KudoZ home » English to Polish » Tech/Engineering

anti-radicals

Polish translation: przeciwutleniacze (substancje o działaniu przeciwrodnikowym)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:anti-radicals
Polish translation:przeciwutleniacze (substancje o działaniu przeciwrodnikowym)
Entered by: Hanna Burdon

09:17 Nov 10, 2001
English to Polish translations [Non-PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: anti-radicals
... production of free anti-radicals (anti-ageing products)...
kgas
przeciwutleniacze
Explanation:
Antyoksydanty is obviously the same thing as antyutleniacze or przeciwutleniacze.

Antyutleniacze, antyoksydanty, przeciwutleniacze, zwi±zki eliminuj±ce wolne rodniki z reakcji łańcuchowych lub powoduj±ce rozkład prekursorów wolnych rodników i nadtlenków organicznych.

Antyutleniacze stosowane w technologii chemicznej (np. fenole, aminy, antyutleniacze siarkowe i fosforowe) stabilizuj± tworzywo sztuczne, zapobiegaj±c jego utlenieniu.

W organizmach żywych antyutleniacze enzymatyczne (np. peroksydaza glutationowa, dysmutaza nadtlenkowa, katalaza) lub nieenzymatyczne (np. witamina E, witamina A, witamina C, kwas moczowy) chroni± błony i organelle komórkowe przed utlenieniem powoduj±cym uszkodzenie nienasyconych kwasów tłuszczowych, białek i enzymów.

http://wiem.onet.pl/wiem/00f065.html

Bardzo przepraszam za odpowiedĽ w trzech kawałkach. Mój mózg nie pracuje prawidłowo.
Selected response from:

Hanna Burdon
United Kingdom
Grading comment
Dziekuje za wyczerpujaco odpowiedz!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4substancje o działaniu przeciwrodnikowym
Hanna Burdon
3przeciwutleniacze
Hanna Burdon
3antyoksydanty
Hanna Burdon


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
substancje o działaniu przeciwrodnikowym


Explanation:
Albo: substancje o działaniu antyrodnikowym

radicals = rodniki
free radicals = wolne rodniki

WOLNE RODNIKI
(ANTYOKSYDANTY, ANTYUTLENIACZE, PRZECIWUTLENIACZE)

Brak niektórych biopierwiastków (patrz: MIKRO- i MAKROELEMENTY) w komórkach poci±ga za sob± unieczynnienie wielu enzymów, wyzwala niekorzystn± reakcję uwalniania ze znajduj±cego się w komórkach nadtlenku wodoru H2O2, który działa toksycznie, inicjuj±c wiele niekorzystnych procesów patologicznych w ustroju, w tym m.in. skierowanych przeciwko DNA. Tak więc "wolny rodnik" jest chemicznym produktem ubocznym komórkowej przemiany materii. Wolne rodniki powstaj± w procesach energetycznych z udziałem tlenu. Organizm nie najlepiej sobie z nimi radzi. Przyspieszaj± one proces starzenia się, maj± swój udział w powstawaniu raka, nadci¶nienia, demencji starczej i niedomagań systemu odporno¶ciowego. Kiedy przez odpowiedni dobór diety zredukuje się ich ilo¶ć u małych zwierz±t laboratoryjnych, następstwem s± trzy zjawiska: wydłuża się ¶rednia życia tych zwierz±t, podnosi się ich ogólna odporno¶ć i zatrzymuje rozwój niektórych nowotworów. Znajomo¶ć tych procesów podkre¶la wielkie znaczenie systematycznego dostarczania do organizmu w pożywieniu wszelkich niezbędnych składników, w tym biopierwiastków. Antyutleniacze, czyli antyoksydanty, zapobiegaj± m.in. tworzeniu się wolnych rodników. Najsilniejszymi antyoksydantami s±: selen, magnez, witaminy: A, C i E.

http://medycyna.linia.pl/wolrod.html

Hanna Burdon
United Kingdom
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 1199

23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
antyoksydanty


Explanation:
I guess you could also use "antyoksydanty".

Antioxidants or anti-radicals

Molecules or group of molecules able to neutralize free radicals, that way defending the membranes or cell.The main are:
- vitamins: E, C, A, beta-carotene
- minerals : selenium, zinc_complex molecules from vegetal origin : polyphenols, flavonoids, anthocyanosides, OPC, carotenoids…
- enzymes : glutathion peroxidase, superoxide dismutase.
Antioxidants often work together in the cell, thus vitamin C regenerates vitamin E, the glutathion peroxidase cannot act without vitamin E and selenium…
http://www.ponroy.com/anglais/recherche/lexique.html

ANTYOKSYDANTY

W wyniku procesów przemiany materii a także na skutek oddziaływania szkodliwych czynników zewnętrznych, w organizmie powstają niezwykle reaktywne cząsteczki zwane wolnymi rodnikami.
Wolne rodniki uszkadzają błonę komórkową, niszczą cząsteczki DNA, są główną przyczyną fizycznych objawów starzenia się, sprzyjają chorobom płuc i serca oraz rozwijaniu się nowotworów.
Zapobieganie rozwojowi nowotworów jest obecnie najskuteczniejszą metodą ich zwalczania. Mimo że medycyna i farmakologia dokonały niebywałego rozwoju w czasie ostatnich dziesięcioleci, lekarze wciąż pozostają bezsilni wobec niektórych chorób- np. zaawansowanych chorób nowotworowych. O tym, że nasz los w dużej mierze leży w naszych rękach - świadczą liczby przedstawione przez American Institute of Cancer Research. Aż 60-70% nowotworów można uniknąć poprzez zaprzestanie palenia i stosowanie się do zaleceń dietetycznych przede wszystkim przez dostarczanie organizmowi niezbędnej ilości antyoksydantów.
Badania wykazały, że skuteczną obronę przeciwko wolnym rodnikom stanowią właśnie substancje zwane antyoksydantami. Łącząc się z wolnymi rodnikami, neutralizują je i pozbawiają możliwości szkodliwego oddziaływania na organizm.
Więc antyoksydanty to nie tylko moda.
Odkąd na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku odkryto role wolnych rodników w genezie nowotworów, dużo mówi się o tzw. antyoksydantach, czyli substancjach zapobiegających powstawaniu tych wysokreaktywnych cząsteczek, mogących uszkodzić DNA i zapoczątkować rozrost nowotworowy.
Najważniejsze i najbardziej skuteczne antyoksydanty to:

witamina C
witamina E
beta-karoten
selen
ekstrakt zielonej herbaty
ekstrakt żeń-szenia
koenzym Q10
Ginkgo Biloba ( miłorząb japoński)
cynk
kwas linolenowy
L-cysteina
L-glutation
likopen
flawonoidy

a ponadto dymustaza nadtlenkowa i inne.

http://kjlidke.home.pl/antyoksydanty.htm

Hanna Burdon
United Kingdom
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 1199

26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
przeciwutleniacze


Explanation:
Antyoksydanty is obviously the same thing as antyutleniacze or przeciwutleniacze.

Antyutleniacze, antyoksydanty, przeciwutleniacze, zwi±zki eliminuj±ce wolne rodniki z reakcji łańcuchowych lub powoduj±ce rozkład prekursorów wolnych rodników i nadtlenków organicznych.

Antyutleniacze stosowane w technologii chemicznej (np. fenole, aminy, antyutleniacze siarkowe i fosforowe) stabilizuj± tworzywo sztuczne, zapobiegaj±c jego utlenieniu.

W organizmach żywych antyutleniacze enzymatyczne (np. peroksydaza glutationowa, dysmutaza nadtlenkowa, katalaza) lub nieenzymatyczne (np. witamina E, witamina A, witamina C, kwas moczowy) chroni± błony i organelle komórkowe przed utlenieniem powoduj±cym uszkodzenie nienasyconych kwasów tłuszczowych, białek i enzymów.

http://wiem.onet.pl/wiem/00f065.html

Bardzo przepraszam za odpowiedĽ w trzech kawałkach. Mój mózg nie pracuje prawidłowo.

Hanna Burdon
United Kingdom
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 1199
Grading comment
Dziekuje za wyczerpujaco odpowiedz!