KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

in the regulatory review/prescription drug benefits

Swedish translation: se nedan


15:02 May 8, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial / fonder
English term or phrase: in the regulatory review/prescription drug benefits
The worldwide pharmaceutical industry has very good secular growth prospects, driven mostly by new products derived from rich R&D pipelines. New research tools for finding promising targets and strategies for reducing development time bolster the long-term outlook and more than offset near-term uncertainties in the regulatory review process and the debate on the need for prescription drug benefits.
caroline persson
Sweden
Swedish translation:se nedan
Explanation:
debate on the need etc handlar om den debatt som pågår (i USA framförallt) om behovet av att receptbelagda läkemedel verkligen skall ha en farmakologiskt påvisbar positiv effekt (benefit)(och således inte bara vara "sockerpiller").
regulatory review gissar jag är den tämligen rigorösa granskningen som FDA har av läkemedel innan de släpps ut till offentligheten.
Selected response from:

Tore Feuk
United Kingdom
Grading comment
Ja, det här verkar mycket troligt.

Tack till både Tore och Glenn!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1se nedan
Tore Feuk
4Tolkning:Glenn Viklund


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Tolkning:


Explanation:
Utgångspunkten är fortfarande "placeringsperspektivet"; är dessa företag lönsamma aktieplaceringar?

"osäkerheter [som spiller över på dessa företags förutsättningar att visa positiva resultat, min anm.] beträffande översynen av lagstiftningen [på det här området] och dessutom till följd av den pågående debatten om [försämrade, min anm.] avdragsmöjligheter för receptbelagda läkemedel.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-08 19:16:08 (GMT)
--------------------------------------------------

Alltså: försämrade avdragsmöjligheter för användaren - som således skulle leda till minskad försäljning av läkemedlen > försämrade resultat, etc.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-08 19:17:58 (GMT)
--------------------------------------------------

Alltså: försämrade avdragsmöjligheter för användaren - som således skulle leda till minskad försäljning av läkemedlen > försämrade resultat, etc.


    En tolkning
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
se nedan


Explanation:
debate on the need etc handlar om den debatt som pågår (i USA framförallt) om behovet av att receptbelagda läkemedel verkligen skall ha en farmakologiskt påvisbar positiv effekt (benefit)(och således inte bara vara "sockerpiller").
regulatory review gissar jag är den tämligen rigorösa granskningen som FDA har av läkemedel innan de släpps ut till offentligheten.

Tore Feuk
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 548
Grading comment
Ja, det här verkar mycket troligt.

Tack till både Tore och Glenn!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Glenn Viklund: need osv. låter ju mkt troligt (hänger ihop bättre då, också) men reg. rew.? inte "lagstiftn.?" hmm..
9 mins
  -> kan ju betyda att man funderar på att ändra lagstiftningen om hur läkemedel licensieras,släpps ut ??