KudoZ home » English to Romanian » International Org/Dev/Coop

horizontal observations

Romanian translation: observaţii legate de aspecte orizontale/transversale


16:16 Jul 9, 2008
English to Romanian translations [PRO]
Law/Patents - International Org/Dev/Coop
English term or phrase: horizontal observations
....horizontal/general observations on agencies (PSE group)..

Mulţumesc!
Anca Buzatu
Austria
Romanian translation:observaţii legate de aspecte orizontale/transversale
Explanation:
Fiindcă ai zis că este vorba de UE, o să explic ce înseamnă termenul "horizontal" aşa cum l-am întâlnit în texte legate de această instituţie.

Înainte de toate, recunosc că "horizontal observations" sună într-adevăr ciudat în engleză, dar bănuiesc că este o formă prescurtată de "observations regarding horizontal issues".

"Horizontal" din jargonul UE este, după câte ştiu, sinonim cu termenul "cross-cutting", pe care am întâlnit frecvent în traduceri pentru UNESCO şi care se traduce prin "transversal" în franceză. Termenul descrie aspecte care ţin de mai multe sectoare de activitate, spre deosebire de "sectoral issues" care se referă la un singur sector. Ca să dau un exemplu: într-un text pe care l-am tradus în ultimele săptămâni, nişte exemple de "horizontal issues" au fost:

equal opportunities
sustainable development
state aid
reliability of IT systems

Ideea era că aceste aspecte ţin de mai multe domenii de activitate, şi nu de unul singur. În acest sens sunt "horizontal".

Mai jos sunt două exemple de texte în care "horizontal" şi "cross-cutting" se folosesc ca sinonime:

"Further Information: Horizontal Themes

All activity funded by the 2007-13 Structural Funds Programmes has to address the three **horizontal or cross-cutting themes** of Environmental Sustainability, Equal Opportunities and Social Inclusion. These three elements form the key elements of a Sustainable Development approach."
http://www.esep.co.uk/03-info-horizontal-themes.html

"Cross-cutting issues

A cross-cutting (or horizontal) issue is defined in relation to impacts and not outputs, as shown by the two examples in the table below..."
http://ec.europa.eu/europeaid/evaluation/methodology/methods...

Şi mai jos este un text al Comisiei Europene în care se foloseşte expresia "aspecte orizontale":

"RAPORTUL COMISIEI CĂTRE PARLAMENTUL EUROPEAN

privind monitorizarea deciziilor de descărcarea de gestiune pentru anul 2005 (...)

I - RĂSPUNSURILE COMISIEI LA RECOMANDĂRILE FĂCUTE DE PARLAMENTUL EUROPEAN ÎN REZOLUŢIA PRIVIND DESCĂRCAREA DE GESTIUNE pentru bugetul general 4

a) Aspecte orizontale
http://216.239.59.104/search?q=cache:GlQZymdYDQEJ:eur-lex.eu...

Dacă "observaţii orizontale/transversale" nu este pe gustul tău, cred că "observaţii privind aspecte(le) orizontale" ar fi o altă abordare posibilă, dar e doar o sugestie. Sper, cel puţin, că sensul îţi este mai clar (dacă l-am intuit bine!)




--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2008-07-09 20:40:59 GMT)
--------------------------------------------------

Mai jos este un exemplu de "horizontal observations" într-un text despre Parlamentul European unde termenul se referă într-adevăr la aşa-numitele "horizontal issues":

"In addition to these general observations, the Parliament makes a certain number of **horizontal observations** on the Statement of Assurance and on the implementation of different budgetary headings during the financial year 2006.

**Horizontal issues:** while overall the Parliament notes with satisfaction the Court of Auditor’s positive opinion concerning the reliability of the final annual accounts for 2006..."
http://www.europarl.europa.eu/oeil/resume.jsp?id=5456242&eve...
Selected response from:

Peter Shortall
Grading comment
Mulţumesc!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3de la egal la egal/ intre egaliAnca Nitu
3 +1observaţii legate de aspecte orizontale/transversale
Peter Shortall
2 +2observatii la acelasi nivel/la nivel omolog
Mihaela Ghiuzeli


Discussion entries: 9





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
observatii la acelasi nivel/la nivel omolog


Explanation:
Pare a fi opusul lui "ierarhic".

Mihaela Ghiuzeli
Works in field
Native speaker of: Romanian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anca Nitu: "observatii orizontale" suna cam dubios :):) sau e numai mintea mea de vina :) , cred ca" la acelasi nivel " e mai potrivit
1 hr
  -> Multumesc Anca !

agree  tagore
10 hrs
  -> Multumesc tagore !

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
de la egal la egal/ intre egali


Explanation:
alta sugestie
incadrarea "law/patents" e ciudata
totusi termenul e "din aceeasi familie " cu chestia asta

1 / 1


Domaine(s) : - finance
- gestion


français


regroupement horizontal
Équivalent(s) English horizontal business combination



Définition :
Regroupement d'entreprises ou d'unités de production qui se situent à un stade comparable de l'activité de production.

Note(s) :
Comparer avec : regroupement vertical.
Voir aussi : intégration horizontale, regroupement d'entreprises.




Anca Nitu
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mihaela Ghiuzeli: Asta cred ca era ideea.
0 min
  -> multumesc

agree  tagore
9 hrs

agree  Adriana Sandru
16 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
observaţii legate de aspecte orizontale/transversale


Explanation:
Fiindcă ai zis că este vorba de UE, o să explic ce înseamnă termenul "horizontal" aşa cum l-am întâlnit în texte legate de această instituţie.

Înainte de toate, recunosc că "horizontal observations" sună într-adevăr ciudat în engleză, dar bănuiesc că este o formă prescurtată de "observations regarding horizontal issues".

"Horizontal" din jargonul UE este, după câte ştiu, sinonim cu termenul "cross-cutting", pe care am întâlnit frecvent în traduceri pentru UNESCO şi care se traduce prin "transversal" în franceză. Termenul descrie aspecte care ţin de mai multe sectoare de activitate, spre deosebire de "sectoral issues" care se referă la un singur sector. Ca să dau un exemplu: într-un text pe care l-am tradus în ultimele săptămâni, nişte exemple de "horizontal issues" au fost:

equal opportunities
sustainable development
state aid
reliability of IT systems

Ideea era că aceste aspecte ţin de mai multe domenii de activitate, şi nu de unul singur. În acest sens sunt "horizontal".

Mai jos sunt două exemple de texte în care "horizontal" şi "cross-cutting" se folosesc ca sinonime:

"Further Information: Horizontal Themes

All activity funded by the 2007-13 Structural Funds Programmes has to address the three **horizontal or cross-cutting themes** of Environmental Sustainability, Equal Opportunities and Social Inclusion. These three elements form the key elements of a Sustainable Development approach."
http://www.esep.co.uk/03-info-horizontal-themes.html

"Cross-cutting issues

A cross-cutting (or horizontal) issue is defined in relation to impacts and not outputs, as shown by the two examples in the table below..."
http://ec.europa.eu/europeaid/evaluation/methodology/methods...

Şi mai jos este un text al Comisiei Europene în care se foloseşte expresia "aspecte orizontale":

"RAPORTUL COMISIEI CĂTRE PARLAMENTUL EUROPEAN

privind monitorizarea deciziilor de descărcarea de gestiune pentru anul 2005 (...)

I - RĂSPUNSURILE COMISIEI LA RECOMANDĂRILE FĂCUTE DE PARLAMENTUL EUROPEAN ÎN REZOLUŢIA PRIVIND DESCĂRCAREA DE GESTIUNE pentru bugetul general 4

a) Aspecte orizontale
http://216.239.59.104/search?q=cache:GlQZymdYDQEJ:eur-lex.eu...

Dacă "observaţii orizontale/transversale" nu este pe gustul tău, cred că "observaţii privind aspecte(le) orizontale" ar fi o altă abordare posibilă, dar e doar o sugestie. Sper, cel puţin, că sensul îţi este mai clar (dacă l-am intuit bine!)




--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2008-07-09 20:40:59 GMT)
--------------------------------------------------

Mai jos este un exemplu de "horizontal observations" într-un text despre Parlamentul European unde termenul se referă într-adevăr la aşa-numitele "horizontal issues":

"In addition to these general observations, the Parliament makes a certain number of **horizontal observations** on the Statement of Assurance and on the implementation of different budgetary headings during the financial year 2006.

**Horizontal issues:** while overall the Parliament notes with satisfaction the Court of Auditor’s positive opinion concerning the reliability of the final annual accounts for 2006..."
http://www.europarl.europa.eu/oeil/resume.jsp?id=5456242&eve...

Peter Shortall
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Mulţumesc!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Adde
11 days