KudoZ home » English to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

steady state

Swedish translation: stabil(isera)t tillstånd


08:52 Sep 3, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
English term or phrase: steady state
Det handlar om en strålkastare till en bil:

"The lamp rapidly increases in intensity from a dim glow to a very high-intensity, bright light called a steady state.
Within a few seconds of the arc being established in the bulb, the majority of steady state is complete. 100 percent of the steady state is completed shortly there after."
Pål Toler
Sweden
Swedish translation:stabil(isera)t tillstånd
Explanation:
Tveksamt skriven källa skulle ja drista mig att säga. Det är knappast någon specifik fackterm utan vanlig engelska, varför "called" förvirrar. Ljuset stabiliserar sig på en konstant nivå en liten stund efter tändning.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4stationärt (tillstånd)asptech
4stadig tillst°and
Sébastien Ricciardi
4stabil(isera)t tillstånd
Mårten Sandberg


  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stabil(isera)t tillstånd


Explanation:
Tveksamt skriven källa skulle ja drista mig att säga. Det är knappast någon specifik fackterm utan vanlig engelska, varför "called" förvirrar. Ljuset stabiliserar sig på en konstant nivå en liten stund efter tändning.

Mårten Sandberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 155
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Thomas Johansson: Tror inte att källtexten är skriven av en person med engelska som modersmål. Låter konstig i största allmänhet. Tror "called" bara markerar att man här definierar vad "steady state" betyder i texten som följer.
2 days10 hrs
  -> Ja den är konstig precis som påpekat. Jag brukar utgå från det som faktiskt står i möjligaste mån - är det dåligt skrivet, blir givetvis översatt text därefter.

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stadig tillst°and


Explanation:
Sorry for the °a but I am on a "icke-svensk" keyboard

In KTH, we used "stadig"

and we are not the only ones: in ref1:
(negative unsteady) firmly fixed, balanced or controlled The table isn't steady; You need a steady hand to be a surgeon. -> stadig


    Reference: http://www.thefreedictionary.com/Steady
Sébastien Ricciardi
France
Native speaker of: Native in FrenchFrench

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Thomas Johansson: Misstänker att "steady" ska ha att göra med hur man brukar tala om ljus som "steady" - varvid jag tror vi vanligtvis pratar om "stadigt ljus" snarare än "stabilt ljus"...
2 days9 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stationärt (tillstånd)


Explanation:
Ordagrant, fast jag har svårt med sammanhanget

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 64