KudoZ home » English to Swedish » Automotive / Cars & Trucks

16-WAY FEMALE TO OPEN END

Swedish translation: hylspropp

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:female plug connector
Swedish translation:hylspropp
Entered by: Manualmakaren

11:26 Oct 8, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
English term or phrase: 16-WAY FEMALE TO OPEN END
Detta är från en lista över komponenter så det är all kontext jag har. Det är "16-way" och "open end" jag har problem med.
lisafran
Hylspropp
Explanation:
En av mina käpphästar:
female = hyls...
male = stift...
uttag på sladd = ...propp
uttag som sitter fast = ...tag
I det här fallet är det en hylspropp.
(En vanlig stickkontakt heter stiftpropp, ett vnaligt vägguttag heter hylstag, ett anslutningsdon på en apparat med stift heter stifttag och skarvsladdens andra ände heter hylspropp.)
16 way betyder 16-polig här, och open end att den andra änden av kabeln saknar anslutningsdon.
Selected response from:

Manualmakaren
Sweden
Grading comment
Tack så jättemycket Björn. Jag har skrivit ner det här för framtida användning.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Hylspropp
Manualmakaren
2 +116-poligt honkontaktdon i ena änden
Reino Havbrandt


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
16-poligt honkontaktdon i ena änden


Explanation:
... och inget i den andra.

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 377

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: och kabelsvans i den andra :)
6 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Hylspropp


Explanation:
En av mina käpphästar:
female = hyls...
male = stift...
uttag på sladd = ...propp
uttag som sitter fast = ...tag
I det här fallet är det en hylspropp.
(En vanlig stickkontakt heter stiftpropp, ett vnaligt vägguttag heter hylstag, ett anslutningsdon på en apparat med stift heter stifttag och skarvsladdens andra ände heter hylspropp.)
16 way betyder 16-polig här, och open end att den andra änden av kabeln saknar anslutningsdon.

Manualmakaren
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 19
Grading comment
Tack så jättemycket Björn. Jag har skrivit ner det här för framtida användning.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: Jo, det stämmer. De här termerna har jag också stött på, jag tror det var på ASEA. De är bra som facktermer, och passar bra i många sammanhang, kanske även här.
1 day 6 hrs