KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

line of distribution

Swedish translation: distributionssätt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:line of distribution
Swedish translation:distributionssätt
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

08:47 Dec 1, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: line of distribution
No new innovative services have been introduced and the banks are stuck with a costly line of distribution.
tauvon
Sweden
distributionssätt
Explanation:
Distributionslina låter lite väl mycket slang i mina öron för bankverksamhet

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2003-12-01 08:57:39 GMT)
--------------------------------------------------

Men visst talar man om tillverkningslina/linje inom industrin för det löpande bandet (Volvo t.ex.)
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack alla, tror ändå att sätt är bäst här. Distributionskedja verkar mest handla om flerledshantering och det är ju inte aktuellt här.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1distributionssättHans-Bertil Karlsson
4 +1distributionskedja
Madeleine MacRae Klintebo
4distributionslinje
Rottie


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
distributionslinje


Explanation:
fast det verkar så självklart så jag undrar om det ligger ngt annat bakom?

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2003-12-01 08:55:35 GMT)
--------------------------------------------------

vid närmare eftertanke kankse \"distributionssystem\" passar bättre.

Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 361

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: det senare eller mitt alternativ. Linje/lina verkar lite mycket slang i mina öron
2 mins
  -> Jag håller med om att "lina" inte låter bra - men varför inte "linje"?? Stor skillnad på lina och linje!

8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
distributionssätt


Explanation:
Distributionslina låter lite väl mycket slang i mina öron för bankverksamhet

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2003-12-01 08:57:39 GMT)
--------------------------------------------------

Men visst talar man om tillverkningslina/linje inom industrin för det löpande bandet (Volvo t.ex.)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack alla, tror ändå att sätt är bäst här. Distributionskedja verkar mest handla om flerledshantering och det är ju inte aktuellt här.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henrik Brameus: Alternativet är att skriva om meningen helt och hållet
40 mins
  -> Tack Henrik

54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
distributionskedja


Explanation:
Inte bara varor utan även pengar eller tjänster kan distribueras över en kedja.
Kedjan är i och för sig del av ett 'system' så Rotties andra ide kan också passa.

Madeleine MacRae Klintebo
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 88

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: ssk om där ingår flera led
1 hr