KudoZ home » English to Swedish » Art/Literary

Creatures of the Gods

Swedish translation: gudarnas varelser


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Creatures of the Gods
Swedish translation:gudarnas varelser
Entered by: Sven Petersson

15:03 May 28, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Art/Literary
English term or phrase: Creatures of the Gods
Det handlar om djur , kreatur i sammanhanget är lite för kraftigt samtidigt betyder det ju skapelser. Finns det inte ytterligare ett svenskt ord som jag inte kommer på?
Christer 5
gudarnas varelser
Explanation:
Try "guds varelser" with Google!
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
tack
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4skapelser
Mario Marcolin
5 +2gudarnas varelser
Sven Petersson
5kommentar: Gudarnas verk/kreation/skapelser
Georgios Paraskevopoulos
2Gudarnas boskapEKM


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
skapelser


Explanation:
qv

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-28 15:15:55 (GMT)
--------------------------------------------------

\" Betraktade som Guds skapelser bör djuren
skyddas mot övergrepp och lidande.\"
http://www.nok.se/skola/etik/handl.pdf


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-28 15:23:30 (GMT)
--------------------------------------------------

i äldre svenska användes \"Guds kreatur\" ofta i betydelsen \"skapad av Gud\":

\"Prästen besvärjer vattnet, utdrifver de onda demonerna ur detta element och befaller det att visa sig som ett lydigt Guds kreatur till oskuldens eller brottslighetens uppdagande\"
http://www.lysator.liu.se/runeberg/magi/0056.html

\"öknamn åt Guds kreatur och ställer er som oskulder, då ni
är lättfärdiga. Se så! Jag har fått nog, jag; det har gjort
mig galen. Jag säger, vi skola icke hafva flera giftermål.
De som redan äro gifta, skola lefva - alla utom en: resten
skall blifva som den är. Gå i kloster, gå!\"
HAMLET. III, l.55 (Hagberg översättning)

http://www.lysator.liu.se/runeberg/hagberg/a0237.html

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Georgios Paraskevopoulos: gudarnas skapelser
52 mins
  -> Tack!

agree  maq
1 hr
  -> Tack!

agree  A. Petrunova
2 hrs
  -> blagodarya!

agree  Nina Engberg
3 hrs
  -> Tack Nina

10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
gudarnas varelser


Explanation:
Try "guds varelser" with Google!

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14093
Grading comment
tack

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anton Svärd
29 mins
  -> Thank you very much!

agree  A. Petrunova
2 hrs
  -> Thank you very much!

10 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Gudarnas boskap


Explanation:
Det skulle vara bra om du kunde ge mer sammnhang an sa har. 'Creatures' tacker in manga saker > vasen, varelser osv. Med mer sammanhang kan man hitta en omvag runt uttrycket som trots allt bevarar stilen och kanslan fran engelskan.

Gudadjur? De heliga djuren?

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Georgios Paraskevopoulos: kreatur ja, boskap nej
52 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
kommentar: Gudarnas verk/kreation/skapelser


Explanation:
creation = skapelse, kreation, verk
creatures of the Gods="gudaverk"

Efter varje skapelsedygn betraktade Gud sitt verk och såg att det var gott. När människan skapats den sjätte dagen såg han på allt han hade gjort, och det ”var mycket gott”. Därefter fullbordade han verket genom att skapa sabbatsdagen (1 Mos 2:2—3).

Jag anser att Mario Marcolin ger en bra definition



Georgios Paraskevopoulos
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 80