KudoZ home » English to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

Aftersales

Swedish translation: eftermarknad


08:51 Dec 14, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Marketing - Automotive / Cars & Trucks
English term or phrase: Aftersales
För 'aftersales market' används 'eftermarknaden' i åtminstone en referens jag hittat - men det är en översättning så frågan är om det bara är ett provisorium.

Vad gör man i så fall med 'aftersales' på svenska? - det gäller ju alla aktiviteter efter försäljningen av en produkt. Google antyder att det engelska uttrycket är väl etablerat i de svenska biltillverkarnas språkbruk... bör man behålla det engelska uttrycket kanske?
EKM
Sweden
Swedish translation:eftermarknad
Explanation:
Trots allt ett bra beskrivande ord om man vill hålla sig till svenskan. Och det är ju en bransch som omsätter jättebelopp.
Selected response from:

asptech
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2eftermarknadasptech
4efterservice
Monika Lebenbaum
3service- och garantiåtaganden
Sven Petersson


  

Answers


42 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
aftersales
service- och garantiåtaganden


Explanation:
Försvara ärans och hjältarnas språk!
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 569

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Reino Havbrandt: inte enbart. det kan vara merförsäljning också :-)
7 hrs
  -> Thank you very much!

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
eftermarknad


Explanation:
Trots allt ett bra beskrivande ord om man vill hålla sig till svenskan. Och det är ju en bransch som omsätter jättebelopp.

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 64
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  PMPtranslations: After sales service
6 hrs

agree  Reino Havbrandt: eftermarknadsaktiviteter har jag kallat det för.
6 hrs

7 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
aftersales
efterservice


Explanation:
Man talar ofta om efterservice i samband m bilköp.Används även av företag som SIBA, Emmaljunga, mm.


    Reference: http://www.gepvp.org/publications/Newsletter/QTER1-03/SENews...
    Reference: http://www.naringsliv.se/artikel.php?ar=2004&nr=1&tema=parti...
Monika Lebenbaum
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8