KudoZ home » English to Swedish » Architecture

Cathar

Swedish translation: katar


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Cathar
Swedish translation:katar
Entered by: Maria Drangel

20:27 Nov 11, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Architecture / arkitektur under medeltiden
English term or phrase: Cathar
Visit the impressive Cathar castles within easy reach.
Jag förstår det som att det är en särskild sorts fästningar i området vid Pyrenéerna, troligtvis uppförda under medeltiden. Jag skulle vilja veta vad man kan kalla "Cathar" på svenska.
Maria Drangel
Sweden
katar
Explanation:
Enligt Wikipedia:
Katarer (av grekiska katharos, "ren") är ett kollektivnamn för de många sekter med dualistisk grundåskådning, vilka på 1000-talet började utbreda sig i Europa. Ordet kättare härrör från namnet på denna trosinriktning; för både katolska och ortodoxa kyrkorna var katarerna hedningar.
Selected response from:

Anna Herbst
Australia
Grading comment
Tack snälla!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1katar
Anna Herbst
4katariska
Catrine Knuters


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
cathar
katar


Explanation:
Enligt Wikipedia:
Katarer (av grekiska katharos, "ren") är ett kollektivnamn för de många sekter med dualistisk grundåskådning, vilka på 1000-talet började utbreda sig i Europa. Ordet kättare härrör från namnet på denna trosinriktning; för både katolska och ortodoxa kyrkorna var katarerna hedningar.


    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/Katarer
Anna Herbst
Australia
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 2
Grading comment
Tack snälla!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Karin Hellbom: katarborgar
9 hrs

2853 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
cathar
katariska


Explanation:
Adjektivet katarisk/katariska kan härledas från substantivet katar, förekommer i en C-uppsats i religion skriven av Ulla Sundström, Högskolan i Gävle, 2002: Katarismen - De goda männens lära, och även på Wikipedia: "de katariska idéena".

Example sentence(s):
  • " Hos vissa katariska riktningar tog sig dualismen ett uttryck i en hierarkisk uppdelning av människorna i skilda andliga fullkomlighetsgrader (Sundström, U., s 25, 2002)".

    Reference: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:120051/FULLTEXT01...
    Reference: http://https://sv.wikipedia.org/wiki/Katarer
Catrine Knuters
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish