KudoZ home » English to Swedish » Business/Commerce (general)

Financial controller

Swedish translation: controller


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Financial controller
Swedish translation:controller
Entered by: Eva Gustavsson

07:41 Feb 11, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general) / cv
English term or phrase: Financial controller
Financial controller of the Trading, Sales & Capital Markets department
Controller på avdelningen för handels-, försäljnings- & kapitalmarknaderna

Räcker det med controller på svenska eller behövs det någon specificering?

Det gäller en anställning på bank som ekonom
Eva Gustavsson
controller
Explanation:
Controller används av de flesta. Den svenska översättningen styrekonom fungerar annars också.
Selected response from:

Anders Köhler
Spain
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1controller
Anders Köhler
5ekonomichef
Sven Petersson
3Financial controllerJoakim Löfberg


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
financial controller
Financial controller


Explanation:
Hej Eva, ekonomi är inte mitt område men jag hittade en sida med förklaringar på svenska av engelska ekonomiinriktade yrkestitlar (se länk). Financial controller verkar vara den term som används.


    Reference: http://www.yobby.se/browse/description/tte-accounting-contro...
Joakim Löfberg
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

22 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
financial controller
controller


Explanation:
Controller används av de flesta. Den svenska översättningen styrekonom fungerar annars också.

Example sentence(s):
  • Controller, eller styrekonom, är en ekonom med inriktning på verksamhetsstyrning, huvudsakligen med hjälp av ekonomiska mått.

    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/Controller
    Reference: http://www.sprakradet.se/GetDoc?meta_id=1952
Anders Köhler
Spain
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 52
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bertil Andreazon
37 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
financial controller
ekonomichef


Explanation:
Försvara ärans och hjältarnas språk!

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 388
Notes to answerer
Asker: Fast ekonomichef har jag använt för CFO ...