczyn astmy. Kurz domowy składa się z wielu cząstek organicznych i nieorganicznych; są to różne włókna, zarodniki pleśni, ziarenka pyłków roślin, owady i ich wydaliny, złuszczony naskórek i sierść ssaków oraz roztocze."
http://www.astma.org/www/stand/art9.htm
Selected response from:

Hanna Burdon
United Kingdom
Grading comment
Thanks!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4włókna respirabilne
Hanna Burdon
4wlokna przepuszczajace powietrze (włókna przepuszczające powietrze)
Teresa Jaczewska
2włókna wziewne (?)
Hanna Burdon
1włókna oddychające (?)Jacek Krankowski


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
włókna oddychające (?)


Explanation:
Por.:
HYDROTEX - materiał "oddychający", hydrofobowy, otrzymywany w wyniku powlekania tkaniny nylonowej poliamidem metodą elektrolizy. Przepuszcza parę wodną, zatrzymuje wodę i wiatr. W zależności od tkaniny nylonowej wyróżnia się:
1. hydrotex light - nieprzemakalność 8 m słupa wody, oddychalność 5000g/m2/24h
2. hydrotex optimal - nieprzemakalność 11 m słupa wody, oddychalność 8000g/m2/24h
3. X power - nieprzemakalność 15m słupa wody, oddychalność 10000g/m2/24h
"Oddychalność" hydrotexu jest gorsza niż gore-texu, ale ceny ubrań są zdecydowanie niższe.
www.turystyka-gorska.pl/faq.html

JK


Jacek Krankowski
PRO pts in pair: 2960

28 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
włókna wziewne (?)


Explanation:
Znak zapytania, bo nie spotkalam sie z takim terminem.

Wydaje mi sie, ze chodzi tu o wlokna na tyle male, ze dzialaja jak alergeny wziewne.

"Spośród czynników środowiskowych należy wymienić : substancje drażniące, alergeny zarówno wziewne, jak i kontaktowe, klimat, potliwość, drobnoustroje, niektóre pokarmy."
http://www.dzieckook.pl/choroby/chor_atopowe_zap1.html

"Sprawcą zagrożenia są niewidzialne gołym okiem włókna azbestowe wdychane do płuc."
http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_981109/nauka/nau...

"Niewidzialne gołym okiem włókna azbestowe wdychane są do płuc. Powodują zwłóknienie tkanki płucnej. Rozwija się azbestoza, choroba śmiertelna"
http://www.rzeczpospolita.pl/Pl-win/gazeta/wydanie_990831/na...

"Alergeny roztoczy kurzu domowego przenoszone są w cząsteczkach zbyt dużych, by mogły wniknąć głęboko do dróg oddechowych, ale mimo to na całym świecie są one jedną z głównych przyczyn astmy. Kurz domowy składa się z wielu cząstek organicznych i nieorganicznych; są to różne włókna, zarodniki pleśni, ziarenka pyłków roślin, owady i ich wydaliny, złuszczony naskórek i sierść ssaków oraz roztocze."
http://www.astma.org/www/stand/art9.htm


    Reference: http://www.astma.org/www/stand/art9.htm
    Reference: http://www.dzieckook.pl/choroby/chor_atopowe_zap1.html
Hanna Burdon
United Kingdom
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 1199
Grading comment
Thanks!

18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
wlokna przepuszczajace powietrze (włókna przepuszczające powietrze)


Explanation:
Chodzi tu o włókna przepuszczające powietrze i prawdopodobnie parę wodną (tzw. włókna oddychające).

Pozdrawiam

Terenia

Teresa Jaczewska
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 703

577 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
włókna respirabilne


Explanation:
Zmieniłam wpis w glosariuszu na "włókna respirabilne". Materiał dowodowy:

***Włókna respirabilne***
Włókna o długości powyżej 5µm o maksymalnej średnicy poniżej 3µm i o stosunku długości do średnicy > 3.
http://www.wypadek.pl/definicje/index.htm

oraz czternaście innych stron w Guglu i Szukaczu.


    Reference: http://www.wypadek.pl/definicje/index.htm
Hanna Burdon
United Kingdom
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 1199