KudoZ home » English to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

road car

Swedish translation: standardvagn


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:road car
Swedish translation:standardvagn
Entered by: Robert Block

02:35 Oct 29, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / Type of car
English term or phrase: road car
Alltså en bil avsedd för användning i trafik och ej i tävlingssammanhang. Trafikbil har åtminstone använts i forna tider men finns det några andra förslag?
Kent Andersson
standardvagn
Explanation:
Det uttryck och den definition som används inom biltävling.
Selected response from:

Robert Block
Thailand
Grading comment
Det fick bli standardvagn. Tack!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3standardvagn
Robert Block
4bil för vägtrafikReino Havbrandt
3personbilPeter Johansson


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
standardvagn


Explanation:
Det uttryck och den definition som används inom biltävling.

Robert Block
Thailand
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 3
Grading comment
Det fick bli standardvagn. Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxbofasching: Standarvagn=OK, trafikbil vore vilseledande och betydde (betyder fortfarande?) en bil med trafikrillstånd, då vanligen lastbil, men äver taxi behövde trafiktillstånd. Utan trafiktillstånd="svartåkare"
3 hrs

agree  xxxfinntranslat: ok
7 hrs

agree  Bertil Andreazon: En omskrivning är också möjlig då standardvagn leder tankarna till en 'naken' bil utan extrautrustning. Därför skulle man kunna skriva 'en vanlig bil ej avsedd för tävlingssammanhang'
9 hrs

18 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
personbil


Explanation:
En vanlig bil helt enkelt?

Peter Johansson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

1 day5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bil för vägtrafik


Explanation:
k

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 377