KudoZ home » English to Swedish » Chemistry; Chem Sci/Eng

compounded

Swedish translation: granulat av PVC-compound

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:PVC compounded granules
Swedish translation:granulat av PVC-compound
Entered by: Folke Nettelblad

12:25 Oct 7, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng / pvc
English term or phrase: compounded
Namn på preparat/beredning i säkerhetsdatablad

PVC compounded granules
Anette Herbert
compounderat
Explanation:
Jag vet inte säkert vad man säger på svenska, men det har i varje fall ingenting med "compound" meningen "kemisk förening" att göra.

I stället rör det sig om en blandning enligt ett visst recept för den färdiga plastprodukten. Det kallas compoundering när man blandar ihop polymern (i detta fall PVC) med mjukgörare, färgämnen, etc. Sedan kan man använda det färdiga granulatet för att gjuta produkterna. Eventuellt finns det även ett svenskare ord, men mitt förslag är något i stil med "compounderat PVC-granulat".

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 34 mins (2004-10-07 16:59:24 GMT)
--------------------------------------------------

Några sidor som ger exempel på \"compoundering\":

www.nexans.se/medias/fichier_objet/ 02071/miljoredovisn01.pdf
www.primo.se/Default.asp?ID=966
www.scandcomp.se/sde/grundkurs.htm

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 38 mins (2004-10-07 17:03:10 GMT)
--------------------------------------------------

Compounderat ger ju noll Google-träffar, så kanske bättre att skriva \"granulat av PVC-compound\". PVC-compound hittar du på ett antal webbsidor.
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Du har rätt Folke, det kom jag också fram till men skönt att få det bekräftat
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3compounderat
Folke Nettelblad
3förening
Mårten Sandberg


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
förening


Explanation:
alltså: korn av PVC-förening(ar)

Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 39

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  LindaMcM
1 hr

disagree  Folke Nettelblad: Det rör sig inte om betydelsen "kemisk förening" utan om compoundering, då man blandar polymeren med tillsatser som mjukgörare, färgämnen etc.
4 hrs
  -> OK, jag köper din kompetenta utläggning.

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
compounderat


Explanation:
Jag vet inte säkert vad man säger på svenska, men det har i varje fall ingenting med "compound" meningen "kemisk förening" att göra.

I stället rör det sig om en blandning enligt ett visst recept för den färdiga plastprodukten. Det kallas compoundering när man blandar ihop polymern (i detta fall PVC) med mjukgörare, färgämnen, etc. Sedan kan man använda det färdiga granulatet för att gjuta produkterna. Eventuellt finns det även ett svenskare ord, men mitt förslag är något i stil med "compounderat PVC-granulat".

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 34 mins (2004-10-07 16:59:24 GMT)
--------------------------------------------------

Några sidor som ger exempel på \"compoundering\":

www.nexans.se/medias/fichier_objet/ 02071/miljoredovisn01.pdf
www.primo.se/Default.asp?ID=966
www.scandcomp.se/sde/grundkurs.htm

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 38 mins (2004-10-07 17:03:10 GMT)
--------------------------------------------------

Compounderat ger ju noll Google-träffar, så kanske bättre att skriva \"granulat av PVC-compound\". PVC-compound hittar du på ett antal webbsidor.

Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 238
1 corroborated select project
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Grading comment
Du har rätt Folke, det kom jag också fram till men skönt att få det bekräftat