KudoZ home » English to Polish » Tech/Engineering

electrothermal phosphorus slag

Polish translation: tomasyna, żużel tomasowski


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:electrothermal phosphorus slag
Polish translation:tomasyna, żużel tomasowski
Entered by: Maciej Andrzejczak

19:03 Jul 8, 2003
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: electrothermal phosphorus slag
odmiana żużlu
moze być domieszką cementu portlandzkiego
Maciej Andrzejczak
Poland
tomasyna, żużel tomasowski
Explanation:
Żużel, szlaka, półprodukt uboczny otrzymywany w wysokotemperaturowych procesach metalurgicznych. Rozróżnia się m.in. żużel: martenowski, powstający przy wytopie stali w piecach martenowskich (wykorzystywany jako namiastka rudy żelaza i manganu), tomasowski, powstający w konwertorach Thomasa (stosowany jako fosforowy nawóz sztuczny, tzw. tomasyna), wielkopiecowy (wapno wielkopiecowe), powstający przy wytopie rud żelaza w wielkim piecu (wykorzystywany jako nawóz wapniowy), spieniony (pumeks hutniczy), otrzymywany przez odpowiednie chłodzenie stopionego żużla wielkopiecowego z dodatkiem wody (stosowany do izolacji cieplnej oraz jako dodatek do lekkich betonów).

Ale głowy nie dam ;-)
Selected response from:

Andrzej Lejman
Grading comment
dzięki Andrzeju, oto chodziło :)
MA
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4elektrotermiczny żużel fosforowy
bartek
3tomasyna, żużel tomasowski
Andrzej Lejman


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
elektrotermiczny żużel fosforowy


Explanation:
b

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 24743

25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tomasyna, żużel tomasowski


Explanation:
Żużel, szlaka, półprodukt uboczny otrzymywany w wysokotemperaturowych procesach metalurgicznych. Rozróżnia się m.in. żużel: martenowski, powstający przy wytopie stali w piecach martenowskich (wykorzystywany jako namiastka rudy żelaza i manganu), tomasowski, powstający w konwertorach Thomasa (stosowany jako fosforowy nawóz sztuczny, tzw. tomasyna), wielkopiecowy (wapno wielkopiecowe), powstający przy wytopie rud żelaza w wielkim piecu (wykorzystywany jako nawóz wapniowy), spieniony (pumeks hutniczy), otrzymywany przez odpowiednie chłodzenie stopionego żużla wielkopiecowego z dodatkiem wody (stosowany do izolacji cieplnej oraz jako dodatek do lekkich betonów).

Ale głowy nie dam ;-)

Andrzej Lejman
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 8466
Grading comment
dzięki Andrzeju, oto chodziło :)
MA