KudoZ home » English to Swedish » Bus/Financial

amortized cost method

Swedish translation: metoden för upplupet anskaffningsvärde


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:amortized cost method
Swedish translation:metoden för upplupet anskaffningsvärde
Entered by: Sven Petersson

07:16 Sep 20, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: amortized cost method
Money market instruments held by a Portfolio with a remaining maturity of ninety days or less will be valued by the amortized cost method, which approximates market value
Linda Joelsson
Sweden
metoden för upplupet anskaffningsvärde
Explanation:
UPPLUPET ANSKAFFNINGSVÄRDE
Upplupet anskaffningsvärde beräknas som ursprungligt anskaffningsvärde med justering för den
upplupna räntan. Med instrumentets upplupna anskaffningsvärde avses det med hjälp av den
effektiva anskaffningsräntans diskonterade nuvärdet av de framlidna betalningarna.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5metoden för upplupet anskaffningsvärde
Sven Petersson
4upplupet anskaffningsvärdeGlenn Viklund


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
upplupet anskaffningsvärde


Explanation:
som alltså inkluderar den värdeändring i papperet som ägt rum sedan förvärvet. avser räntebärande papper "penningsmarknadsinstrument"

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
metoden för upplupet anskaffningsvärde


Explanation:
UPPLUPET ANSKAFFNINGSVÄRDE
Upplupet anskaffningsvärde beräknas som ursprungligt anskaffningsvärde med justering för den
upplupna räntan. Med instrumentets upplupna anskaffningsvärde avses det med hjälp av den
effektiva anskaffningsräntans diskonterade nuvärdet av de framlidna betalningarna.


    Reference: http://www.arkpen.se/pdf/arsred98.pdf
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14134