KudoZ home » English to Romanian » Linguistics

Romany language

Romanian translation: limba rromani


11:13 Jan 11, 2008
English to Romanian translations [PRO]
Linguistics / Dictionary Entry
English term or phrase: Romany language
Hi,

In effect, I should like to know what "ţig" stands for, please, as I think it must mean "Romany language" i.e. "gypsy language".

Here's the full entry:

GAGÍCĂ, gagice, s.f. (Arg.) Amantă, iubită. – Din ţig. gaği „(femeie) neţigancă“.

I'm marking this as offensive as I fear the word GAGÍCĂ may be an extremely nasty and offensive word, although I know I might be wrong and it might be innocent, but better safe than sorry!

Best wishes,

Simon
SeiTT
United Kingdom
Romanian translation:limba rromani
Explanation:
Ţig. stands for "limba ţigănească", but nowadays we tend to avoid using words like "ţigan", "ţigănesc" etc. The politically correct name of the language is "limba rromani". This is the term used in the documents of the Romanian Ministry of Education.

www.edu.ro :: Limba rromani
Limba rromani. Materiale informative 1 document. Subiecte şi bareme de corectare la olimpiada naţională de limba rromani, aprilie 2007. ...
www.edu.ro/index.php/resurse/c723/ - 21k - În Cache - Pagini similare
Selected response from:

xxxMihai Badea
Luxembourg
Grading comment
many thanks, really excellent
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +12limba ţigănească
T&I Contprest
4 +6limba rromanixxxMihai Badea
4 +4ţigăneşte (limba ţigănească)/Romani or Romanesxxxmistahara
2limba romanioltean


Discussion entries: 13





  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
limba rromani


Explanation:
Ţig. stands for "limba ţigănească", but nowadays we tend to avoid using words like "ţigan", "ţigănesc" etc. The politically correct name of the language is "limba rromani". This is the term used in the documents of the Romanian Ministry of Education.

www.edu.ro :: Limba rromani
Limba rromani. Materiale informative 1 document. Subiecte şi bareme de corectare la olimpiada naţională de limba rromani, aprilie 2007. ...
www.edu.ro/index.php/resurse/c723/ - 21k - În Cache - Pagini similare


xxxMihai Badea
Luxembourg
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4
Grading comment
many thanks, really excellent

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxmistahara
5 mins

agree  Ovidiu Martin Jurj
43 mins

agree  Irene S.
3 hrs

agree  ayast: parca s-a renuntat la rr
3 hrs

agree  Veronica Manole: acum vreo 4 ani am facut si eu un semestru de "limba rromani", facultativ la Bucuresti :-)
5 hrs

agree  Mihaela Ghiuzeli: In US, suntem intrebati daca putem interpreta in "rromani"/romany nciodata "gipsy language" si negasind interpreti, ne folosesc pe noi intrucat majoritatea sunt bilincvi. However, romii pentru care am interpretat m-au intrebat daca stiu " gipsy language",
8 hrs

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
romany language (ţig is the abbreviation)
ţigăneşte (limba ţigănească)/Romani or Romanes


Explanation:
ŢIGĂNÉŞTE adv. Ca ţiganii; în limba ţigănească. – Ţigan + suf. -eşte.
Sursa: DEX '98

ţig. = abbreviation for "ţigăneşte"

ŢIGÁN, -Ă, ţigani, -e, s.m., adj. I. S.m. 1. Persoană ce face parte dintr-o populaţie originară din India şi răspândită în mai toate ţările Europei, trăind în unele părţi încă în stare seminomadă. ♢ Expr. A arunca moartea în ţigani = a arunca vina pe altul. A se muta ca ţiganul cu cortul = a se muta foarte des; a fi nestatornic. A se îneca ca ţiganul la mal = a nu reuşi, a eşua într-o acţiune tocmai când era pe punctul de a o duce la bun sfârşit. Tot ţiganul îşi laudă ciocanul, se spune despre cei care se laudă cu ceea ce le aparţine. E învăţat ca ţiganul cu ciocanul (sau cu scânteia), se spune despre cei deprinşi cu nevoile. 2. Epitet dat unei persoane brunete. 3. Epitet dat unei persoane cu apucături rele. II. Adj. (Rar) Ţigănesc. – Din sl. ciganinŭ. Cf. rus. ţ â g a n.

Present denomination for "limba ţigănească" in Romanian - limba (dialectul) Romani/Romanes

http://ro.wikipedia.org/wiki/Categorie:Limba_romanes
http://ro.wikipedia.org/wiki/Limba_ţigănească

Rrom (Ţigan) speaking "Romani" or "Romanes".
Nowadays, the terms: Rrom, Romani, Romanes are the "politically correct" option.

GAGÍCĂ = broad, babe (in Romani)

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2008-01-11 11:32:40 GMT)
--------------------------------------------------

rromani, romani, rromanes or romanes

Limba ţigănească (rromani ćhib, cod ISO: ROM) este limba vorbită de ţigani. Limba face parte din ramura indo-ariană a limbilor indo-europene, fiind similară cu limbi precum punjabă şi hindi. Câteodată limba este numită romani sau romanes (scrise uneori rromani, rromanes).

xxxmistahara
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ovidiu Martin Jurj
40 mins
  -> Multumesc, Ovidiu!

agree  Irene S.
3 hrs
  -> Multumesc, Irene

agree  ayast: some research you've done
3 hrs
  -> Thank you, ayast :)

agree  Mihaela Ghiuzeli
8 hrs
  -> Multumesc, Mihaela

6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +12
romany language (ţig is the abbreviation)
limba ţigănească


Explanation:
termen menţionat în NODEX

--------------------------------------------------
Note added at 24 minute (2008-01-11 11:37:17 GMT)
--------------------------------------------------

To answer your question, 'ţig' comes from 'limba ţigănească'.


    Reference: http://tiganeste.vocabular.ro/wordSearch.php?view=views/word...
T&I Contprest
Romania
Native speaker of: Romanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  lucca
3 mins
  -> Mulţumesc!

agree  xxxmistahara
12 mins
  -> Mulţumesc!

agree  Anca Buzatu
21 mins
  -> Mulţumesc!

agree  Ovidiu Martin Jurj
52 mins

agree  Irina Adams
1 hr

agree  Emilian Carstian
1 hr

agree  Irene S.
3 hrs

agree  Alisia75
8 hrs

agree  Bogdan Burghelea
8 hrs

agree  Alexandru Molla: Şi eu votez pentru ţigănească (protest-ro@yahoogroups.com/7961817.html)" rel="nofollow" target="_blank">http://www.opensubscriber.com/message/protest-ro@yahoogroups...
8 hrs

agree  RODICA CIOBANU
1 day55 mins

agree  Anca Nitu
1 day7 hrs

2 days11 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
romany language
limba romani


Explanation:
numai in Romania se foloseste termenul de rrom ,respectiv limba Romani/Romanes .Termanul international este-Jipsy-tradus Tigan si limba lor-limba tiganeasca.

Example sentence(s):
  • Intre ei tiganii vorbesc tiganeste,sa nu inteleaga cei din jur.
oltean
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian