KudoZ home » English to Swedish » Computers: Hardware

Rough luminosity setting

Swedish translation: grov luminiscensinställning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Rough luminosity setting
Swedish translation:grov luminiscensinställning
Entered by: hookmv

15:51 Dec 7, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Hardware
English term or phrase: Rough luminosity setting
Skrivare - en av inställningarna ur en lista:

"Brightness
Rough luminosity setting
Adjust approx output luminosity (0-100)
Contrast"
etc.

Tycker att brightness/luminosity är lite lurigt.

Tack på förhand!
hookmv
Sweden
grov luminiscensinställning
Explanation:
"Adjust approx output luminosity (0-100)" = Ställ in ungefärlig utgångsluminiscens (0-100).
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack myrwad!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4grovinställning av/för luminositetAndreas Andersson
4grov luminiscensinställningmyrwad
3ojämn luminiscens
Lisa Lloyd


  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rough luminosity setting
ojämn luminiscens


Explanation:
inställning/justering vid ojämn luminiscens

Luminiscens (Luminosity)
Skapar en resultatfärg med samma nyans och mättnad som basfärgen och sam-
ma luminiscens som blandningsfärgen. Har en motsatt effekt jämfört med
blandningsläget Färg.



Den ˆversta siffran i rutorna anger
medelv‰rde fˆr f‰rgens luminiscens.
Det visar bara var p den 256 stegiga
skalan som f‰rgernas luminiscens
(ljushet) ligger. Fˆr svart ska den dock
vara s n‰ra noll som mˆjligt.
Standardavvikelsen visar hur j‰mnt
f‰rgen ‰r utskriven. V‰rdet ska vara sÂ
lÂgt som mˆjligt i samtliga f‰rger. Hˆg
siffra visar att det ‰r brus i f‰rgen
(oj‰mnt utskriven).
Epson vinner detta test stort!


    Reference: http://www.hel.fi/arbis/BIBLIOTEK/KOMPENDIER/Photoshop/Photo...
    Reference: http://www.ev.se/skrv9812/skrv9812.pdf
Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

59 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rough luminosity setting
grov luminiscensinställning


Explanation:
"Adjust approx output luminosity (0-100)" = Ställ in ungefärlig utgångsluminiscens (0-100).

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 48
Grading comment
Tack myrwad!

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rough luminosity setting
grovinställning av/för luminositet


Explanation:
Jag tänkte nästan hålla med där, eftersom det sannolikt är en grovinställning. Men så drog jag mig till minnes lite gamla dammiga fysikkunskaper, och det är nog faktiskt luminositet som är motsvarigheten till luminosity.

Luminescens är en egenskap, inte en fysikalisk storhet. Vad jag menar är att, någonting antingen har eller har inte egenskapen luminescens, men man kan mäta hur mycket den lyser genom att mäta luminositeten.

Fast det är klart, vill du vara lite mer pedagogisk så är nog "ljusstyrka" ett bättre ord. Det beror lite på hur pass proffsig skrivaren ska ge intryck av att vara, antar jag.


Andreas Andersson
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish