KudoZ home » English to Swedish » Computers: Hardware

extended mode

Swedish translation: förhöjt läge


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:extended mode
Swedish translation:förhöjt läge
Entered by: Sven Petersson

08:28 Dec 2, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Hardware
English term or phrase: extended mode
Totalt hjärnsläpp idag. Det handlar om en bildskärm med en fot/ett ställ som kan "dras ut" och "fällas in". Frågan är vilka termer som är tydligast på svenska. Använder man "fälla" låter det lite som en rörelse i sidled... eller? Vad blir motsatsen om vi använder "dra ut" för "extend"?

Tänk även på att verbet gärna ska kunna bilda substantiv också - liksom "extend, extension, extended mode"...

Your XYXYXY monitor comes with a locking feature, which prevents rotation of the monitor in lower/compressed positions of the stand. This feature is to avoid the edge of the LCD display hitting the desk surface while it is being rotated in lower positions. When rotation of the monitor is desired, the stand should be vertically extended to allow the monitor to rotate from landscape to portrait mode using the locking feature. For more information on vertical extension, see Vertical Extension.

Stort tack på förhand för era synpunkter!
EKM
Sweden
förhöjt läge
Explanation:
Två lägen:
- grundläge
- förhöjt läge

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 32 mins (2004-12-02 10:00:44 GMT)
--------------------------------------------------

Stativet på min skärm har två höjdlägen, ett grundläge/normalläge för användning och ett förhöjt läge som måste användas när man byter mellan stående och liggande format, så att skärmens hörn inte slår i bordet.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Bra lösning! Tack till er andra också.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5utfällt läge
Johanna Rebillon
4förhöjt läge
Sven Petersson
4skjuta inmarionb


Discussion entries: 1





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
utfällt läge


Explanation:
Det här låter som det du letar efter. Det är ju det det är, om jag förstått saken rätt - stället är i utfällt läge.

--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2004-12-02 08:43:34 GMT)
--------------------------------------------------

Fälla ut låter inte som rörelse i sidled, jag håller inte med om det.

Johanna Rebillon
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skjuta in


Explanation:
Som motsats till dra ut fungerar detta tycker jag.

marionb
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
förhöjt läge


Explanation:
Två lägen:
- grundläge
- förhöjt läge

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 32 mins (2004-12-02 10:00:44 GMT)
--------------------------------------------------

Stativet på min skärm har två höjdlägen, ett grundläge/normalläge för användning och ett förhöjt läge som måste användas när man byter mellan stående och liggande format, så att skärmens hörn inte slår i bordet.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 52
Grading comment
Bra lösning! Tack till er andra också.