KudoZ home » English to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

hard wired signal

Swedish translation: signal på egen/dedikerad ledning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hard wired signal
Swedish translation:signal på egen/dedikerad ledning
Entered by: Ulla Lundquist

12:22 Mar 13, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / fordon - bromssystem
English term or phrase: hard wired signal
about: a failing bus system as long as the hard wired signal.. does not indicate a failure
Ulla Lundquist
Italy
signal på egen/dedikerad ledning
Explanation:
elektro-komponenter (eller elektroniska undersystem snarare) kan kommunicera antingen genom att ha en aldeles egen signalledning (vilket ger många ledningar om många komponenter skall fungera ihop), eller via buss där alla komponeneter fysiskt sett mottar samma elsignaler men där ett elektroniskt adresseringssystem gör att inte alla komponter reagerar på signalen.
Hard wire bör alltså syfta på detta förstnämnda - en separat ledning.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
tack - för svar o förklaringar
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2signal på egen/dedikerad ledning
Mårten Sandberg
5 -1signal[överföring] i kabel
Lars Jelking


  

Answers


42 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
signal på egen/dedikerad ledning


Explanation:
elektro-komponenter (eller elektroniska undersystem snarare) kan kommunicera antingen genom att ha en aldeles egen signalledning (vilket ger många ledningar om många komponenter skall fungera ihop), eller via buss där alla komponeneter fysiskt sett mottar samma elsignaler men där ett elektroniskt adresseringssystem gör att inte alla komponter reagerar på signalen.
Hard wire bör alltså syfta på detta förstnämnda - en separat ledning.

Mårten Sandberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 155
Grading comment
tack - för svar o förklaringar

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxfinntranslat: ok
19 mins
  -> Tack

agree  Reino Havbrandt: signal via direkt ledning (i motsats till signal via buss)
3 hrs
  -> Percis, tack

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
signal[överföring] i kabel


Explanation:
'Hard wire' innebär att förbindelsen sker medelst en kabel till skillnad från trådlöst såsom radio eller infrarött. Experterna diskuterar dock om fiberoptik (används allmänt inom flygindustrin därför att den är tämligen störningssäker) skall räknas som 'hard wire'. Utgången på samtalen tycks dröja.

Lars Jelking
Israel
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 107

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mårten Sandberg: Sammanhanget. "kabel till skillnad från trådlöst" stämmer dåligt med källan som handlar om hard wire vs. bussystem. Intet tal om trådlöst. Även bussar är ju kabelbaserade.
29 mins

neutral  Reino Havbrandt: Du har rätt i princip men i just det här fallet har Mårten rätt
1 hr