KudoZ home » English to Swedish » Chemistry; Chem Sci/Eng

anti-stall

Swedish translation: anti-stall


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:anti-stall
Swedish translation:anti-stall
Entered by: Folke Nettelblad

15:21 May 15, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: anti-stall
The text is a chemistry equipment catalog. There is a laboratory stirrer that is equipped with "Anti-stall and anti-overload system"
Folke Nettelblad
Sweden
antistopp
Explanation:
..heter det säkert inte. Troligen rör det sig om något slags varvtalsvakt som känner av när varvtalet blir så lågt/eller vridmomentet så högt att omröraren kan stanna. Då ökas troligen motoreffekten.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack till er båda. Jag hittade belägg för "anti-stall" i svenska texter,och då kändes det säkrast att behålla det.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4skydd mot överutstyrning och överlastReino Havbrandt
3antistopp
Klas Törnquist


  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
antistopp


Explanation:
..heter det säkert inte. Troligen rör det sig om något slags varvtalsvakt som känner av när varvtalet blir så lågt/eller vridmomentet så högt att omröraren kan stanna. Då ökas troligen motoreffekten.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 10
Grading comment
Tack till er båda. Jag hittade belägg för "anti-stall" i svenska texter,och då kändes det säkrast att behålla det.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skydd mot överutstyrning och överlast


Explanation:
stall (i elmotor) = överutstyrning enligt Omrons experter

Reino Havbrandt
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 81

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Klas Törnquist: Verkar (o)lustigt att man definierar "stall" på olika sätt för elmotorer och t ex bensinmotorer.
2 hrs
  -> Men så kan det vara. I alla mina Omron-broschyrer står det överutstyrning, i dieselhandböckerna blir det stopp. Däremto har jag inte hittat belägg för överutstyrning nån annan stans, så bevisa gärna att jag har fel.