KudoZ home » English to Swedish » Business/Commerce (general)

business information processing

Swedish translation: företagens informationshantering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:business information processing
Swedish translation:företagens informationshantering
Entered by: Mats Wikberg

10:57 Mar 12, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
English term or phrase: business information processing
Outsourcing - an emerging trend in business information processing
Mats Wikberg
United Kingdom
företagens informationshantering
Explanation:
"Med hjälp av integrerade system för digital dokumenthantering effektiviseras och förenklas företagens informationshantering"
http://www.scribona.se/www/annual_report_2002/swe/09.asp


--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs 32 mins (2004-03-12 17:29:40 GMT)
--------------------------------------------------

\"För att exemplifiera vad outsourcing av informationshantering och -förädling kan innebära har vi använt som utgångspunkt\"
http://www.bpcsystem.com/
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1företagens informationshantering
Mario Marcolin
2 +2behandling av verksamhetsdata/affärsdataEKM
4hanterandet av affärsinformation
Mats Wiman
3informationsförädling
Anette Herbert


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hanterandet av affärsinformation


Explanation:
eller
handhavande....

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 134

8 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
behandling av verksamhetsdata/affärsdata


Explanation:
Typexempel på skäggmummel från företagsvärlden.

Utan mer kontext är det lite svårt att avgöra exakt vilken typ av information som avses, men man menar väl (eller försöker inbilla folk) att företagen allt oftare lägger ut sin databehandling på entreprenad.

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 106

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Madeleine MacRae Klintebo
1 hr
  -> Tack så mycket! :-)

agree  Reino Havbrandt: behandlng av företagsinformation (ev affärsdata)
1 hr
  -> Tack så mycket! :-) Ja, det kan också fungera - beror på vidare kontext, om det finns någon, annars kan det nog vara klokt att fråga kund.

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
företagens informationshantering


Explanation:
"Med hjälp av integrerade system för digital dokumenthantering effektiviseras och förenklas företagens informationshantering"
http://www.scribona.se/www/annual_report_2002/swe/09.asp


--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs 32 mins (2004-03-12 17:29:40 GMT)
--------------------------------------------------

\"För att exemplifiera vad outsourcing av informationshantering och -förädling kan innebära har vi använt som utgångspunkt\"
http://www.bpcsystem.com/

Mario Marcolin
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 118
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anette Herbert
15 hrs
  -> Tack Anette :)

21 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
informationsförädling


Explanation:
kan det kanske vara. Ett kontrakterat företag (outsourcat) tar inte bara över informationshanteringen utan förbättrar den också, förädlar den.

Se definition av informationsförädlinghttp://www.sics.se/humle/iatema/Ljusbilder/foradling.html


    Reference: http://www.2b-infosource.se/
    Reference: http://216.239.59.104/search?q=cache:ISa-5lS5lZ4J:www.intell...
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4