KudoZ home » English to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

GPS and car steering

Swedish translation: GPS-teknik har använts för att ge snabb reaktion hos styrningen


13:03 Mar 7, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
English term or phrase: GPS and car steering
I en reklamtext för ett bilmärke står det så här:
"Global position satellite technology (GPS) has been used resulting in fast accurate steering responsiveness."

Vad menas egentligen med det - kan man använda GPS för att styra bilen?
Hans Näslund
Sweden
Swedish translation:GPS-teknik har använts för att ge snabb reaktion hos styrningen
Explanation:
Se t ex URL nedan. Låter litet lattjo med är tydligen rimligt. Det torde väl framgå av kontexten i den text du översätter.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Jag tycker fortfarande att det låter konstigt, och jag förstår inte vad som menas. (Kontexten ger ingen ledning, eftersom det är fråga om lösryckta meningar.)

Men jag försöker tills vidare med följande lite luddiga översättning:

"Genom användningen av GPS-teknik blir styrningen säkrare och mer exakt."
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5GPS-teknik har använts för att ge snabb reaktion hos styrningen
Klas Törnquist
5 -1navigeringHans-Bertil Karlsson


  

Answers


55 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
gps and car steering
navigering


Explanation:
Om man skulle koppla GPS till ratten skulle det bli en vinglig färd. Noggrannheten ligger väl på ca 10m om jag inte missminner mig.

Så det är nog en dålig översättning, som mera har med navigering är styrning att göra.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 62

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Klas Törnquist: Nu har bror nog navigerat fel. :-)
1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
GPS-teknik har använts för att ge snabb reaktion hos styrningen


Explanation:
Se t ex URL nedan. Låter litet lattjo med är tydligen rimligt. Det torde väl framgå av kontexten i den text du översätter.



    Reference: http://www.gpsworld.com/gpsworld/article/articleDetail.jsp?i...
Klas Törnquist
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 230
Grading comment
Jag tycker fortfarande att det låter konstigt, och jag förstår inte vad som menas. (Kontexten ger ingen ledning, eftersom det är fråga om lösryckta meningar.)

Men jag försöker tills vidare med följande lite luddiga översättning:

"Genom användningen av GPS-teknik blir styrningen säkrare och mer exakt."

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: Jo på en testbana med ett internt GPS-system och robotar finns det - men i texten ovan handlar det som jag ser det om ett helt vanligt system från satelliter och då kan det knappast användas för att styra bilen
18 mins
  -> Jag tror faktiskt man avser att GPS-teknik använts vid tester under utvecklingen.

agree  Lennart Helgesson: Tyckte också att det lätt skumt och sökte lite och ser att mazda.de skriver samma sak. Ur denna reklam får man dra slutsatsen att en Mazda har samma väghållning som en 60-tals Skoda om man kan använda GPS för att finjustera styregenskaperna.
1 hr
  -> Tackar!