KudoZ home » English to Romanian » Environment & Ecology

sludge

Romanian translation: nămol


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sludge
Romanian translation:nămol
Entered by: Maria Diaconu

17:27 May 24, 2005
English to Romanian translations [PRO]
Tech/Engineering - Environment & Ecology
English term or phrase: sludge
statii de tratare a apelor reziduale

Multumesc frumos,
Veronica
Maricica W.
nămol
Explanation:
Am tradus aşa ceva :)
Dacă am greşit, mă pun la gazeta de perete, dar eu am tradus prin nămol :)

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2005-05-24 17:34:40 GMT)
--------------------------------------------------

Dicţionarul tehnic dă mai multe variante, dar în contextele legate de epurare dă varianta \"nămol\", de ex.
sludge digestion = fermentarea nămolului (provenit de la epurarea apelor uzate)
sludge drying bed = platformă de uscare a nămolului rezidual

Exemple sunt multe şi pe google
Selected response from:

Maria Diaconu
Romania
Grading comment
Multumesc mult, Maria! :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +8nămol
Maria Diaconu
3şlam
Ioana Costache


Discussion entries: 5





  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +8
nămol


Explanation:
Am tradus aşa ceva :)
Dacă am greşit, mă pun la gazeta de perete, dar eu am tradus prin nămol :)

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2005-05-24 17:34:40 GMT)
--------------------------------------------------

Dicţionarul tehnic dă mai multe variante, dar în contextele legate de epurare dă varianta \"nămol\", de ex.
sludge digestion = fermentarea nămolului (provenit de la epurarea apelor uzate)
sludge drying bed = platformă de uscare a nămolului rezidual

Exemple sunt multe şi pe google

Maria Diaconu
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 19
Grading comment
Multumesc mult, Maria! :)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxMihai Badea
3 mins
  -> Mulţumesc

agree  Paula Marginean
16 mins
  -> Mulţumesc

agree  Ioana Costache
44 mins
  -> Mulţumesc, Ioana

agree  rodi
59 mins
  -> Mulţumesc

agree  Iulia Manescu
1 hr
  -> Mulţumesc

agree  Filip Gadiuta
5 hrs
  -> Mulţumesc

agree  Cristian Nicolaescu: sau noroi http://www.grundfos.com/WEB/homero.nsf/Webopslag/0D4CD3B79AC...
11 hrs
  -> "Nămol" ar fi termenul consacrat, ca să spun aşa. Mulţumesc

agree  xxxeVerbum
13 hrs
  -> Mulţumesc

11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
şlam


Explanation:
Definitia slamului in romaneste este mai limitata: ŞLAM, s.n. Amestec de apă cu particule fine de substanţe minerale în suspensie, provenind din instalaţiile de prelucrare mecanică pe cale umedă a minereurilor sau a cărbunilor. – Din germ. Schlamm. www.dexonline.ro

Insa daca il cauti pe Schlamm pe Eurodicautom, ajungi la sludge:
Definition Kolloid-disperses System im Wasser ;aufgeweichte Erde, Schmutz, Ablagerung in schmutzigen Gewässern

Reference WEK,Standard Terms of the Energy Economy ;Wahrig,1992
(1)
TERM Trübe

Reference WEK,Standard Terms of the Energy Economy

Note {DOM} Abwasser und Schmutzwasser:Schlammsorten
(2)
TERM Schlamm

Reference Wahrig,1992

Note {DOM} Abwasser und Schmutzwasser:Schlammsorten


Definition colloid disperse systems in water; an agglomerate of solid and liquid materials with a tendency to form a deposit

Reference WEC,Standard Terms of the Energy Economy ;ISO 1998-1:1974
(1)
TERM turbid water

Reference WEC,Standard Terms of the Energy Economy;ISO 1998-1:1974

Note {DOM} waste and polluted water:types of sludge
(2)
TERM sludge

Note {DOM} waste and polluted water:types of sludge

Pe de alta parte, echivalentul englez al slamului romanesc este 'slurry' (cel putin asa se foloseste la ISPE).


--------------------------------------------------
Note added at 32 mins (2005-05-24 17:59:27 GMT)
--------------------------------------------------

Pentru productia de metale refractare, pulberi de metal dur si carburi metalice: praf, metal dur solid si compusi metalici, ape reziduale (compusi metalici), reziduri cum ar fi slam, praf de filtrare si zgura. […] Slam de la tratarea apelor reziduale
www.mappm.ro/legislatie/bat_01/ Neferoase/INTRODUCERE%20Neferoase.doc


--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2005-05-24 18:01:23 GMT)
--------------------------------------------------

\'reziduuri\', desigur. sper ca MAPPM stapaneste mai bine terminologia decat ortografia :)

Ioana Costache
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Maria Diaconu: Şlam e slime sau slurry - e de la minele de cărbuni. Nămolul (sludge) este de la canalizarea din oraşe
7 mins
  -> Veronica nu a precizat despre ce fel de ape reziduale este vorba, menajere sau industriale