KudoZ home » English to Romanian » Law (general)

tort

Romanian translation: faptă ilicită


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tort
Romanian translation:faptă ilicită

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
08:54 Nov 25, 2008
English to Romanian translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: tort
Definition from Minnesota's Department of Administration:
A wrongful act, other than a breach of contract, such that the law permits compensation of damages.

Example sentence(s):
  • Intentional torts are those wrongs which the defendant knew or should have known would occur through their actions or inactions. Negligent torts occur when the defendant's actions were unreasonably unsafe. Cornell University Law School
  • While some torts are also crimes punishable with imprisonment, the primary aim of tort law is to provide relief for the damages incurred and deter others from committing the same harms. HG.org Worldwide Legal Directories
  • Part I of this report concludes that Congress has the authority to enact tort reform legislation generally, under its power to regulate interstate commerce, and to make such legislation applicable to intrastate torts, because tort suits generally affect interstate commerce. docuticker.com
Glossary-building KudoZ




This question was created by:
Enrique
Enrique
Argentina


This question is closed

faptă ilicită
Definition:
Fapta ilicita - Drept Civil

Actiune ori inactiune a unei persoane fizice, sau juridice, prin care se incalca o norma de conduita obligatorie.
Se poate prezenta sub forma:a. comisiva, atunci cand autorul faptei incalca o norma expresa care interzice actiunea savarsita, de exemplu, insusirea bunului gasit, conducerea autoturismului fara permis, distrugerea sau degradarea bunurilor apartinand altor persoane etc.; b. omisiva, atunci cand persoana fizica sau juridica nu indeplineste o actiune pe care o impune norma legala, de exemplu, nedeclararea unor bunuri, nedenuntarea unor infractiuni etc. In raport cu natura specifica a relatiilor sociale, care sunt ocrotite prin normele legale, si cu pericolul ei social, fapta ilicita poate fi delict civil, abatere disciplinara, contraventie, abatere de la normele de convietuire sociala sau infractiune. Ca atare, ea constituie o conditie necesara a raspunderii juridice in diferitele ei forme.
Selected response from:

Lucica Abil
Romania
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +4faptă ilicită
Lucica Abil
5 -2prejudiciu
Nina Iordache


Discussion entries: 3





  

Translations offered


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
prejudiciu


Definition from Euro Avocatura:
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
Constituie prejudiciu: distrugerea, sustragerea ori degradarea unor bunuri; vatamarea sanatatii sau integritatii corporale, cu reducerea ori pierderea totala sau partiala a capacitatii de munca; lezarea onoarei, reputatiei, calitatii de creator intellectual sau oricaror attribute ce definesc statutul moral al persoanei etc. prejudicial este un element essential al raspunderii civile, al raspunderii materiale si uneori al raspunderii penale. Existenta prejudiciului da dreptul la repararea lui integrala, care se face in natura sau, cand aceasta nu e posibil, prin acordarea despagubirilor. Pentru a fi susceptubil de reparare trebuie sa indeplineasca anumite conditii: a. sa fie cert adica existenta si intinderea sa sa fie sigure; este cert prejudicial actual, adica prejudicial deja produs, cat si prejudicial viitor, care este sigur ca se va produce ca urmare a faptei ilicite, fiind astfel posibil de evaluat; b. sa fie direct, adica sa constituie un effect nemijlocit al faptei ilicite de care se leaga printr-un raport de cauzalitate; c. sa nu fi fost acoperit inca prin despagubiri de o terta persoana, despagubiri de la asigurari sociale; despagubiri de la o terta persoana neobligata. Prejudiciul suferit poate fi patrimonial sau nepatrimonial, moral. Prejudiciul patrimonial este prejudicial care poate fi evaluat in bani; el consta intr-o diminuare a activului , distrugere, degradare de bunuri, pierderea dreptului la intretinere etc., sau intr-o crestere a pasivului, de exemplu, plata unor penalitati sau amenzi. Repararea prejudiciului patrimonial este diferita dupa cum persoana obligata este chemata sa raspunda dupa regulile dreptului civil sau ale dreptului muncii. In cadrul raspunderii civile, despagubirile trebuie sa cuprinda atat valoarea pierderii efective, damnum emergens, cat si beneficial sau castigul nerealizat, lucrum cessans. In cadrul raspunderii materiale, prejudiciul ce trebuie reparat nu cuprinde foloasele nerealizate de unitate; de asemenea, persoanele incadrate nu raspund de pierderile inerente procesului de productie sau de cele provocate din riscul normal al serviciului. In principiu, prejudiciul moral nu da dreptul la reparare baneasca. Este insa admisibila acordarea unor compensatii banesti in unele situatii, cum este cazul persoanelor care, datorita vatamarii aduse sanatatii sau integritatii corporale, sunt lipsite de posibilitatea deplina de a participa la viata sociala.

Example sentence(s):
  • Prejudiciul adus clientilor Raiffeisen Bank in urma actiunilor de phising se ridica la 60.000 euro - Standard.ro  
  • NNDKP a recuperat prejudiciul Remar Pascani la Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris - WALL STREET.RO  
  • Ca urmare a hotărârii definitive şi irevocabile a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie privind procesul de retrocedare a imobilelor Hotel Lido şi Casa Lido, experţii ANEVAR au încheiat evaluarea prejudiciului produs SC Hotel Lido Bucureşti SRL. - Curierul National  

Explanation:
According to Answers.com:

n. Law.

Damage, injury, or a wrongful act done willfully, negligently, or in circumstances involving strict liability, but not involving breach of contract, for which a civil suit can be brought.

[Middle English, injury, from Old French, from Medieval Latin tortum, from Latin, neuter past participle of torquēre, to twist.]

Also on Answers.com:

In Conflict of Laws, the choice of law rules for tort are intended to select the lex causae by which to determine the nature and scope of the judicial remedy to claim damages for loss or damage suffered.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-11-25 10:14:31 GMT)
--------------------------------------------------

Conform Drept Penal românesc:

1. In cazul actiunii civile alaturate actiunii penale in cadrul procesului penal, repararea integrala a prejudiciului cauzat prin infractiune presupune atat repararea prejudiciului efectiv (damnum emergens), cat si a beneficiul nerealizat (lucrum cesans) ca urmare a savarsirii infractiunii.

Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Este persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Puteti depune o plangere la Curte daca va considerati victima directa a unei incalcari a drepturilor sau garantiilor prevazute in Conventie sau in protocoalele acesteia.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
Este persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
Este parte in procesul penal alaturi de inculpat, partea vatamata si partea responsabila civilmente, care exercita actiunea civila in cadrul procesului penal.
Este parte in procesul penal alaturi de inculpat, partea vatamata si partea responsabila civilmente, care exercita actiunea civila in cadrul procesului penal.
Este parte in procesul penal alaturi de inculpat, partea vatamata si partea responsabila civilmente, care exercita actiunea civila in cadrul procesului penal.
Este parte in procesul penal alaturi de inculpat, partea vatamata si partea responsabila civilmente, care exercita actiunea civila in cadrul procesului penal.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Persoana fizica sau juridica imputernicita de adunarea generala a unei societati comerciale care, in limita atributiilor si functiilor acordate, exercita vointa societatii.
Este persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Este persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
(Capital account) (1) Cont de pasiv din bilantul contabil al unei corporatii in care sunt inregistrate sumele de bani investite in companie de catre actionari.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta,
Este parte in procesul penal alaturi de inculpat, partea vatamata si partea responsabila civilmente, care exercita actiunea civila in cadrul procesului penal.
Este persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta,
Este parte in procesul penal alaturi de inculpat, partea vatamata si partea responsabila civilmente, care exercita actiunea civila in cadrul procesului penal.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Prevazut in sectiunea II, cap. II., t. I, C. proc. pen., partea generala persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal, alaturi de institutia infractiunii si a pedepsei, reglementata in diferite dispozitii din Codul penal (ex. infractiunea este singurul temei al raspunderii penale, cap. I, t. II, C. pen., partea generala etc).
Este persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Viciu al unei hotatrari,constand in aprecierea eronata a continutului probelor si in stabilirea unor situatii de fapt care nu concorda cu realitatea, cu adevarul obictiv.
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
Este parte in procesul penal alaturi de inculpat, partea vatamata si partea responsabila civilmente, care exercita actiunea civila in cadrul procesului penal.
Este persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
Este parte in procesul penal alaturi de inculpat, partea vatamata si partea responsabila civilmente, care exercita actiunea civila in cadrul procesului penal.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desfiintarea unei hotarari judecatoresti ca urmare a admiterii unei cai de atac (recurs, apel, recurs in anulare).
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Prevazut in sectiunea II, cap. II., t. I, C. proc. pen., partea generala persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Prevazut in sectiunea II, cap. II., t. I, C. proc. pen., partea generala persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
Este parte in procesul penal alaturi de inculpat, partea vatamata si partea responsabila civilmente, care exercita actiunea civila in cadrul procesului penal.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Tranzactia este un contract prin care partile termina un proces inceput sau preintampina un proces ce se poate naste (art. 1704 Cod Civil) prin concesii reciproce, .
Este parte in procesul penal alaturi de inculpat, partea vatamata si partea responsabila civilmente, care exercita actiunea civila in cadrul procesului penal.
Este parte in procesul penal alaturi de inculpat, partea vatamata si partea responsabila civilmente, care exercita actiunea civila in cadrul procesului penal.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Forma a culpei, care consta in neprevederea rezultatului faptei pagubitoare de catre autorul ei,
Varianta a culpei, forma neintentionata a vinovatiei, care consta in prevederea de catre faptuitor a rezultatului faptei sale,
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
Rezultat financiar pozitiv al unei activitati economice,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este persoana impotriva careia a fost pusa in miscare actiunea penala, moment din care acesta devine parte in procesul penal.
In cauzele privind infractiunea de inselaciune, savarsita cu prilejul executarii unui contract, penalitatile de intarziere datorate potrivit clauzelor contractuale constituie beneficiul nerealizat si, in consecinta, inculpatul este obligat si la plata acestora, in vederea repararii integrale a prejudiciului.

2. In conformitate cu art. 16 alin. (1) C. proc. pen., introducerea in procesul penal a persoanei responsabile civilmente poate avea loc, la cerere sau din oficiu, fie in cursul urmaririi penale, fie in fata instantei de judecata pana la citirea actului de sesizare . Introducerea in procesul penal a persoanei responsabile civilmente poate avea loc din oficiu numai in cazul in care actiunea civila se exercita din oficiu, potrivit art. 17 alin. (1) C. proc. pen., atunci cand cel vatamat este o persoana lipsita de capacitate de exercitiu sau cu capacitate de exercitiu restransa. Prin urmare, instanta de judecata nu poate dispune, din oficiu, introducerea in procesul penal a persoanei responsabile civilmente, daca nu sunt indeplinite cerintele prevazute in art. 17 alin. (1) C. proc. pen. pentru exercitarea din oficiu a actiunii civile.
Nina Iordache
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 116

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
No  Lucica Abil: „damages” este prejudiciu, prima condiţie a răspunderii civile delictuale, alături de fapta ilicită, de raportul de cauzalitate şi de culpă.
40 mins
  -> In acest caz, prefer delict civil.

neutral  liviu roth: vezi discussion
1 day2 hrs
  -> Da, inteleg, este vorba despre actiune si nu despre rezultatul ei. Multumesc, Liviu!

No  Darius Daniel Grigoras: de acord cu Lucica
1632 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
faptă ilicită


Definition from euroavocatura:
Fapta ilicita - Drept Civil

Actiune ori inactiune a unei persoane fizice, sau juridice, prin care se incalca o norma de conduita obligatorie.
Se poate prezenta sub forma:a. comisiva, atunci cand autorul faptei incalca o norma expresa care interzice actiunea savarsita, de exemplu, insusirea bunului gasit, conducerea autoturismului fara permis, distrugerea sau degradarea bunurilor apartinand altor persoane etc.; b. omisiva, atunci cand persoana fizica sau juridica nu indeplineste o actiune pe care o impune norma legala, de exemplu, nedeclararea unor bunuri, nedenuntarea unor infractiuni etc. In raport cu natura specifica a relatiilor sociale, care sunt ocrotite prin normele legale, si cu pericolul ei social, fapta ilicita poate fi delict civil, abatere disciplinara, contraventie, abatere de la normele de convietuire sociala sau infractiune. Ca atare, ea constituie o conditie necesara a raspunderii juridice in diferitele ei forme.

Example sentence(s):
  • Raspunderea civila delictuala se concretizeaza într-o obligatie de reparare a unui prejudiciu cauzat printr-o *fapta ilicita*. Fapta ilicita declanseaza o raspundere civila delictuala, al carei continut îl constituie obligatia civila de reparare a prejudiciului cauzat. Raspunderea civila delictuala este o sanctiune specifica dreptului civil care se aplica pentru savârsirea unei fapte ilicite cauzatoare de prejudicii, nu în considerarea persoanei care a savârsit fapta ilicita, ci a patrimoniului acesteia. - dreptonline  
  • Răspunderea civilă delictuală are următoarele elemente: prejudiciu, *fapta ilicită*, raport de cauzalitate între fapta ilicită şi prejudiciu şi culpă. - blogspot  

Explanation:
Este una din condiţiile răspunderii civile delictuale: fapta ilicită, numită şi delict civil.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-11-25 11:13:01 GMT)
--------------------------------------------------

tort law - drept delictual, normele de drept civil care reglementează răspunderea civilă delictuală.
Lucica Abil
Romania
Native speaker of: Romanian
PRO pts in category: 416
5 corroborated select projects
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Cristina Butas
6 hrs
  -> Mulţumesc, Cristina!

Yes  liviu roth: prefer delict civil, in discussion am repetat ce ai postat
1 day2 hrs
  -> Mulţumesc, Liviu! Depinde şi de context (dacă apare izolat, delict civil; altfel, prefer formulări de genul „fapta ilicită cauzatoare de prejudiu”). Apoi, mai sunt şi cvasidelictele. Relaţia este de la gen (fapta ilicită) la specie (delictul civil).

Yes  Nina Iordache: Da, si eu prefer delict civil, asa cum se vede si pe GDT.
2 days22 hrs

Yes  Darius Daniel Grigoras: I think this is a keeper!
1632 days




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License