KudoZ home » English to Swedish » Business/Commerce (general)

empowering approach

Swedish translation: egeninflytande

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:empowering approach
Swedish translation:egeninflytande
Entered by: C. Heljestrand

09:11 Nov 30, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
English term or phrase: empowering approach
Responds to the outline for future New Deal developments, drawing on the success of our individually focused, holistic and empowering approach.
C. Heljestrand
Spain
egeninflytande
Explanation:
Svårt, starkt sammanhangsberoende ord. Här betyder det att personen får ett inflytande (och kanske ansvar) för sin egen situation och utveckling.
Approach kan ju vara målsättning, metod, synsätt etc. beroende på hur du väljer att stuva om resten.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1egeninflytande
Mårten Sandberg
3strategi för maktmobilisering
Lena Samuelsson


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
egeninflytande


Explanation:
Svårt, starkt sammanhangsberoende ord. Här betyder det att personen får ett inflytande (och kanske ansvar) för sin egen situation och utveckling.
Approach kan ju vara målsättning, metod, synsätt etc. beroende på hur du väljer att stuva om resten.



    Reference: http://www.skane.hso.se/upload/2004/dokument/ett_eget_liv.pd...
Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 200
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lena Samuelsson
1 hr
  -> tackar allra ödmjukast

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
strategi för maktmobilisering


Explanation:
Ett kanske ännu starkare alternativ till Mårtens "egeninflytande".
Vet inte om det passar in i din text, men det används i forskningsammanhang när det gäller att öka individens möjligheter att ta kontroll och makt över sin egen situation, t.ex. inom socialvården. Modern synonym till emancipation.

Det finns många pdf-dokument om du gogglar på maktmobilisering där man hänvisar till empowerment.




    Reference: http://glada.oru.se/studieinformation/VisaKursplan?kurskod=F...
Lena Samuelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 161