KudoZ home » English to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

door latch stop

Swedish translation: Spärr för dörrsprint


10:18 Dec 22, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
English term or phrase: door latch stop
This can be done by touching the door
latch stop, for example.
electrostatic discharge
Karin SommerBlomstrand
Swedish translation:Spärr för dörrsprint
Explanation:
Min tolkning är att det är någon slags stopp eller spärr för att dörrsprinten ska låsa/stänga bildörren.
Antingen den lilla vippspärren som brukar finnas för att slå om låset till "barnsäkert" dvs så att dörren inte gör att låsa upp inifrån genom att dra upp låsknapparna. Eller någon specialspärr, se t ex länken nedan.

Att bara säga dörrstopp tro jag är missvisande, för då tänker läsaren på gummikil. Eftersom detta stopp involverar "latch" så har det snarare med själva sprintens låsning att göra.
Selected response from:

Jan Sundström
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 -1dörrstopp
Lars Jelking
2Spärr för dörrsprint
Jan Sundström


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
dörrstopp


Explanation:
Helt enkelt!

Lars Jelking
Israel
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 107

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Lars Palmer: is it really that simple...?
7 hrs

disagree  Jan Sundström: Någon slags stopp handlar det säkert om, men dörrstopp får mig att tänka på en gummikil för dörrar innomhus, och ger väl inte läsaren någon insikt i hur manicken ser ut i bilsammanhang.
4 days

4 days   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Spärr för dörrsprint


Explanation:
Min tolkning är att det är någon slags stopp eller spärr för att dörrsprinten ska låsa/stänga bildörren.
Antingen den lilla vippspärren som brukar finnas för att slå om låset till "barnsäkert" dvs så att dörren inte gör att låsa upp inifrån genom att dra upp låsknapparna. Eller någon specialspärr, se t ex länken nedan.

Att bara säga dörrstopp tro jag är missvisande, för då tänker läsaren på gummikil. Eftersom detta stopp involverar "latch" så har det snarare med själva sprintens låsning att göra.


    Reference: http://users.aol.com/TSEditor/slach.html
Jan Sundström
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 32