KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

middle-market services

Swedish translation: mindre/medelstora företag resp. privatmarknaden


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:middle-market services / retail services
Swedish translation:mindre/medelstora företag resp. privatmarknaden
Entered by: Glenn Viklund

17:56 Aug 7, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: middle-market services
Banken erbjuder "investment and commercial bank services, as well as middle-market and premier retail services". Både middle-market och premier retail undrar jag över.
Johanna Holmberg
mindre/medelstora företag resp. privatmarknaden
Explanation:
håller med Anna ovan om 'middle market', däremot avses privatmarknaden när begreppet 'retail' används i investeringssammanhang. Tolkar det dessutom så att när man säger premier (förstklassig el.liknande) retail, så avses inte vilka privatkunder som helst, du bör ha en duktig hacka att sätta av för att komma ifråga...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-07 18:57:43 (GMT)
--------------------------------------------------

skulle ju lagt till detta (från Investorwords igen):

\"retail investor

An individual who purchases small amounts of securities for him/herself, as opposed to an institutional investor. also called individual investor or small investor. \"
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5mindre/medelstora företag resp. privatmarknadenGlenn Viklund
4tjänster för medelstora företag...Anna, citato


  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tjänster för medelstora företag...


Explanation:
och detaljhandeln (retail-delen)

Så tolkar jag det, i alla fall.

Titta gärna (sök på middle market resp. retail services så hittar du rätt) på länken nedan - det handlar just om det här!

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-07 18:37:24 (GMT)
--------------------------------------------------

Och \"premier\" är bara en förstärkning: framstående/ypperliga tjänster eller ngt annat!


    Reference: http://magserv.cuna.org/research/reports.html
Anna, citato
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 213

54 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
mindre/medelstora företag resp. privatmarknaden


Explanation:
håller med Anna ovan om 'middle market', däremot avses privatmarknaden när begreppet 'retail' används i investeringssammanhang. Tolkar det dessutom så att när man säger premier (förstklassig el.liknande) retail, så avses inte vilka privatkunder som helst, du bör ha en duktig hacka att sätta av för att komma ifråga...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-07 18:57:43 (GMT)
--------------------------------------------------

skulle ju lagt till detta (från Investorwords igen):

\"retail investor

An individual who purchases small amounts of securities for him/herself, as opposed to an institutional investor. also called individual investor or small investor. \"



    Prof. erf.
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Tack!