KudoZ home » English to Romanian » Management

Chartered Management Accountant

Romanian translation: Expert contabil


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Chartered Management Accountant
Romanian translation:Expert contabil
Entered by: Cristiana Coblis

11:04 Jan 8, 2003
English to Romanian translations [PRO]
Bus/Financial - Management / management
English term or phrase: Chartered Management Accountant
Chartered Management Accountant
Este un titlu al unui specialist. Este cumva expertul nostru contabil?
TIA
Cristiana Coblis
Romania
Expert contabil
Explanation:
Asa este, expert contabil. din nou, GDT:

appellation d'emploi
comptabilité

1 / 1

management accountant comptable exploitation de la comptabilité de gestion n.

Déf. :
((Doit)) conseiller, diriger, contrôler et coordonner les activités du service comptabilité de gestion. Rassembler tous les chiffres de prévision de production envoyés par les services techniques et les services de production. Contrôler les résultants des prix de revient de la production et de l'entretien. Examiner toute amélioration possible de la production.

[1974]

Domaine(s) : appellation d'emploi
comptabilité


1 / 1

chartered accountant

Abrév.
C.A.
CA comptable agréé n. m.

Syn.
comptable agréée n. f.

Abrév.
c.a. n.
CA n.

Déf. :
Titre professionnel décerné au titulaire du certificat accordé aprčs réussite de l'examen de l'Ordre ou Institut provincial concerné et aprčs accomplissement du stage exigé par la profession.

[Office de la langue française, 1990]

1 / 1

Ceea ce nu are echivalent in romana: asadar, fara ezitare: expert contabil :-)
Selected response from:

Andrei Albu
Romania
Grading comment
Multumesc tuturor pentru ajutorul in elucidarea acestui termen. Cert este ca toate raspunsurile sunt corecte in anumite dimensiuni ale lor. Am ales acest raspuns, fiind mai ancorat in realitatea romaneasca. Din investigatiile proprii deduc ca exista contabili autorizati, care pot functiona independent sau angajati si exista experti contabili (se subintelege ca si acestia sunt autorizati) dar acest lucru nu apare in titulatura lor. Expertii contabili obtin acest titlu in urma unui curs si examen suplimentar. Vezi si http://www.totalconsult.ro/index-6.htm
Functiile si responsabilitatile lor sunt cele desccrise in raspunsurile date de Corin si Raulciceu, carora le multumesc. In plus acestia sunt membri ai asociatiei de Chartered management accountants.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1contabil de gestiune
corin
5planificator administrativ-contabilraulciceu
5expert contabil autorizat
Péter Tófalvi
5 -1expert contabil
costinro
4 -1Expert contabil
Andrei Albu


  

Answers


52 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
expert contabil autorizat


Explanation:
sau: revizor contabil autorizat
cel/cea care contrasemneaza Bilantul, cat si Contul de profit şi pierderi si alte acte asemanatoare care trebuie prezentate (de catre conducere) adunarii generale a societatii comerciale.


    n.a.
Péter Tófalvi
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  corin: asta e CA-ul (o calificare diferita).
2 hrs
  -> eu nu am intalnit pana acum termenul "contabil de gestiune", dar daca tu spui ca exista...

agree  Tehno: expert contabil autorizat. Din definitia lui Andrei (care e cea corecta si folosita in Romania) nu reiese atestarea / autorizarea (chartered). Management Accountant inseamna in fapt "expert contabil" si nu contabil de conducere. Vezi si www.cima.org.uk
11 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Expert contabil


Explanation:
Asa este, expert contabil. din nou, GDT:

appellation d'emploi
comptabilité

1 / 1

management accountant comptable exploitation de la comptabilité de gestion n.

Déf. :
((Doit)) conseiller, diriger, contrôler et coordonner les activités du service comptabilité de gestion. Rassembler tous les chiffres de prévision de production envoyés par les services techniques et les services de production. Contrôler les résultants des prix de revient de la production et de l'entretien. Examiner toute amélioration possible de la production.

[1974]

Domaine(s) : appellation d'emploi
comptabilité


1 / 1

chartered accountant

Abrév.
C.A.
CA comptable agréé n. m.

Syn.
comptable agréée n. f.

Abrév.
c.a. n.
CA n.

Déf. :
Titre professionnel décerné au titulaire du certificat accordé aprčs réussite de l'examen de l'Ordre ou Institut provincial concerné et aprčs accomplissement du stage exigé par la profession.

[Office de la langue française, 1990]

1 / 1

Ceea ce nu are echivalent in romana: asadar, fara ezitare: expert contabil :-)

Andrei Albu
Romania
Native speaker of: Romanian
PRO pts in category: 28
Grading comment
Multumesc tuturor pentru ajutorul in elucidarea acestui termen. Cert este ca toate raspunsurile sunt corecte in anumite dimensiuni ale lor. Am ales acest raspuns, fiind mai ancorat in realitatea romaneasca. Din investigatiile proprii deduc ca exista contabili autorizati, care pot functiona independent sau angajati si exista experti contabili (se subintelege ca si acestia sunt autorizati) dar acest lucru nu apare in titulatura lor. Expertii contabili obtin acest titlu in urma unui curs si examen suplimentar. Vezi si http://www.totalconsult.ro/index-6.htm
Functiile si responsabilitatile lor sunt cele desccrise in raspunsurile date de Corin si Raulciceu, carora le multumesc. In plus acestia sunt membri ai asociatiei de Chartered management accountants.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  corin: asta e CA-ul (o calificare diferita).
2 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
contabil de gestiune


Explanation:
Management accounting (contabilitatea de gestiune) este o disciplina diferita de contabilitatea propriu-zisa, contabilii de gestiune fiind implicati in mod activ in crearea strategiilor si conducerea unei companii.

Chartered management accountants provide the financial information necessary for the planning and control of organisations and commercial companies. They establish and maintain financial policies and management information systems, as well as liaise with management colleagues on all aspects of finance.


Typical work activities include:

- preparing periodic financial statements including profit and loss accounts, budgets, cashflows, variance analysis and commentaries;
- investigating and developing systems of internal control and conducting internal audits;
- managing income and expenditure, sales, payroll and stocks;
- negotiating for major projects loans and grants;
- liaising with other function managers to put the finance view in context.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-08 16:05:21 (GMT)
--------------------------------------------------

www.cig.ase.ro/index.asp?a=2&anul=31

www.tbs.ubbcluj.ro/r/programe/analitice/ contabilitate_gestiune.htm

www.euro.ubbcluj.ro/ro/cursuri/SM3247.html

www.valahia.ro/faculties/cuea/orar/cgf_grupa_201.pdf

www.spiruharet.ro/Opinia_Nationala/p6.pdf

www.microsoft.com/Romania/IMM/ studiidecaz/LeoBurnett.htm

www.ascent-soft.ro/expert.html






    Reference: http://www.prospects.ac.uk/student/cidd/superprofiles/374/pa...
corin
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Péter Tófalvi: referintele sunt de lb. engleza. As fi curios sa le vad pe alea romanesti.
1 hr
  -> contabilitatea de gestiune e o disciplina predata la mai toate facultatile cu profil economic din romania. in plus de asta, firme precum microsoft si alti consultanti vind astfel de servicii. vezi link-urile din nota de mai sus.

agree  Katalin Rozália Szász: In Dictionarul Economic Bantas-Nastasescu am gasit expresia "management accounting"=contabilitate pentru conducere
4 hrs
  -> Si cum ii spunem lui "management accountant'? Sint de acord cu Tehno (mai sus) ca nu merge "contabil de/prentru conducere". Faptul ca aceasta categorie nu este "autorizata" in Romania m-a facut sa ma limitez la "contabil de gestiune", termenul incetatenit

19 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
expert contabil


Explanation:
In engleza britanica chartered accountant = British accountant who is a member of the Institute of Chartered Accountants
In romana contemporana avem doar doua notiuni clar definite: "expert contabil" si "contabil autorizat". Pentru a afla care este deosebirea dintre cele doua categorii vezi: http://www.musat.ro/PDF/rom/VII-Regimul contabil.PDF
Ca exista contabililate de gestiune etc. nu contesta nimeni dar este "alta ceva".

costinro
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Katalin Rozália Szász: Dar cu MANAGEMENT ce faci? Si cu notiunile care nu sunt clar definite?
6 hrs

disagree  corin: vezi comentariile de mai sus.
16 hrs
  -> Corin, eu sunt roman traitor in Romania. In plus, am studiat si ceva specialitate (4 ani de comert exterior).

1 day12 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
planificator administrativ-contabil


Explanation:
Deh, rezultatul hyperspecializarii in vest...
Tovarasul detinind acest titlu este un super-specialist in planificarea pe termne lung a diverselor activitati de conducere, privite din punct de vedere al echilibrului dintre cheltuieli si efecte.
In mod sigur este pus la munca doar in cadrul unor misiuni aparte.

raulciceu
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4