KudoZ home » English to Swedish » Aerospace / Aviation / Space

Target fly-by

Swedish translation: förbiflygning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Target fly-by
Swedish translation:förbiflygning
Entered by: Lisa Lloyd

14:06 Oct 21, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Aerospace / Aviation / Space
English term or phrase: Target fly-by
"It has 100% lived-up to its full name of 'Project for On-Board Autonomy' – for every day of the last three years the spacecraft performed onboard such functions as steering, navigation, target fly-by estimation and image capture" om en satellit. Jag förstår vad de menar, men kan inte hitta ett bra svenskt uttryck... någon som vet?
Erika Lundgren
förbiflygning
Explanation:
target fly-by estimation = beräkning inför förbiflygning

Rymdskepp till Mars
... 3. Friflygningen i rymden,. 4. Omloppsbanor runt månen och planeterna samt. ... 28 februari
1983, 123 dygn efter returstart. förbiflygning av Venus,. ...
koti.welho.com/jwestman/space/marsships03.html - 48k - Cachad - Liknande sidor

Rosetta LAP
... (ESA 26 maj 2004, på engelska); Rosettas självporträtt: ett foto av Rosettas solpaneler,
taget i rymden av kameran ... 26 februari 2007, Förbiflygning av Mars. ...
www.space.irfu.se/rosetta/index_sv.html - 28k - 19 okt 2004 - Cachad - Liknande sidor

Astrowebb | astrowebb.com
... hunnit tanka Delta 2 raketen, som ska ta Messenger ut i rymden, och inga ... Till en
början kommer Messenger att göra en förbiflygning av jorden i augusti 2005 ...
www.johnnyronnberg.com/astrowebb/ rymdfart/sonder/messenger.htm - 15k - Cachad - Liknande sidor

[PDF] NYHETSBREV SWAN
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - HTML-version
... Man har upptäckt ett par nya månar runt Saturnus och en förbiflygning av Titan är
på gång. ... Det verkar oklart om och när Fuglesang kommer upp i rymden. ...
www.astrobiologi.nu/docs/nyhet_24aug04.pdf
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1förbiflygning
Lisa Lloyd
3måls/föremåls passering
Mats Wiman


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
target fly-by
förbiflygning


Explanation:
target fly-by estimation = beräkning inför förbiflygning

Rymdskepp till Mars
... 3. Friflygningen i rymden,. 4. Omloppsbanor runt månen och planeterna samt. ... 28 februari
1983, 123 dygn efter returstart. förbiflygning av Venus,. ...
koti.welho.com/jwestman/space/marsships03.html - 48k - Cachad - Liknande sidor

Rosetta LAP
... (ESA 26 maj 2004, på engelska); Rosettas självporträtt: ett foto av Rosettas solpaneler,
taget i rymden av kameran ... 26 februari 2007, Förbiflygning av Mars. ...
www.space.irfu.se/rosetta/index_sv.html - 28k - 19 okt 2004 - Cachad - Liknande sidor

Astrowebb | astrowebb.com
... hunnit tanka Delta 2 raketen, som ska ta Messenger ut i rymden, och inga ... Till en
början kommer Messenger att göra en förbiflygning av jorden i augusti 2005 ...
www.johnnyronnberg.com/astrowebb/ rymdfart/sonder/messenger.htm - 15k - Cachad - Liknande sidor

[PDF] NYHETSBREV SWAN
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - HTML-version
... Man har upptäckt ett par nya månar runt Saturnus och en förbiflygning av Titan är
på gång. ... Det verkar oklart om och när Fuglesang kommer upp i rymden. ...
www.astrobiologi.nu/docs/nyhet_24aug04.pdf


Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
3 days 16 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
target fly-by
måls/föremåls passering


Explanation:
fotografering och beräkning av måls/föremåls passering...

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4