KudoZ home » English to Romanian » Astronomy & Space

impart

Romanian translation: imprimă (Pământului o mişcare de rotaţie)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:impart
Romanian translation:imprimă (Pământului o mişcare de rotaţie)
Entered by: Ioana Costache

00:34 Feb 18, 2007
English to Romanian translations [PRO]
Science - Astronomy & Space
English term or phrase: impart
Nu înţeleg acest verb în contextul meu (e vorba de geneza Lunii):

Computer models of the impact reveal that the collision of Theia and Earth is a glancing blow. It imparts a rotational force to the Earth. This rotation is what gives us our days and nights.
Bogdan Honciuc
Romania
…imprimă Pământului o mişcare de rotaţie
Explanation:
Ca să mă aflu-n treabă: forţa nu cred că e „de rotaţie", cred că e centrifugă. De rotaţie ar fi mişcarea, cred.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-02-18 03:00:29 GMT)
--------------------------------------------------

Din enciclopedia aia de-o tradusei eu (mă laud cu neruşinare):

"FORMAREA LUNII
Cu circa 4,5 miliarde de ani în urmă, un corp planetar de mărimea lui Marte s-a ciocnit cu Pământul şi a dislocat un mare volum de rocă. Fragmentele rezultate din impact au fost reţinute de gravitaţia terestră, s-au răcit şi s-au aglomerat, formând satelitul natural al Pământului."

Văd că nu toată lumea se omoară după ipoteza asta, dar uite nişte linkuri care poate o să te-ajute:

http://en.wikipedia.org/wiki/Giant_impact_hypothesis
http://www.reference.com/browse/wiki/Giant_impact_hypothesis
http://www.scientificpsychic.com/etc/timeline/timeline.html

Şi da, ai dreptate, evident că Pământul se rotea şi înainte de impact. Din câte înţeleg de pe al doilea site, ce-a făcut impactul a fost să accelereze mişcarea de rotaţie pre-existentă: „Whatever original rotation and inclination the proto-Earth had before the impact, after the impact it would have had a day of circa five hours in length”.

Deci o variantă ar fi „accelerează mişcarea de rotaţie a Pământului” (tot nu-mi vine să-i zic „forţă de rotaţie”).

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2007-02-18 17:38:03 GMT)
--------------------------------------------------

Tocmai am trecut prin Astrophysics 101, scurtă prezentare a teoriilor despre formarea Lunii, făcută de vecinul meu de la etajul de deasupra, the resident astrophysician. Concluzii (cu caveat-ul că teoriile astea sunt subject to debate):
- probabilitatea e FOARTE MARE ca Pământul să se fi rotit înainte de impact (dacă adoptăm teoria impactului), fiindcă, “because of angular momentum, it would have taken a very weird kind of physics for the Earth not to have spun”
- the impact definitely had some sort of effect, unless the object hit the Earth bang on, right in the centre
- the duration of the day before the impact is debatable

Vecinul meu mi-a mai zis că, în afară de publicaţiile hardcore science, un bun punct de plecare pentru documentare ar fi “Nature”.
Când am spus că mişcarea de rotaţie s-a accelerat, am pornit de la comparaţia cu durata actuală a zilei (5 ore vs 24 de ore), în loc să compar cu durata anterioară impactului. Se poate să fi nimerit bine, dar ipoteza a fost a fallacy. Acum aş reveni la prima soluţie, „imprimă Pământului o mişcare de rotaţie”, eventual „o anumită mişcare de rotaţie”, cum pe bună dreptate spune Dan.

Selected response from:

Ioana Costache
Romania
Grading comment
Mulţumesc frumos!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3transmite
Maria Diaconu
3 +3…imprimă Pământului o mişcare de rotaţie
Ioana Costache
3 +1imprimă un impuls
Cristian Brinza
4o anumită mişcare de rotaţie
Dan Butuza


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
transmite


Explanation:
transmite Pământului/Terrei o forţă de rotaţie

Aşa înţeleg eu, fără a avea cunoştinţe de specialitate.

Maria Diaconu
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: La asta m-am gândit şi eu, dar nu pot să cred că Pământul nu se rotea şi înainte...


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  silvia karen: sau transmite un impuls mişcării de rotaţie a pământului
8 hrs
  -> Mulţumesc

agree  Anca Nitu
16 hrs
  -> Mulţumesc

agree  Irina Stanescu
18 hrs
  -> Mulţumesc

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
imprimă un impuls


Explanation:
Respectivul corp ceresc a imprimat Pământului un impuls. Cel puţin asta deduc din linkurile astea:
http://www.ux1.eiu.edu/~cfadd/1150/08Statics/rot.html
http://forum.softpedia.com/lofiversion/index.php/t11978.html
http://www.geocities.com/burghelea_ioan/Mecanica_06.pdf

Cristian Brinza
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Irina Stanescu
12 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
o anumită mişcare de rotaţie


Explanation:
Eu aşa aş spune. N-am idee dacă se ştie, sau dacă reiese din text, direcţia de rotaţie a Pământului în momentul impactului. Se prea poate ca sensul mişcării de rotaţie a Pământului să fi fost opus direcţiei pe care s-a realizat impactul, astfel că mişcarea de rotaţie a Pământului putea fi şi încetinită, nu neapărat accelerată.
De aceea aş alege această variantă.

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2007-02-18 09:47:06 GMT)
--------------------------------------------------

Un link despre formarea lunii:
http://www.space.com/scienceastronomy/solarsystem/moon_makin...
The model assumes Earth was not spinning before the impact, though it might have been.

Dan Butuza
Romania
Native speaker of: Romanian

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
…imprimă Pământului o mişcare de rotaţie


Explanation:
Ca să mă aflu-n treabă: forţa nu cred că e „de rotaţie", cred că e centrifugă. De rotaţie ar fi mişcarea, cred.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-02-18 03:00:29 GMT)
--------------------------------------------------

Din enciclopedia aia de-o tradusei eu (mă laud cu neruşinare):

"FORMAREA LUNII
Cu circa 4,5 miliarde de ani în urmă, un corp planetar de mărimea lui Marte s-a ciocnit cu Pământul şi a dislocat un mare volum de rocă. Fragmentele rezultate din impact au fost reţinute de gravitaţia terestră, s-au răcit şi s-au aglomerat, formând satelitul natural al Pământului."

Văd că nu toată lumea se omoară după ipoteza asta, dar uite nişte linkuri care poate o să te-ajute:

http://en.wikipedia.org/wiki/Giant_impact_hypothesis
http://www.reference.com/browse/wiki/Giant_impact_hypothesis
http://www.scientificpsychic.com/etc/timeline/timeline.html

Şi da, ai dreptate, evident că Pământul se rotea şi înainte de impact. Din câte înţeleg de pe al doilea site, ce-a făcut impactul a fost să accelereze mişcarea de rotaţie pre-existentă: „Whatever original rotation and inclination the proto-Earth had before the impact, after the impact it would have had a day of circa five hours in length”.

Deci o variantă ar fi „accelerează mişcarea de rotaţie a Pământului” (tot nu-mi vine să-i zic „forţă de rotaţie”).

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2007-02-18 17:38:03 GMT)
--------------------------------------------------

Tocmai am trecut prin Astrophysics 101, scurtă prezentare a teoriilor despre formarea Lunii, făcută de vecinul meu de la etajul de deasupra, the resident astrophysician. Concluzii (cu caveat-ul că teoriile astea sunt subject to debate):
- probabilitatea e FOARTE MARE ca Pământul să se fi rotit înainte de impact (dacă adoptăm teoria impactului), fiindcă, “because of angular momentum, it would have taken a very weird kind of physics for the Earth not to have spun”
- the impact definitely had some sort of effect, unless the object hit the Earth bang on, right in the centre
- the duration of the day before the impact is debatable

Vecinul meu mi-a mai zis că, în afară de publicaţiile hardcore science, un bun punct de plecare pentru documentare ar fi “Nature”.
Când am spus că mişcarea de rotaţie s-a accelerat, am pornit de la comparaţia cu durata actuală a zilei (5 ore vs 24 de ore), în loc să compar cu durata anterioară impactului. Se poate să fi nimerit bine, dar ipoteza a fost a fallacy. Acum aş reveni la prima soluţie, „imprimă Pământului o mişcare de rotaţie”, eventual „o anumită mişcare de rotaţie”, cum pe bună dreptate spune Dan.



Ioana Costache
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Mulţumesc frumos!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maria Diaconu: da, asta e!
7 hrs
  -> Mulţumesc!

agree  Bogdan Burghelea: Total de acord (şi stilistic, şi conceptual).
12 hrs
  -> Mulţumesc!

agree  Valentin Alupoaie
3 days11 hrs
  -> Mulţumesc!