KudoZ home » English to Swedish » Chemistry; Chem Sci/Eng

solid-phase sandwich immunoanalysis

Swedish translation: immunanalys i fast fas med sandwich-teknik


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:solid-phase sandwich immunoanalysis
Swedish translation:immunanalys i fast fas med sandwich-teknik
Entered by: Tornebohm

05:53 Nov 6, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Chemistry; Chem Sci/Eng / chemistry
English term or phrase: solid-phase sandwich immunoanalysis
vad heter detta på svenska
Tornebohm
United States
immunoanalys i fast fas med sandwichteknik
Explanation:
S-Prolaktin
... Stress i samband med provtagningen ska undvikas. Analysprincip Analysen ADVIA
Centaur Prolactin är en immunometod baserad på så kallad sandwichteknik. ...
www.ltkronoberg.se/clv/kem/klinkemlab/ Analysindex/Analyser/S-Prolaktin.htm

[PDF] IMMUNO-NYTT
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View as HTML
... l var 90 %. Vi erbjuder nu en analys för att mäta koncentrationer
av SAA med sandwich-ELISA teknik. SAA kan eventuellt också ...
www.sahlgrenska.se/vard/utbud/medot/immunologen/ dokument/immunonytt/nummer_1.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 36 mins (2003-11-06 10:30:13 GMT)
--------------------------------------------------

Folke har rätt - \"immunanalys\" utan \"o\" skall det vara
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2immunoanalys i fast fas med sandwichteknik
Lisa Lloyd
4sandwich-immunanalys för fast fas
Rasmus Carlsson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sandwich-immunanalys för fast fas


Explanation:
NE:
"De olika faserna karakteriseras av att molekylerna (atomerna) organiserar sig på olika sätt. I en fast, kristallin fas antar molekylerna ett regelbundet mönster, i en vätska eller i en gasfas har man en slumpvis blandning. "

Sandwich innebär att reaktionen (metodens reaktion) består av två delar, en övre del och en undre. Det går nog inte att översätta.

Jacobson:
"Fig 5:14. Princip för kromatografi.
Separation av provets komponenter sker genom utnyttjande av att de har olika vandringshastighet, då en rörlig fas flyter fram över en stationär fas."

Fast fas = stationär fas





    Reference: http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=167559
    Cressy + Jacobson "Medicin och teknik"
Rasmus Carlsson
Sweden
Native speaker of: Swedish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
immunoanalys i fast fas med sandwichteknik


Explanation:
S-Prolaktin
... Stress i samband med provtagningen ska undvikas. Analysprincip Analysen ADVIA
Centaur Prolactin är en immunometod baserad på så kallad sandwichteknik. ...
www.ltkronoberg.se/clv/kem/klinkemlab/ Analysindex/Analyser/S-Prolaktin.htm

[PDF] IMMUNO-NYTT
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View as HTML
... l var 90 %. Vi erbjuder nu en analys för att mäta koncentrationer
av SAA med sandwich-ELISA teknik. SAA kan eventuellt också ...
www.sahlgrenska.se/vard/utbud/medot/immunologen/ dokument/immunonytt/nummer_1.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 36 mins (2003-11-06 10:30:13 GMT)
--------------------------------------------------

Folke har rätt - \"immunanalys\" utan \"o\" skall det vara

Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Tackar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Folke Nettelblad: fast jag föredrar immunanalys, utan 'o'
1 hr
  -> tack Folke - det var ett "typo"

agree  JessicaC
1 hr