KudoZ home » English to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

Pesudo manual shifting

Swedish translation: manuell växling


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Pesudo manual shifting
Swedish translation:manuell växling
Entered by: Hans Näslund

16:29 Dec 29, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / Automotive
English term or phrase: Pesudo manual shifting
I den text jag korrekturläser har termen "pesudo manual shifting" översatts som "adaptiv växling". Finns det en sådan term på svenska, eller vad heter det annars?

Kontext: Five speed manual transmission is available as standard on all models, giving a precise direct feel. Alternatively, certain models offer you the smooth linear feel of Activematic Transmission, allowing a choice of fully automatic or pseudo manual shifting.
Hans Näslund
Sweden
manuell växling
Explanation:
av automatlåda
går väl bra?
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack - det var så jag själv hade skrivit också.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5manuellt växelval
Klas Törnquist
4Pseudomanuell växellådaHans-Bertil Karlsson
4halvautomatisk växling
Lennart Helgesson
1 +1manuell växlingReino Havbrandt


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
manuellt växelval


Explanation:
...eller något liknande. Idén är att man har en automatlåda, där man kan ingripa i växlingen genom att föra växelväljaren till ett "sidospår" och t ex peta den framåt för uppväxling resp bakåt för nedväxling. Sök t ex på Tiptronic på svenska sidor.
Enligt vad motortidningarna skriver så lär man tröttna rätt så fort på denna finess.
Det här med "adaptiv" har översättaren fått om bakfoten (chansat?). En del moderna automatlådor kan anpassa sig till förarens körsätt och detta kallas "adaptivt" på svenska.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-29 17:03:40 (GMT)
--------------------------------------------------

Audis variant:
http://www.audi.se/page_972.shtml

Klas Törnquist
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 230

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: Instämmer tillfullo
1 hr
  -> Tackar!

agree  Mario Marcolin: :)
1 day 1 hr
  -> Tackar!

agree  Jenny Johansson
1 day 3 hrs
  -> Thank U!

agree  Henrik Brameus
1 day 4 hrs
  -> Thank U, 2!

agree  Reino Havbrandt: växelval är bättre än växling, eftersom ju själva växlingen sköts av automtalådan. Nu ska jag laga tomtatlåda till nyårssupén.
1 day 20 hrs
  -> Tack!

29 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
manuell växling


Explanation:
av automatlåda
går väl bra?


    Reference: http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/1999/9911/991101.htm...
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 377
Grading comment
Tack - det var så jag själv hade skrivit också.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henrik Brameus
1 day 4 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pesudo manual shifting
Pseudomanuell växellåda


Explanation:
Varför inte behålla originalets stil. Den är ju "pseudo" så tillvida att föraren kan påverka växlingen, men att det trots allt är automatlådan som sköter den mekaniska delen.

Det finns också en mycket avancerad variant som används i tävlingsbilar, där föraren "förväljer" en växel, och sedan byts den automatiskt så fort man trampar ner kopplingen. Men det är tveksamt om detta är alternativet för en vanlig personbil. Det finns för övrigt också till bussar har jag sett (Volvo kallar sin för I-shift - se länken nedan).

Adaptiv är fel, som Klas påpekar.


    Reference: http://www.volvopavag.com/Svenska/pavag/artiklar/2003/3/Pers...
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 62

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pesudo manual shifting
halvautomatisk växling


Explanation:
beroende på system eller bilmärke kan den manuella växlingen av auromatväxellådan ske på olika sätt. På vanligt sätt genom att väljarspaken förs till växellägena eller genom att man trycker på en knapp och växlar upp eller ner.

Lennart Helgesson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 73