KudoZ home » English to Romanian » Religion

Process theologians

Romanian translation: adeptii teologiei prefacerii (process theology)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Process theologians
Romanian translation:adeptii teologiei prefacerii (process theology)
Entered by: Virgil Baidoc

04:39 Aug 3, 2004
English to Romanian translations [PRO]
Social Sciences - Religion
English term or phrase: Process theologians
Niste teologi mai aparte...
Virgil Baidoc
adeptii teologiei prefacerii (process theology)
Explanation:


Sigur ca e un termen inventat, dar alta solutie nu avem, de vreme ce e un concept importat si putin cunoscut pana acum. "Evolutionism" nu ar fi corect dupa mine, pentru ca se confunfa cu cel al lui Darwin (poate ca au legaturi, dar nu sunt deloc acelasi lucru).

"Teologii procesului" sau "teologia procesului" suna dupa mine foarte bizar in romana si destul de inexact. Iata si argumentul unui francez, desi nu sunt neaparat de acord cu el:

"Dans une recension parue dans la Revue d'Histoire et de Philosophie religieuses, le professeur G. Siegwalt écrit : "théologie du processus". Ces deux traductions sont possibles et défendables. Elles ne sont pas entičrement satisfaisantes. Comme l'écrit A. Parmentier, "le process est le devenir de l'expérience... Le mot 'processus' rend mal compte de sa signification ; et on ne peut pas le traduire par 'devenir' purement et simplement." (PhW 582)
En effet, "processus" n'implique pas forcément l'idée d'un développement organique, d'un dynamisme créateur interne. "Devenir" correspond plutôt ŕ becoming qui, dans le langage des penseurs du Process, n'est pas synonyme de process. Dans les textes du Conseil Oecuménique des Eglises, on trouve "théologie de l'évolution" ; mais l'évolution est seulement l'un des aspects du process, et ce mot indique mal ce dont il s'agit. Le vocabulaire philosophique français connaît bien un emploi du mot "procčs" qui pourrait convenir."

Alte variante:

"adeptii teologiei dinamice"
"adeptii teologiei evolutive"

Insist insa ca peste tot trebuie pus in paranteza "Process Theology"

"Process Theology is an acknowledgement that contemporary understanding of God and God's expression through creation, including human beings, is always in "process" and never complete. That is to say that Process Theology is unlike traditional theologies in that it is not static."
Selected response from:

Dan Marasescu
Romania
Grading comment
Multumesc.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1teologi ai procesului
Mihaela Sinca
3 +1teologi evolutionisti
Daniela McKeeby
3 +1adeptii teologiei prefacerii (process theology)
Dan Marasescu
3teologi ai noii gandiri a metafizicii
elenus
3teologi ai deveniriixxxMihai Badea


Discussion entries: 2





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
process theologians
teologi ai procesului


Explanation:
Este mai cu seamă cazul aşa-numitei „teologii a procesului”, ce ia în considerare posibilitatea ca divinitatea însăşi să fie susceptibilă de un anume fel de evoluţie. Schubert Ogden [15] , William Kneale [16] , Robert Coburn [17] , şi mulţi alţii văd lucrurile în acest fel, bazându-se în principal pe ideea, prezentă încă la Friedrich Schleiermacher [18] , că o fiinţă atemporală nu ar putea să îşi fixeze scopuri şi să acţioneze în vederea îndeplinirii lor.


--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2004-08-03 04:49:48 GMT)
--------------------------------------------------

http://revistarespiro.com/Issue3/eseuri_Mihai Dinu2.htm

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 2 mins (2004-08-03 07:41:09 GMT)
--------------------------------------------------

cred ca in astfel de cazuri trebuie folosita in paranteza si varianta originala si eventual introdusa o nota de subsol. Altfel orice traducere aproximativa nu va fi suficient de clara, mai ales pentru publicul larg.


    Reference: http://mb-soft.com/believe/text/theism.htm
Mihaela Sinca
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  elenus
2 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
process theologians
teologi ai devenirii


Explanation:
Raspunsurile date de colegele mele mi se par de bun simt. Atata vreme cat nu exista un termen consacrat, este normal sa incercam sa inventam/impunem noi unul. Si nimeni nu este de blamat pentru o astfel de incercare, fie ea inspirata sau mai putin inspirata.
In masura in care te descurci si cu franceza, exista un site [http://www.eglise-reformee-car.org/edit/liens/www.theolib.co...] in care sunt discutate cele doua propuneri de traducere in limba franceza: „théologie du devenir” si „théologie du processus”. Se pare ca nici ei nu au ajuns inca la o concluzie. De fapt, este pastrat adesea si termenul in engleza. Si in romana exista vad aceasta tendinta.
Sper sa te fi ajutat macar cu un pas spre alegerea cea buna. Inspiratie!

Mihai


xxxMihai Badea
Luxembourg
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
process theologians
teologi ai noii gandiri a metafizicii


Explanation:
...ar mai fi o varianta. Eu sunt de acord cam cu tot ce s-a spus pana acum. Intr-adevar, ortodoxismul nu are nimic de-a face cu evolutionismul. Asta nu ne impiedica insa sa incercam sa intelegem ceea ce nu impartasim. In ce priveste raspunsul Danielei, intr-adevar Darwin a fost o sursa de inspiratie pentru "process philosophers", dupa cum se poate citi mai jos, deci nici ea nu a fost departe de adevar:

"So if I can summarize, Whitehead opposed the determinism, the secularization of science that had become the goal of logical positivism. He did not see any hope of resurrecting Paley's deism, so he embraced evolutionary change as the expression of how God interacted with the world. This was particularly welcome to those in the religious ghetto of Kant, who welcomed an academic alternative to irrelevance, but was despised by the majority of secularized philosophers who had long since abandonned teleology.

If it was Einstein who had inspired the Neo-Kantian logical positivists, it was Darwin and Bohr that inspired the process philosophers. For Evolution requires, almost as an article of faith, that process be progressive, inspiring a unvocalized hope in improvement of man. Quantum Mechanics argues for the mysterious nature of atoms that do not exist as particles between measurements, but are weirdly distributed waves. The act of measurement, of becoming real, is more significant than the time between, of being real. Clearly this is Whitehead at his best, and many physicists found inspiration in this expression of the new physics.

Not only did process theology find a way to explain evolution, quantum mechanics and keep God in his creation, Whitehead also solves the problem of evil. For God, though omniscient and omnibenevolent, is not omnipotent, but is ravaged by time as we are. Like Rabbi Kushner's God, Whitehead's God inspires our pity, though perhaps not our reverence." vezi link: http://bex.nsstc.uah.edu/H399/notes19.html

Am convingerea ca toti cei care au dat un raspuns aici, au facut-o din dorinta de a va ajuta intr-un fel sau altul. Si, conform regulei "jocului", dumneavoastra veti alege cel mai potrivit raspuns. Succes!

elenus
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
process theologians
adeptii teologiei prefacerii (process theology)


Explanation:


Sigur ca e un termen inventat, dar alta solutie nu avem, de vreme ce e un concept importat si putin cunoscut pana acum. "Evolutionism" nu ar fi corect dupa mine, pentru ca se confunfa cu cel al lui Darwin (poate ca au legaturi, dar nu sunt deloc acelasi lucru).

"Teologii procesului" sau "teologia procesului" suna dupa mine foarte bizar in romana si destul de inexact. Iata si argumentul unui francez, desi nu sunt neaparat de acord cu el:

"Dans une recension parue dans la Revue d'Histoire et de Philosophie religieuses, le professeur G. Siegwalt écrit : "théologie du processus". Ces deux traductions sont possibles et défendables. Elles ne sont pas entičrement satisfaisantes. Comme l'écrit A. Parmentier, "le process est le devenir de l'expérience... Le mot 'processus' rend mal compte de sa signification ; et on ne peut pas le traduire par 'devenir' purement et simplement." (PhW 582)
En effet, "processus" n'implique pas forcément l'idée d'un développement organique, d'un dynamisme créateur interne. "Devenir" correspond plutôt ŕ becoming qui, dans le langage des penseurs du Process, n'est pas synonyme de process. Dans les textes du Conseil Oecuménique des Eglises, on trouve "théologie de l'évolution" ; mais l'évolution est seulement l'un des aspects du process, et ce mot indique mal ce dont il s'agit. Le vocabulaire philosophique français connaît bien un emploi du mot "procčs" qui pourrait convenir."

Alte variante:

"adeptii teologiei dinamice"
"adeptii teologiei evolutive"

Insist insa ca peste tot trebuie pus in paranteza "Process Theology"

"Process Theology is an acknowledgement that contemporary understanding of God and God's expression through creation, including human beings, is always in "process" and never complete. That is to say that Process Theology is unlike traditional theologies in that it is not static."


    Reference: http://www.process-theology.org/index.htm
    Reference: http://www.eglise-reformee-car.org/edit/liens/www.theolib.co...
Dan Marasescu
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 15
Grading comment
Multumesc.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bogdan Burghelea: imi place traducerea
1 day0 min
  -> multumesc

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
process theologians
teologi evolutionisti


Explanation:
Eu as as traduce termenul tinand cont de faptul ca doctrina lor se aseamana destul cu cea a lui Darwin (diferite scenarii, bineinteles). Din cate imi aduc aminte, biserica ortodoxa ii numeste "eretici evolutionisti" sau "evolutionisti". Imi pare rau ca nu te pot ajuta mai mult (unchiul meu este in vacanta), dar sunt sigura ca orice preot din Romania, cat decat citit, iti poate confirma existenta dogmei evolutioniste(cea crestina, nu cea a lui Darwin). Daca ai nevoie de mai multe nume sau explicatii in engleza despre "process theologians" trimite-mi un mesaj prin Proz si ma voi uita prin manualele lui Doug.



--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 30 mins (2004-08-03 08:09:59 GMT)
--------------------------------------------------

lol ... se pare ca ar fi bine sa il astept pe unchiul meu sa vina din vacanta inainte sa indraznesc sa imi mai dau cu parerea! Imi cer scuze ca v-am deranjat:-( si de-abia astept sa impartasesc faptul ca \"process theologians\" n-au nimic in vedere cu evolutionistii. Sunt sigura ca bishop-ul imi va da o medalie :-)

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 56 mins (2004-08-03 08:35:24 GMT)
--------------------------------------------------

scuze din nou ... daca tot va place sa cititi, v-as recomada \"Ortodoxia si eroarea evolutionista\" a lui Vladuca si Gherasim

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 57 mins (2004-08-03 09:37:02 GMT)
--------------------------------------------------

Pentru Elenus:
cu exceptia primei fraze, evolutie sau evolutionism se refera doar la doctrina religioasa (filozofica), nu la Darwin; imi dau seama
ca raspunsul meu pare criptic, dar ca de obicei imi bag nasul unde nu-mi fierbe oala :-( Incerc sa aprind paiele pe focul religiei, nu al traducerii :-) Se pare ca dilema a fost rezolvata de un alt translator inaintea mea sau a noastra: exista cel putin o carte publicata in Romania (autori romani) in care teologii evolutionisti sunt pomeniti. Oricum, iti multumesc pentru ca ai incercat sa ma aperi si mii de multumiri pentru incercarea de a face pace

Daniela McKeeby
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  elenus
15 mins