KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

external accounts

Swedish translation: konto för utlänning


18:34 Mar 17, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial / funds
English term or phrase: external accounts
Brazil has been weaker recently but this has been more to do with the higher than expected inflation figures than contagion effects. We expect the external accounts and the political situation to remain positive. As a consequence the exchange rate should stabilise and inflation and interest rates come down.
caroline persson
Sweden
Swedish translation:konto för utlänning
Explanation:
Rerf. Wf business dictionary.
Utlänningskonton i närvarande kontext.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-17 22:22:03 (GMT)
--------------------------------------------------

Ursäkta, ref. (inte rerf.)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-19 15:27:12 (GMT)
--------------------------------------------------

Betalningsbalans, om man lusläser ursprungstexten, enligt mitt franska ekonomiska lexikon balance des paiements f, compte de non-résident



--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-19 15:31:40 (GMT)
--------------------------------------------------

Betalningsbalans, om man lusläser ursprungstexten, enligt mitt franska ekonomiska lexikon balance des paiements f, compte de non-résident Dessutom: compte des operations avec l\'exterieur, compte reste du monde, enligt Världsbankens ordlista för franska-engelska. Ursäkta men tiden räcker inte för översättning till svenska.

Selected response from:

Yngve Roennike
Grading comment
Tack
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4utlandsbaserade kontohavareGlenn Viklund
4konto för utlänning
Yngve Roennike
4utländska valutakonton
Tomas Nilsson
4konto i inhemsk bank för person som är bosatt i ett annat landLena Matzdotter


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
konto i inhemsk bank för person som är bosatt i ett annat land


Explanation:
Norstedts Business

Lena Matzdotter
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 632
Grading comment
I den här kontexten: överskott-utländska tillgångar-skulder

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Tore Feuk: säkert riktigt för individer, men här förefaller det handla om skillnadens mellan en nations utländska tillgångar och skulder
18 mins

neutral  EKM: Det kan kanske stämma, Brasilien har en hög andel utlandsarbetande från väst vars pengars vara eller icke-vara hos inhemska banker nog kan påverka ekonomin.
49 mins
The asker has declined this answer
Comment: I den här kontexten: överskott-utländska tillgångar-skulder

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
utländska valutakonton


Explanation:
Jag vet inte om denna översättning passar dina behov - men jag skulle råda dig att ta en så kort och koncis översättning som möjligt.

Mvh,

Tomas

Tomas Nilsson
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 68
Grading comment
Tack för hjälpen. Tillgångar-skulder=överskott i detta fall
The asker has declined this answer
Comment: Tack för hjälpen. Tillgångar-skulder=överskott i detta fall

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
konto för utlänning


Explanation:
Rerf. Wf business dictionary.
Utlänningskonton i närvarande kontext.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-17 22:22:03 (GMT)
--------------------------------------------------

Ursäkta, ref. (inte rerf.)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-19 15:27:12 (GMT)
--------------------------------------------------

Betalningsbalans, om man lusläser ursprungstexten, enligt mitt franska ekonomiska lexikon balance des paiements f, compte de non-résident



--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-19 15:31:40 (GMT)
--------------------------------------------------

Betalningsbalans, om man lusläser ursprungstexten, enligt mitt franska ekonomiska lexikon balance des paiements f, compte de non-résident Dessutom: compte des operations avec l\'exterieur, compte reste du monde, enligt Världsbankens ordlista för franska-engelska. Ursäkta men tiden räcker inte för översättning till svenska.



Yngve Roennike
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 33
Grading comment
Tack

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
utlandsbaserade kontohavare


Explanation:
Tror jag detta syftar på. Men i kontexten kan möjligen hela meningen formuleras om något:

"Vi förväntar oss fortsatt en positiv utveckling för både utlandsbaserade transaktioner och beträffande den politiska situationen".

Ett fortsatt inflöde av utländskt kapital, med andra ord.


    Egna funderingar
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476