KudoZ home » English to Romanian » Psychology

delusion

Romanian translation: delir, stare delirantă, tulburare delirantă


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:delusion
Romanian translation:delir, stare delirantă, tulburare delirantă
Entered by: Klára Kalamár

09:25 Dec 7, 2010
English to Romanian translations [PRO]
Medical - Psychology
English term or phrase: delusion
ECT should be considered as a first line therapy when patients are severely ill or are especially delusional or at a high risk of suicide.
These drugs block the action of acetylcholinesterase, the key enzyme involved in the breakdown of acetylcholine in the synaptic cleft , and may also improve some non-cognitive symptoms, such as delusions.
Psychotic symptoms include visual hallucinations (seeing things that are not there), hearing voices or false smells or taste, delusions (often a conviction that something has been stolen) and mistaken identity (believing a relative has been replaced by an impostor for example).
Manuela Cojocariu
Romania
delir, stare delirantă, tulburare delirantă
Explanation:
http://www.paginamedicala.ro/boli-afectiuni/Tulburare-delira...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2010-12-07 11:22:20 GMT)
--------------------------------------------------

A delusion is a fixed belief that is either false, fanciful, or derived from deception. In psychiatry, it is defined to be a belief that is pathological (the result of an illness or illness process) and is held despite evidence to the contrary. As a pathology, it is distinct from a belief based on false or incomplete information, dogma, stupidity, apperception, illusion, or other effects of perception.
http://en.wikipedia.org/wiki/Delusion
Delirul reprezinta convingerea absoluta a persoanei care nu poate fi combatuta cu argumente logice si care nu cedeaza in ciuda evidentelor...
http://www.paginamedicala.ro/boli-afectiuni/Tulburare-delira...
Selected response from:

Klára Kalamár
Romania
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +7delir, stare delirantă, tulburare delirantă
Klára Kalamár
3 +1manifestare paranoidă
Adina D
3 +1iluzie
Mihaela Buruiana


  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
iluzie


Explanation:
Tulburarea iluzionala este un diagnostic psihiatric care denota o conditie psihotica mentala caracterizata prin dezvoltarea de iluzii mai mult sau mai putin bizare in absenta unei psihopatologii semnificative. Iluziile non-bizare sunt credinte fixe si false, dar care pot posibil fi plauzibile. Pentru punerea diagnosticului halucinatiile auditive si vizuale pot sa nu fie predominante, desi halucinatiile olfctive si tactile legate de continutul iluziei pot fi prezente.

Pentru a fi diagnosticat cu tulburare iluzionala, iluziile nu trebuie sa se datoreze unui drog, medicatie sau unei conditii medicale generale, iar iluziile nu pot fi diagnosticate la un individ diagnosticat anterior cu schizofrenie. O persoana cu tulburari iluzionale poate fi functional in timpul vietii obisnuite si poate sa nu prezinte comportamente ciudate in afara de aceste iluzii.

Mai multe aici: http://www.romedic.ro/tulburari-iluzionale-iluzii

--------------------------------------------------
Note added at 1 oră (2010-12-07 11:05:21 GMT)
--------------------------------------------------

Văd că DEX-ul include şi sensul ăsta:
ILÚZIE ~i f. 1, Percepere falsă, denaturată a unui obiect, determinată de unele stări psihice sau nervoase
2. Fig. Situație în care o aparență sau o ficțiune este considerată drept realitate; speranță neîntemeiată, dorință neîndeplinită; amăgire; himeră.

Mihaela Buruiana
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Adina D: Între "illusion" şi "delusion" este o diferenţă destul de mare... http://thesaurus.com/browse/delusion
6 mins
  -> De acord că "delusion" e mai tare decât "illusion", poate cu un delirantă adăugat ar merge. Dar văd că s-au făcut deja şi alte sugestii, poate mai potrivite.

agree  Florin Ular: Există și în franceză traducerea „illusion” http://www.granddictionnaire.com/BTML/FRA/r_Motclef/index800... și există termenii „delusion of culpability”, „delusion of grandeur” - deci cred că poate fi foarte bine „iluzie”
1 hr
  -> Mulţumesc.

37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +7
delir, stare delirantă, tulburare delirantă


Explanation:
http://www.paginamedicala.ro/boli-afectiuni/Tulburare-delira...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2010-12-07 11:22:20 GMT)
--------------------------------------------------

A delusion is a fixed belief that is either false, fanciful, or derived from deception. In psychiatry, it is defined to be a belief that is pathological (the result of an illness or illness process) and is held despite evidence to the contrary. As a pathology, it is distinct from a belief based on false or incomplete information, dogma, stupidity, apperception, illusion, or other effects of perception.
http://en.wikipedia.org/wiki/Delusion
Delirul reprezinta convingerea absoluta a persoanei care nu poate fi combatuta cu argumente logice si care nu cedeaza in ciuda evidentelor...
http://www.paginamedicala.ro/boli-afectiuni/Tulburare-delira...


Klára Kalamár
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
Notes to answerer
Asker: Exista si delir, halucinatie..etc in textul meu care sunt altfel denumite...


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lia Sabau
3 mins
  -> Mulţumesc.

agree  George Colibaba
10 mins
  -> Mulţumesc.

agree  Claudia Coja
16 mins
  -> Mulţumesc.

agree  Mihaela Petrican: idei delirante...pentru a se diferenţia de "delirium"
3 hrs
  -> Mulţumesc.

agree  Iosif JUHASZ
7 hrs
  -> Mulţumesc.

agree  IonutU
1 day 9 hrs
  -> Mulţumesc.

agree  Tradeuro Language Services
11 days

29 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
manifestare paranoidă


Explanation:
O sugestie.

--------------------------------------------------
Note added at 35 mins (2010-12-07 10:00:48 GMT)
--------------------------------------------------

Mi se pare o formulare apropiată semantic de cuvântul dat...

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2010-12-07 12:51:42 GMT)
--------------------------------------------------

Şi la "delir" mă gândisem, dar mi s-a părut un termen prea general, iar sensul "frenetic" al acestui cuvânt tinde să prevaleze... Paranoia este un delir cronic, cu manifestări încadrabile în ceea ce ştiam despre "delusion" (suspiciune, idei fixe, etc.) şi, din ce mi s-a părut, potrivit şi în contextul dat.


    Reference: http://dexonline.ro/definitie/paranoia
    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Delusion
Adina D
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Julia Prazsmary
2 days 2 hrs
  -> Mulţumesc :)