KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

unconsolidated

Swedish translation: dotterbolag med egen redovisningsskyldighet

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:unconsolidated subsidiary
Swedish translation:dotterbolag med egen redovisningsskyldighet
Entered by: Glenn Viklund

09:59 Jan 31, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: unconsolidated
Texten handlar om en granskning av oegentlig ("kreativ") bokföring inom en lokal gren av ett stort multinationellt företag.

SUMMARY OF ISSUES AND FINANCIAL IMPACTS

Impacts on profit / (loss) in M$

- Unconsolidated subsidiary with accumulated losses (XXM$) of which (X,X) taken
EKM
Sweden
Dotterbolag med egen redovisning
Explanation:
tycker texten kan tolkas på två sätt:

- antingen har man redovisat siffror i koncernredovisningen som hör hemma i dotterbolagets redovisning, det får man naturligtvis inte göra när dotterbolagets redovisning inte ingår där (unconsolidated)

- eller att man helt enkelt redovisat för låg förlust (..of which taken)

man måste se hela sammanhanget för att få en klar bild av detta...

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-31 12:35:56 (GMT)
--------------------------------------------------

OK Mårten,

en kombination av mina förslag: DB har ägts till 100% (consolidated) och borde inte haft egen redovisning, utan ingått i koncernredovisningen, så från koncernens sida har man således undgått förluster som borde redovisats, härrörande från DB X.

och sedan talar man ju om orsaker och åtgärder..
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack ska du ha!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5se förklaring
Hans Karlson
5dotterbolag
yaz
4Dotterbolag med egen redovisning
Glenn Viklund


Discussion entries: 1





  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
se förklaring


Explanation:
dotterbolag som ingår i koncernredovisningen enbart som intressebolag

Odelberg: Eng affärsordbok

Hans Karlson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 111

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Dotterbolag med egen redovisning


Explanation:
tycker texten kan tolkas på två sätt:

- antingen har man redovisat siffror i koncernredovisningen som hör hemma i dotterbolagets redovisning, det får man naturligtvis inte göra när dotterbolagets redovisning inte ingår där (unconsolidated)

- eller att man helt enkelt redovisat för låg förlust (..of which taken)

man måste se hela sammanhanget för att få en klar bild av detta...

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-31 12:35:56 (GMT)
--------------------------------------------------

OK Mårten,

en kombination av mina förslag: DB har ägts till 100% (consolidated) och borde inte haft egen redovisning, utan ingått i koncernredovisningen, så från koncernens sida har man således undgått förluster som borde redovisats, härrörande från DB X.

och sedan talar man ju om orsaker och åtgärder..


    Prof. erf.
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Tack ska du ha!

2 days 6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
dotterbolag


Explanation:
kort och gott.

yaz