KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

long (som finansverb)

Swedish translation: inneha (här: för mkt av en valuta)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:long
Swedish translation:inneha (här: för mkt av en valuta)
Entered by: Karin Ashing

10:22 Jan 25, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: long (som finansverb)
the Dollar was particularly weak during the month, and although we do not take active currency bets within the fund, we found ourselves slightly long the Dollar during the month
Karin Ashing
Sweden
innehav av värdepapper
Explanation:
long position innebär att du har de papper du handlar med, motsatsen är short position, där du handlar med papper du inte har, en variant av det kallas blankning.

"slightly long" ovan innebär alltså att man har något för mycket dollar denna månad, "för mycket" troligen relativt ett jämförelseindex..
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack så mycket för hjälpen!
Karin
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1innehav av värdepapper
Glenn Viklund
5inneha
Sven Petersson


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
inneha


Explanation:
From reference:

long position > köpa och inneha värdepapper



    FAR
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14154

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
innehav av värdepapper


Explanation:
long position innebär att du har de papper du handlar med, motsatsen är short position, där du handlar med papper du inte har, en variant av det kallas blankning.

"slightly long" ovan innebär alltså att man har något för mycket dollar denna månad, "för mycket" troligen relativt ett jämförelseindex..


    prof. erf.
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Tack så mycket för hjälpen!
Karin

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sara Hagelstam: just det.
1 hr