KudoZ home » English to Swedish » Art, Arts & Crafts, Painting

card weaving

Swedish translation: brickvävning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:card weaving
Swedish translation:brickvävning
Entered by: Anette Herbert

22:03 Jul 3, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Art, Arts & Crafts, Painting / vävning
English term or phrase: card weaving
En vävteknik tror jag.
Anette Herbert
brickvävning
Explanation:
eller bandvävning - betydligt fler träffar än på "hålkortsvävning". Det tycks vara en teknik för att väva smala föremål, t ex band, där man använder brickor.
Selected response from:

nasholm
Grading comment
Precis vad jag hittade till sist. Tack för bekräftelsen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4brickvävningnasholm
4hålkortsvävning
Mårten Sandberg


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hålkortsvävning


Explanation:
in ye olde days..
En av de tidigare tillämpningarna som använde hålkortstekniken, den kanske äldsta formen av informationsteknologi.
Verkar anvädas i viss utsträckning fortfarande. Googla hålkort och vävning
Ingen klockren ref men dock...


    Reference: http://web.mac.com/chrickestenseth/iWeb/stenseth/Bildarkiv3....
Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish

1 day18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
brickvävning


Explanation:
eller bandvävning - betydligt fler träffar än på "hålkortsvävning". Det tycks vara en teknik för att väva smala föremål, t ex band, där man använder brickor.

nasholm
PRO pts in category: 4
Grading comment
Precis vad jag hittade till sist. Tack för bekräftelsen!